کد خبر: 27020027186
اقتصادانرژی

وضعیت توسعه میدان گازی فرزاد B تشریح شد

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت گفت: روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز ترش معادل یک فاز پارس جنوبی و ۵۰۰۰ بشکه میعانات معادل یک‌هشتم میعانات پارس جنوبی از این میدان برداشت خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا دهقان در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد B اظهار داشت: این میدان در مرز آبی ایران و عربستان واقع شده و در حال حاضر این کشور در حال برداشت از آن است.

وی افزود: برای توسعه میدان قرار است ۲ سکو نصب شود که ۴ حلقه چاه تولیدی در سکوی اصلی و ۴ حلقه نیز در سکوی فرعی حفر می‌شود و سیال تولیدی از سکوی فرعی به سکوی اصلی ارسال می‌شود. ۲ خط لوله انتقال گاز ترش ۱۰ و ۳۶ اینچ نیز هرکدام به طول ۲۳۰ کیلومتر نیز برای انتقال میعانات گاز ترش احداث خواهد ‌شد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت گفت: روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز ترش معادل یک فاز پارس جنوبی و ۵۰۰۰ بشکه میعانات معادل یک‌هشتم میعانات پارس جنوبی از این میدان برداشت خواهیم داشت.

دهقان میزان گوگرد تولیدی از میدان را نیز ۱۲۰۰ تن اعلام کرد.

وی با بیان اینکه پروژه طی مدت ۵ سال و با ۱۷۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری توسعه خواهد یافت، افزود: دمای مخزن ۱۲۸ درجه سانتیگراد و فشار مخزن ۹۰۰۰ است که دو برابر پارس جنوبی می‌باشد. ترکیبات گوگردی ۸ برابر پارس جنوبی و ناخالصی‌های نیتروژن و گازکربنیک نیز ۳ برابر پارس جنوبی است که کار توسعه‌ای میدان را با سختی مواجه خواهد کرد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت کار زمین‌شناسی، استخراج و حفاری در این میدان را نیز بسیار پیچیده و سخت عنوان کرد و بیان داشت: به دلیل ناخالصی، دما و فشار بالا به لحاظ انتقال گاز مشکل داریم به عبارتی دیگر در این میدان سخت‌ترین خط لوله دریایی اجرا خواهد شد.

دهقان تاکید کرد: در زمینه فراورش گاز نیز کار سختی داریم در مرحله طراحی نیاز به دانش و فناوری پیچیده و تامین تجهیزات فناورانه بالایی داریم بنابراین سختی و هزینه پروژه بالا است بنابراین پروژه به پتروپارس که سابقه حضور در پارس جنوبی را داشته واگذار شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا