کد خبر: 220601101135
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

پارک علم و فناوری استان مرکزی به دنبال ایجاد تحول بنیادی و بومی بین دانشگاه و صنعت

سرپرست پارک علم و فناوری استان مرکزی اعلام کرد که پارک علم و فناوری این استان به دنبال ایجاد تحول بنیادی و بومی بین دانشگاه و صنعت است.

محمدعلی داستان دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بهره‌گیری از الگوهای موفق کشور برای تحول در پارک علم و فناوری استان مرکزی در دستور کار است اما برنامه اصلی، هدفگذاری و سرمایه گذاری بر طرح‌های بومی است.

او بیان کرد: استفاده از ایده‌های نوآفرین از دیگر برنامه‌های مهم است که با جدیت در اولویت کاری برنامه‌های پارک علم و فناوری قرار دارد.

سرپرست پارک علم و فناوری استان مرکزی ادامه داد: پارک علم و فناوری سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت ها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند و پارک‌ها دارای مکانیسم‌های زیرساختی مهمی هستند که باعث تولید دانش و انتقال نتایج تحقیقات دانشگاهی شده و در نهایت عامل تسریع رشد اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای می شوند.

داستان اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنان ابتدای سال و نامگذاری آن وظیفه سنگینی را برعهده پارک‌های علم و فناوری محول کرده که تحقق خواسته ایشان نیازمند روحیه جهادی مدیران، داده تصمیم گیران و تصمیم سازان و همچنین هماهنگی تمام سازمان‌ها، نهادها و صنایع اصلی استان مرکزی است.

او با اشاره به برخی آسیب شناسی‌های مرتبط با حوزه دانشگاه‌ها گفت: بسیاری از دانشجویان دروس دانشگاه و آموزش‌های آن را در راستای نیاز صنعت نمی‌دانند و این موضوع علاقه دانشجویان به تحصیل عمیق را از بین می‌برد.

سرپرست پارک علم و فناوری استان مرکزی تصریح کرد: دانشجویان با پارک علم و فناوری و مراکز رشد آشنایی بسیار اندکی دارند و  این موضوع سبب می‌شود که متاسفانه فارغ التحصیلان برای فعالیت شغلی خود به دنبال جذب در مراکز دولتی باشند و استفاده از تفکرات فناورانه و خالقانه برای کسب درآمد را اتلاف وقت و انرژی ارزیابی کنند.

سرپرست پارک علم و فناوری استان مرکزی اضافه کرد: پارک باید از برنامه‌های بومی‌سازی شده خود برای کشور ایران و استان مرکزی استفاده کند و استفاده عینی از راهکارهای موجود در خارج از کشور و یا در استان‌های دیگر نمی تواند لزوماً در استان مرکزی نیز موفق باشد.

داستان بیان کرد: پارک و مراکز رشد باید خدمتگزار شرکت های فناور و دانش‌بنیان باشد و نباید به صورت دستوری مسیر تجاری سازی را به شرکت هایی که آشنایی بالایی با بازار دارند، دیکته کند.

او گفت: بهترین مدیران و کارشناسان پارک و مرکز رشد کسانی هستند که از قبل همکاری مدت داری را با شرکت های دانش‌بنیان و فناور داشته اند و این افراد آشنایی مناسبی با قوانین دارند و مشکلات را از نزدیک لمس کرده اند و فقدان چنین نیروهایی از مشکلات اصلی بوده و سبب عدم چابکی پارک و مراکز رشد می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی ادامه داد: همکاری جدی بین پارک و صنایع اصلی استان مشاهده نمی شود و این صنایع بیشتر دولتی هستند و با توجه به تغییرات مدیریتی چند ساله، اعتقاد چندانی به بخش‌های تحقیق و توسعه ندارند که این تفکر اثرات خود را در دراز مدت نشان می‌دهند و مدیران صنایع باید ملزم به توسعه این بخش‌ها باشند.

داستان اظهار کرد: قوانین دانشگاه، اساتید و دانشجویان را به سمت انتشار مقاله‌های متعدد، طرح‌های پژوهشی و تا حد کمی ارتباط با صنعت سوق می دهد که با تصمیمات جدید وزارت این مسیر در حال تغییر است.

او گفت: همچنین آشنایی ناکافی اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان با قوانین تامین اجتماعی، بازار و تجارت از دیگر موضوعات است که سبب شکست شرکت های دانش‌بنیان و فناور می شود که خوشبختانه در دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه اراک شاهد اضافه شدن چنین دروس کاربردی هستیم.

سرپرست پارک علم و فناوری استان مرکزی تاکید کرد: تلاش بر تحقق دستورات و منویات رهبر معظم انقلاب به خصوص افزایش کمیت به همراه حفظ کیفیت شرکت های دانش بنیان، ایجاد تحول ساختاری با تفکر نوآفرین و بومی در پارک علم و فناوری استان مرکزی، استفاده از نظرات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در برنامه‌ریزی و تصمیمات پارک، معرفی پارک و برنامه‌های آن به اقشار مختلف جامعه، واگذاری زمین مورد نیاز به شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتقای رتبه پارک علم و فناوری و ایجاد بستر مناسب برای رشد دانشمندان و فناوران تراز انقلاب اسلامی از مهمترین برنامه‌های پیش‌روی پارک است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا