وضعیت چک‌های برگشتی کل کشور در ۱۴۰۱

  کد خبر: 080102124968

گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد روند چک‌های برگشتی در کشور در ماه‌های اخیر سال ۱۴۰۱ نزولی بوده و در دی ماه ۱۴۰۱ در کف ۲ ساله قرارگرفته است.

به گزارش اکوایران، روند چک ها در کشور به صورت ماهانه از سوی بانک مرکزی منتشر شده و در هر مقطع میزان برگشت و وصول چک ها در کشور را ارزیابی می کند.

بیشترین سهم تعداد و مبلغ چک برگشتی از کل مبادلات در سالی که گذشت، در اردیبهشت ماه رقم خورده است.

در این ماه سهم تعداد برگشتی ها از کل چک ها برابر با ۹.۸ درصد و سهم مبلغ ۱۲.۴ درصد بوده است.

پس از اینکه سهم بالای برگشتی در اردیبهشت ماه ثبت شد، این شاخص در ماه بعدی نزولی شد و در نهایت در دی ماه در کف دو ساله خود قرار گرفت.

گزارش ها حاکی از آن است که در دی ماه ۱۴۰۱، در کل کشور حدود ۶.۶ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۴۲۱۴ هزار میلیارد ریال مبادله گردیده که بیش از ۴۵۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۳۵۹ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است.

به بیان دیگر، از کل تعداد و مبلغ چک های مبادله شده به ترتیب ۶.۸ درصد و ۸.۵ درصد در دی ماه برگشت داده شد. این در حالیست که در دی ماه سال ۱۴۰۰ این سهم به ترتیب برابر ۸.۴ درصد و ۱۱.۳ درصد بوده است.

برخی این کاهش را در نتیجه سیاست های اخیر بانک مرکزی در قبال بالا بردن امنیت چک ها می دانند.

این روند نزولی اما در بهمن ماه تغییر کرده و مجددا صعودی شد. در بهمن ماه ۱۴۰۱، در کل کشور حدود ۸.۴ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۵۰۸۵ هزار میلیارد ریال مبادله شده است که حدود ۶۱۶ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۴۷۰ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است.

به عبارت دیگر، در ماه مذکور از کل تعداد و مبلغ چک های مبادله شده به ترتیب ۷.۳ درصد و ۹.۲ درصد برگشت داده شده است.

هرچند این سهم نسبت به ماه قبل افزایش یافته ولی همچنان به میزان قابل توجهی از سال گذشته کمتر است. این شاخص در بهمن ۱۴۰۰، به ترتیب برابر ۹ درصد و ۱۲.۳ درصد ثبت شده بود.

خروج از نسخه موبایل