کد خبر: 1108995852
روزنامه

وقتی مجالس پشت درهای بسته تالارها نمی‌مانند

به گفته رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران، اوج‌گیری ابتلا به کرونا از تالارها نیست که ده ماه است، تعطیلند، بلکه از سیاست‎ها و تصمیمات اشتباه است

اکرم رضائی‌نژاد

شیوع ویروس کرونا تالارهای پذیرایی را دچار خسارت ۱۰۰ درصدی کرده؛ اما از آنجا که وعده‌ها در حمایت از مشاغل آسیب‌دیده نیز سرانجام قابل قبولی نداشته است، فعالان این صنف در مرز ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

این روزها خبرهای خوبی از استان‌های مختلف کشور به گوش نمی‌رسد. با وجود اعلام ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی، بسیاری از زوج‎های جوان که چند ماهی مراسم ازدواج خود را به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ به تعویق انداخته بودند، تصمیم به برگزاری این مراسم گرفته‎اند.

این مراسم‌ها نه به شکل معمول، بلکه به صورت مخفیانه در منازل، دفترخانه‎ها، گاراژها، باغ‌ها و حتی پارکینگ‌ها برگزار می‌شود که البته چندان پروتکل‎های بهداشتی هم در آنها رعایت نمی‌شود. به این ترتیب، ممنوعیت برگزاری مراسم عزا و عروسی در تالارهای مهمانی باعث شکل‌گیری نوع جدیدی از برگزاری مراسم آن هم به صورت زیرزمینی و مخفیانه شده است که می‌تواند آمار مبتلایان به کووید ۱۹ را افزایش دهد. اخبار متعدد از ابتلای خوشه‌ای افراد به کووید ۱۹ در مجالس عروسی این موضوع را تایید می‌کند.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران، از نابودی تالارها در پی شیوع ویروس کرونا و خسارت‎های چند میلیاردی به واحدهای این صنف خبر می‌دهد و می‌گوید با وجود این، فعالان این صنف هنوز هیچ کمکی دریافت نکردند.

خسرو ابراهیمی‎نیا در گفت‌وگو با عصراقتصاد، با بیان اینکه از اسفند پارسال و با شیوع کرونا  متقاضیان برگزاری مراسم در تالارها مهمانی‌ها را کنسل کردند و پول‌های خود را پس گرفتند، افزود: این در حالی است که تالارها برای برگزاری این مراسم‎ها از پیش‎پرداخت‌ها برای حقوق کارکنان، هزینه‌های نگهداری و بازسازی تالار استفاده کرده بودند؛ بنابراین در این زمان مجبور به فروش دارایی‌های خود برای پس دادن پیش‌پرداخت‌ها شدند.

وی با بیان اینکه حدود ده ماه است که تالارها با وجود تعطیلی متحمل هزینه‌های نگهداری واحدهای صنفی، اجاره و هزینه‌های کارگری و موارد دیگر شده‌اند، گفت: صنف ما به نابودی مطلق کشیده شده است. نامه‎نگاری‏های زیادی کرده‎ایم اما هیچ کس پاسخگو نبوده است.

رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی با گلایه از بی‎توجهی مسئولان به اوضاع صنف تالارهای پذیرایی افزود: ده‎ها هزار نفر از نیروهای این صنف بیکار شده‎اند. حکم جلب مدیران تالارهایی که اجاره‎ای بوده‎اند به دلیل نپرداختن اجاره‎ها در دست صاحب ملک است و خیلی‎ها به زندان افتاده‎اند. با وجود همه این موارد هنوز این صنف هیچ کمکی از دولت دریافت نکرده است و سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی نیز معافیتی برای تالارها در نظر نگرفته‌اند. وضع وخیمی است که هیچ کس هم پاسخگو نیست.

وی گفت: متاسفانه هیچ گونه حمایتی تا این لحظه از سازمان‌ها و نهاد‌ها در خصوص جبران زیان تالار‌ها نشده، فقط دولت اعلام کرده است، مدیران تالار‌های پذیرایی در سامانه کارا ثبت‎نام کنند تا کمک‌های دولت شامل حالشان شود.

وی افزود: ثبت‎نام در سامانه کارا برای زمانی است که واحد صنفی کارگر و نیروی فعال داشته باشد، وقتی یک واحدی قدرت تامین مخارج خود را ندارد، قادر به تامین کرایه محل و هزینه قبض آب و برق نیست و کارگری هم وجود ندارد که کار کند چطور می‌تواند در سامانه کارا ثبت‎نام کند.

ابراهیمی‎نیا اضافه کرد: دولت اعلام کرد به هر واحد پس از ثبت‎نام در سامانه کارا، ۱۶ میلیون تومان وام داده می‌شود اما واحدی که ده ماه تعطیل است اگر فقط به یک کارگرش ماهی سه میلیون تومان پرداخت کند هزینه همان یک کارگر ۳۰ میلیون تومان می‌شود. چطور برای زیان یک واحد، فقط ۱۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، چهار برابر وامی که به کارفرما می‎دهند ضامن می‎گیرند که به همین دلیل این تسهیلات مورد استقبال اصناف قرار نگرفت.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران با بیان اینکه تعطیلی تالارها باعث می‌شود افراد مجالس خود را به صورت غیر بهداشتی و در مراکزی مانند گاراژها و دفترخانه‎ها برگزار کنند، تصریح کرد: نزدیک به ده ماه است که تعطیل هستیم، اما نزدیک به ۹ ماه از این بازه زمانی رستوران‎ها، کبابی‎ها، واحدهای پذیرایی و سفره‎خانه‎ها باز بودند. تالارهای پذیرایی که متخصص برگزاری مجالس هستند و قادرند صد درصد بهداشتی و با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت مراسم‎ها را برگزار کنند، را تعطیل کرده‎اند.

وی افزود: ما با این امکانات باید تعطیل باشیم، اما به مراکز پذیرایی این اجازه داده شده است تا میهمان داشته باشند در صورتی که یک مرکز پذیرایی بسیار کوچک‌تر از یک تالار عروسی است و با سرویس بهداشتی کمتر، سقف کوتاه‌تر و تهویه نامناسب فعالیت می‌کند. خارج از تالار‌های عروسی هر مراسمی در مکان‌های مختلف برگزار می‌شود که هیچ گونه اشراف و نظارتی بهداشتی نمی‌توان بر آن داشت و این یک، خطر بزرگ است.

ابراهیمی‎نیا تاکید کرد: اوج‌گیری شیوع کرونا از تالارها نیست که ده ماه است تعطیلند بلکه از سیاست‎ها و تصمیمات اشتباه است. جاهایی را که متخصص برگزاری مراسم هستند تعطیل کرده‎اند اما جاهایی که اپیدمی را به‌وجود می‎آورند و امکان رعایت اصول بهداشتی و فاصله‎گذاری اجتماعی ندارند، بازند و فعالیت می‎کنند. اگر واقعا نباید مراسمی بگیرند هیچ جا نباید مراسم برگزار کند نه اینکه مشتری‎های تالارها در مکان‎های دیگر مراسم برگزار کنند.

وی در پایان اظهار کرد: متاسفانه امروز تالار‌های پذیرایی در بدترین وضع  کاری به سر می‌برند و هیچ امیدی برای بهبود وضعیت نداریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا