کد خبر: 17030185770
جهانروزنامه

پافشاری اردوغان بر کاهش نرخ بهره برای مقابله با تورم

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دوشنبه ۶ژوئن (۱۶ خرداد)  اعلام کرد همچنان برای مقابله با تورم قصد دارد نرخ بهره‌بانکی را کاهش دهد. نرخ تورم سالانه در ترکیه در ماه مه (اردیبهشت) به ۵/۷۳ درصد رسید.

درمان افزایش نرخ تورم کاملا شناخته شده است، باید نرخ بهره بانکی افزایش یابد تا مصرف کاهش یابد و از افزایش قیمتها جلوگیری شود. البته با افزایش بیش از حد نرخ بهره خطر رکود اقتصادی و کاهش رشد و بیکاری نیز وجود دارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با سرسختی تمام از این درمان شناخته شده استفاده نمی‌کند؛ درحالیکه نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه مه (اردیبهشت) به ۵/۷۳ درصد رسید او همچنان تصمیم گرفته، دوباره نرخ بهره بانکی را کاهش دهد. او پس از جلسه هیئت دولت گفت: «هیچکس از ما چنین انتظاری ندارد. دولت من نرخ بهره بانکی را افزایش نمی‌دهد و برعکس کاهش آن ادامه خواهد یافت.»

او قبلا در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) بانک مرکزی ترکیه را مجبور کرد بین ماههای سپتامبر(شهریور) تا دسامبر(آذر) نرخ بهره بانکی را از ۱۹ به ۱۴ درصد کاهش دهد. این امر منجر به کاهش شدید ارزش لیر ترکیه شد. پول ملی ترکیه در یک سال ۷۹/۴۷ درصد از ارزش خود را از دست داد.

اخیرا نیز بانک مرکزی ترکیه برای مقابله با تورم از افزایش نرخ اصلی بهره خود امتناع کرد و آن را در همان سطح ۱۴درصد نگهداشت.

نرخ تورم در ترکیه به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی و موادغذایی به بالاترین حد خود از سال ۱۹۹۸(۱۳۷۷) تا کنون رسیده است. در عین حال روند افزایش قیمت مصرف‌کننده در ماه مه (اردیبهشت) در مقایسه با ماه آوریل ( فروردین)  قدری نزولی شد.

در این ماه نرخ تورم از۶۱ به ۷۰ درصد رسیده بود. بخش حمل و نقل با افزایش سالانه ۶۲/۱۰۷ درصدی در ماه مه (اردیبهشت) و موادغذایی با رقم ۶۳/۹۱ درصد در این ماه پیشتاز افزایش قیمتها بودند.

موضوع تورم از موضوعات اصلی ترکیه است. این در حالیست که تنها یک‌سال به انتخابات ریاست جمهوری در این کشور باقی‌مانده و بسیاری از اقتصاددانان و نیروهای مخالف دولت مرکز ملی آمار ترکیه را متهم می‌کنند که آگاهانه  و در سطحی وسیع در اعلام نرخ تورم دستکاری و آنرا کمتر از میزان واقعی اعلام می‌کند.

اقتصاددانان مستقل ترکیه معتقدند نرخ واقعی تورم سالانه در این کشوربیش از دو برابر نرخ رسمی اعلامی یعنی۷۶/۱۶۰ درصد است. با اینحال رئیس جمهور ترکیه معتقد است: «ما مشکل تورم نداریم. مشکل ما گرانی زندگیست.»

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا