کد خبر: 250502135585
اخبار شرکت هااقتصادانرژی

پارک نوآوری و فناوری نفت و سازمان بسیج علمی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری به‌منظور همکاری برای تحقق دانش‌بنیان شدن صنعت نفت، ایجاد اشتغال برای نخبگان و بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری مصرف سوخت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران به نقل از شانا، تفاهم‌نامه همکاری پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری با هدف افزایش همکاری‌ها در زمینه تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت، اشتغال‌زایی برای نخبگان و بهینه‌سازی مصرف سوخت بین محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و مهدی رحیمی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری صبح امروز (چهارشنبه، ۲۵ مردادماه) در حاشیه نشست «راویان پیشرفت فناوری و نوآوری‌های صنعت نفت» در حضور حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت استان تهران در محل پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت امضا شد.

 کفایتی با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی در جامعه مهندسان بسیجی کشور وجود دارد که می‌توان از آن در صنعت نفت‌ بهره برد، گفت: تراز علمی سازمان علمی، پژوهشی و فناوری بسیج بالاست، این سازمان با وجود تحریم‌های فراوان توانسته است با پشتیبانی شرکت‌ها و تولیدکنندگان دانش‌بنیان کشور دستاوردهای زیادی به ارمغان آورد.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به دستاوردهای علمی در صنعت نفت باید از همه ارکان علمی کشور استفاده کنیم، زیرا در صورت توسعه صنعت نفت شاهد توسعه اقتصاد ایران خواهیم بود.

رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت افزود: هم‌اکنون در صنعت نفت تلاش‌های شبانه‌روزی در حال انجام است و یکی از اتفاق‌های بزرگ علمی در این صنعت طرح احیای چاه‌های نفتی است.

* سود یک میلیون دلاری دانش‌بنیان‌ها از احیای هر چاه نفتی

در ادامه محمدصابر کرم‌بیگی، مجری طرح احیای چاه‌های کم‌بازده در پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت نیز با بیان اینکه طرح ۵۰۰ میلیون دلاری احیای چاه‌های نفتی از پارسال با تصویب شورای اقتصاد به شرکت ملی نفت ایران واگذار شده است، اظهار کرد: این طرح یکی از طرح‌های نو دانش‌بنیان صنعت و جز اولویت‌های اصلی کشور است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۵۰ شرکت در این طرح وارد شده‌اند که منجر به امضای هشت قرارداد برای احیای ۱۰ چاه نفتی شده است.

مجری طرح احیای چاه‌های کم‌بازده در پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۷۵۰ حلقه چاه بسته و کم‌بازده در صنعت نفت کشور وجود دارد. به ازای هر بشکه افزایش تولید از چاه‌های کم‌بازده کشور ۵ دلار به شرکت‌های فناور داده می‌شود، با حساب و کتابی ساده طبق برآوردها برای احیای یک چاه نفتی یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری به‌طور میانگین نیاز است، در حالی که بابت این کار ۲ میلیون دلار به دانش‌بنیان‌ها پرداخت می‌شود.

به عبارت دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان یک میلیون دلار بابت احیای هر چاه نفتی سود خواهند کرد، اما جالب است بدانید کشور در این مدت سه ساله احیای چاه بیش از ۲۲ میلیون دلار بر اساس نفت ۵۰ دلاری سود خواهد کرد.

کرم‌بیگی با بیان اینکه به‌زودی طی روزهای آینده فراخوانی برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان نو به طرح احیای چاه‌های نفتی کشور منتشر می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی قوی سازمان علمی، پژوهشی و فناوری بسیج کشور نیز در این فراخوان شرکت کنند.

* ضرورت توسعه مردم‌سالاری دانشی در صنعت نفت

مهدی رحیمی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری نیز در این نشست گفت: باید مردم‌سالاری دانشی را در صنعت نفت کشور توسعه دهیم، بسیاری از فناوری‌های روز کشور هم‌اکنون در این صنعت شکل گرفته است و خواهد گرفت.

وی با اشاره به فعالیت ۷۰ هزار عضو نخبه در سازمان بسیج علمی و مهندسی کشور افزود: ایران هم‌اکنون با دشمنانی روبه‌روست که دارای قدرت علمی و اقتصادی زیادی هستند، از این رو برای مقابله با آنها باید مؤلفه‌های قدرت خود همچون صنعت نفت را تقویت کنیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری تصریح کرد: هدف ما در این سازمان این است که همه ظرفیت‌های علمی و فناوری کشور را بسیج کنیم تا بتوانیم چالش‌ها و نیازهای فناوری صنعت نفت کشور را به‌عنوان پیشران اقتصاد ایران حل و فصل کنیم و این صنعت را به سمت مرجعیت علمی صنعت نفت منطقه حرکت دهیم.

رحیمی تأکید کرد: جامعه مهندسان بسیج کشور دست خود را برای همکاری بیشتر به سمت صنعت نفت کشور دراز می‌کند. این صنعت نقش مهمی در اشتغال و ایجاد ثروت در کشور دارد.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۷۰۰ کرسی نظریه نظریه‌پردازی در دانشگاه‌های کشور از سوی جامعه مهندسان بسیج کشور ادامه داد: باید با همکاری پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت برای دانش‌بنیان کردن پایه صنعت نفت گام‌های بزرگی برداشت و برای تحقق این امر باید به فکر به‌کارگیری افراد توانمند جامعه در این صنعت باشیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری تصریح کرد: یکی از مأموریت‌های این سازمان، ۲ هزار و ۵۰۰ طرح ایجاد و با اعتبار ما و وزارت علوم در حال انجام است

رحیمی گفت: در صورت تمایل وزارت نفت، ما می‌توانیم مرکز نوآوری و فناوری رشد صنعت نفت را در ۳۲ استان کشور به‌منظور کاهش دغدغه‌های علمی و فناوری این صنعت راه‌اندازی کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا