کد خبر: 060402131131
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورس

پاتک دولت به پتروشیمی‌ها بازار سهام را به اغما برد

بورس تهران امروز تحت تاثیر انتشار خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به هفت هزار تومان، به کما رفت.

دولت این ضربه را هفدهم اردیبهشت‌ماه به بورس زده بود؛ یعنی همان روزی که بازار سهام راه رفته را بازگشت و در روند نزولی کشداری قرار گرفت که تا کنون پایان نیافته است!

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز بازار سهام یکپارچه سرخپوش بود و حتی اندک نمادهای سبز بازار هم تحت تاثیر فضای بی‌اعتمادی ایجاد شده در بازار، مثبت خفیفی را تجربه کردند.

مطالب پیشنهادی

چرخش یک نامه در فضای مجازی که امضای محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری را پای خود داشت، امروز بازار سهام را دگرگون کرد.

این نامه به تاریخ هفدهم اردیبهشت‌ماه امسال خبر از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از پنج به هفت هزار تومان می‌داد. نکته جالب توجه اینکه تاریخ این نامه با آغاز ریزش بازار مطابقت دارد.

بر همین اساس سایه سنگین بی‌اعتمادی دوباره بورس تهران را فرا گرفت. سهامداران عنوان می‌کنند، در آن روز کسانی که از رانت اطلاعاتی برخوردار بوده‌اند، سهام پتروشیمی را خالی کرده‌اند و به این ترتیب بازار سهام را به سمت ریزش سوق داده‌اند.

در همین حال بازار سهام با خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، ریسک دیگری را شناسایی کرد و اطمینان یافت که دولت فشار بر شرکت‌های بورسی را افزایش داده است؛ فشاری که در نهایت به کاهش حاشیه سود این شرکت‌ها و ضربه به منافع سهامداران می‌انجامد.

عملکرد شاخص‌های بازار

به دنبال سیطره خبرهای منفی بر فضای بازار سهام، امروز شاخص کل بورس تهران ۲۷ هزار و ۹۲۳ واحد ریزش کرد تا با افت ۱.۲۷ درصدی در پله دو میلیون و ۱۶۸ هزار و ۲۰۳ واحد متوقف شود.

شاخص کل هم‌وزن نیز شرایط بهتری نداشت و با افت ۰.۷۳ درصدی، پنج هزار و ۵۴۴ پله کاهش ارتفاع داد و به سطح ۷۵۰ هزار و ۶۳۷ واحدی رسید. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم امروز به ترتیب افت ۱.۱۷ درصدی، ۱.۴۷ درصدی و ۱.۰۵ درصدی را تجربه کردند.

امروز شاخص کل فرابورس نیز کاهشی بود و با افت ۲۴۰ واحدی در سطح ۲۷ هزار و ۷۸۶ واحدی قرار گرفت.

اثرگذاری نمادها

امروز نمادهای فارس، پارسان، شپدیس، فولاد، وغدیر، فملی و شبندر بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشتند. فارسان و پارسان هر کدام به تنهایی شاخص کل را بیش از دو هزار واحد به عقب راندند.

در همین حال شهر، خکمک، ونوین، وبملت، شپدیس، خودرو و خساپا پرترکنش‌ترین نمادهای بورسی در معاملات امروز بودند.

امروز همچنین نمادهای آریا، زاگرس، خاور، وسپهر، صبا، فجهان و شگویا بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل فرابورس داشتند. در همین حال عالیس، زفجر، فرود، دی، نیان، کرمان و خاور پرتراکنش‌ترین نمادهای این بازار بودند.

ارزش و حجم معاملات

امروز بازار سهام شاهد معاملات خرد سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم به ارزش ۶ هزار و ۹۶۶ میلیارد تومان بود. حجم کل معاملات بازار نیز به ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم رسید. به این ترتیب بازار سهام همچنان در رکودی فرسایشی به سر می‌برد.

از سوی دیگر امروز بازار سهام شاهد خروج ۵۳۵ میلیارد تومانی پول حقیقی بود. در این میان صندوق‌های درآمد ثابت۸۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت کردند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا