کد خبر: 101101119079
جهانروزنامه

وعده توتال برای آغاز سریع حفاری بلوک ۹ فراساحلی لبنان

ترجمه: سلیم حیدری

پاتریک پویان، مدیر عامل شرکت Total Energies  روز یکشنبه گفت که مایل است کار بر روی بلوک ۹ فراساحلی لبنان را «در اسرع وقت» آغاز کند و ارزیابی‌ها در اوایل ماه آینده آغاز شود و حفاری چاه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ راه اندازی شود.

پویان در یک کنفرانس خبری مشترک در بیروت پس از امضای قرارداد سه جانبه کنسرسیومی با قطر انرژی و انی (ENI.MI) برای اکتشاف نفت و گاز در دو بلوک دریایی در سواحل لبنان، موسوم به بلوک ۴ و ۹ صحبت می کرد.

پس از ماه‌ها مذاکره، قطر انرژی ۳۰ درصد از سهام کنسرسیوم را تصاحب کرد و توتال انرژی و انی هر کدام ۳۵ درصد از سهام این کنسرسیوم را به خود اختصاص دادند.

لبنان امیدوار است اکتشافات به این کشور کمک کند تا بحران اقتصادی فلج کننده ای را که بیش از ۹۷ درصد ارزش پول محلی را کاهش داده، ذخایر خارجی این کشور را کاهش داده و باعث خاموشی برق در شهرها و روستاها شده است، معکوس کند.

پویان گفت که یک کشتی در ۶ فوریه (۱۷ بهمن) برای انجام بررسی های زیست محیطی در بلوک ۹ وارد آب های لبنان خواهد شد و ما قصد داریم در سه ماهه سوم سال حفاری را انجام دهیم.

مدیر عامل شرکت انی، کلودیو دسکالزی، گفت که این اکتشاف می تواند “فرصتی بزرگ” برای لبنان فراهم کند زیرا جهان با کمبود عمده گاز مواجه است.

دسکالزی به خبرنگاران گفت: «از نقطه نظر زمین شناسی، من درباره کشف در بلوک ۹ لبنان مثبت فکر می کنم».

وی گفت: ما باید امیدوار باشیم و دعا کنیم که این یک امر واقعی باشد.

پویان و سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر و مدیرعامل قطر انرژی، گفتند که در حال گفتگو درباره هماهنگی احتمالی درباره فعالیت در زمینه انرژی های تجدیدپذیر در لبنان هستند.

اولین دور صدور مجوز اکتشاف در لبنان در سال ۲۰۱۷ بود که کنسرسیومی از TotalEnergies، Eni و Novatek روسیه برنده مناقصه برای اکتشاف شدند.

نواتک در سپتامبر (شهریور) ۲۰۲۲ از آن خارج شد و سهام خود را به دولت لبنان واگذار کرد. ماه بعد، لبنان و اسرائیل با یک توافق مهم با میانجیگری ایالات متحده برای تعیین مرزهای دریایی مورد مناقشه خود موافقت کردند.

بلوک ۹ در مجاورت مرز جدید با اسرائیل قرار دارد. بر اساس این توافق، اگر اکتشافاتی در میدانی انجام شود که در جنوب آن مرز امتداد دارد، توسط کنسرسیوم به نمایندگی از لبنان، اما با حق امتیازی که برای اسرائیل ایجاد شده است، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

توتال و اسرائیل برای هر گونه درآمدی که از آنجا حاصل می شود، توافق جداگانه ای دارند.

پویان گفت که توافقنامه تعیین مرزهای دریایی به “بن بست” پیش روی فعالیت‌های اکتشافی در بلوک ۹ پایان داده است.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا