۱۸۰ هزار حساب تجاری شناسایی شد

  کد خبر: 100302128925

رئیس سازمان امور مالیاتی در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه از وصول ۲۶۰۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی خبر داد.

به گزارش ایبِنا، محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به راهبرد اصلی سازمان در دوره جدید، گفت: ما در سازمان امور مالیاتی قرار است بازوی قدرتمند بخش مولد کشور باشیم و در این راستا برای رونق تولید با دلالان و طبقه ویژه‌ای که تولید را غیرجذاب کرده‌اند مبارزه جدی خواهیم کرد.

وی‌ادامه‌ داد: نظام مالیاتی کشور با توجه به چالش‌هایی که در گذشته داشته در حال حاضر نیازمند طی مسیرهای تحولاتی است.

سبحانیان ادامه داد: این تحول از جنس تکالیف بودجه ای که قرار است‌، توسط سازمان محقق شود هم خواهد بود.ضمن اینکه ۵۰ درصد بودجه جاری کشور باید از درآمدهای مالیاتی محقق شود.

وی‌ تاکید کرد: اگر به دنبال وصول حداکثری مالیات هستیم باید تکریم مودیان را مورد توجه قرار دهیم. در همین راستا تقاهم‌‌نامه ای برای آموزش مودیان با همکاری اتاق های سه گانه در دستور کار داریم.

همچنین باید به مردم اطلاع رسانی شفاف شود که درآمدهای مالیاتی صرف چه اموری می‌شود.

سبحانیان گفت: یکی از راهبردهای ما برای وصول حداکثری درآمد مبارزه با  فرار مالیاتی به طور جدی‌ است. ۱۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی را وصول کردیم. ۸ هزار میلیارد تومان هم در دوماهه امسال وصول شده است، بیش از ۱۸۰ هزار شخصی غیرتجاری را شناسایی کردیم که فعالیت تجاری داشتند و هیچ اطلاعاتی هم در نظام مالیاتی نداشتند.

۴۵ شخص حقیقی شناسایی کردیم که فاقد هرگونه ثبت نام در نظام مالیاتی بوده اند که جمعا ۶۶ هزار میلیارد تومان ورودی به حسابشان بوده است. خوشبختانه با همکاری تنگاتنگ با بانک مرکزی این شناسایی ها انجام شده است.

سبحانیان با اشاره به برخی بخش ها که از نام مقدس استفاده میکنند اما فرار مالیاتی دارند، اظهار کرد: صندوق قرض الحسنه ای داریم که ۱۴۳ هزار میلیارد تومان ورودی به حساب داشته و ۱۲۰۰ پز فعال هم به اسم این صندوق است که غیرشفاف فعالیت‌‌ دارد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۷ هزار خودرو لوکس شناسایی شده که تکلیف بودجه ۶ هزار میلیارد تومان است و ما نیز ۲ هزار میلیارد تومان تعیین کردیم و اعلام شده، که از این میزان ۷۷۰ میلیارد تومان وصول شده است.

در سال ۱۴۰۱ هم ۲۶۳هزار خودرو لوکس شناسایی و ۲۲۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین شد که ۲۰ میلیارد تومان آن وصول شد.

سبحانیان ادامه داد: سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ هزار خانه لوکس شناسایی و ۷۰۰ میلیارد تومان تکلیف بودجه بود و با تعیین ۳۹۲ میلیارد تومان مالیات برای آنها حدود ۲۵ میلیارد تومان وصول شد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای هوشمندسازی اخذ مالیات اظهار کرد: باید آن بخشی از وظایف که قابلیت برون سپاری دارد را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی افزود: فعالان اقتصادی ما سالیان متمادی در فضای سنتی امور مالیاتی را انجام داده اند، اما برای تحقق عدالت مالیاتی باید به مالیات ستانی هوشمند دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: مالیات بر عایدی‌ سرمایه اگر با همان اقتضائاتی‌ که دولت قید کرده است تصویب نشود بازدارندگی لازم را نخواهد داشت و شمولیت آن را کاهش یافت‌.

مثلا اگر تعدیل تورمی در این مقوله لحاظ شود درواقع کف سودآوری سفته بازان را تضمین خواهیم کرد. ضمن اینکه این مالیات ستانی برای کسب درآمد دولت نیست بلکه ابزار تنظیم گری است و نگاه درآمدی به آن وجود ندارد.

وی افزود: مردم نباید به هیچ عنوان نگران باشند  چرا که کمتر از ۴ درصد مردم مشمول این قانون می‌شوند و قطعا هدف ما‌ حمایت از مردم است نه فشار برآنها.

ضمن اینکه براساس قانون هر فرد میتواند یک خودرو و یک خانه داشته باشد و بیش از آن مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل