کد خبر: 141001115430
اقتصادبورس

پایان بورس امروز /فروشندگان قدرتمند ظاهر شدند!

شاخص کل بورس تهران در روز پایانی این هفته پرماجرا، با افت ۰.۷۷ درصدی، ۱۲ هزار و ۱۹۶ واحد کاهش یافت و در ارتفاع یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۱۵۷ واحدی قرار گرفت. آن طور که آمار و ارقام بازار سرمایه می‌گویند به نظر می‌رسد فروشندگان امروز قدرتمند ظاهر شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس تهران پس از یک بار عبور از محدوده مقاومتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی، حالا با بازگشت به همین محدوده در حال نوسان و شاید کف‌سازی است. کارشناسان معتقدند علی‌رغم وجود ریسک‌های سیستماتیک جدید نظیر سیاست‌هایی که رئیس بانک مرکزی برای آنچه بهبود وضع اقتصادی مردم بیان می‌کند، فاکتور‌های بنیادینی که باعث استارت موج صعودی بازار در آبان‌ماه شدند، تغییری نکرده‌اند.

به این معنا که موج تورم اقتصاد که باعث افزایش قیمت‌ها در بازارهای موازی نظیر مسکن، خودرو و بازار کالاهای خرد شده حال به بورس رسیده است؛ از سوی دیگر با رشد بیشتر دلار که در حال حاضر به نظر صرفا توقف موقتی دارد، فاصله میان دلار نیما که قرار است در قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت باشد و دلار بازار آزاد به تدریج بیشتر می‌شود و دولت هزینه بیشتری برای تامین ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی خواهد داد.

در پایان جریان معاملات امروز، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۷۷ درصدی، ۱۲ و ۱۹۶ واحد کاهش یافت و در ارتفاع یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۱۵۷ واحدی قرار گرفت.

در آن سوی بازار جایی که شاخص کل هم‌وزن نماینده یکسان تمام نماد‌های فعال معاملاتی بازار ایستاده است بر خلاف همتای خود عمل کرد و در جهت سرخ بازار سرمایه گام برداشت.

در پایان جریان دادوستدهای امروز شاخص کل هم‌وزن ۰.۴۷ درصد افت کرد. این افت موجب کاهش دو هزار و ۲۱۷ واحدی ارتفاع این شاخص شد و آن را در محدوده ۴۷۳ هزار و ۱۹۹ واحدی قرار داد.

رشد ارزش معاملات خرد

نکته منفی بازار امروز کاهش نسبی شاخص ارزش معاملات بود. ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در روز جاری تا لحظه نگارش این گزارش در محدوده ۶ هزار و ۶۹ میلیارد تومانی قرار گرفت تا ۲۷ درصد نسبت به ارزش معاملات روز گذشته افزایش یابد.

تغییر مالکیت حقیقی‌ها

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه این افراد به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش، خبر از خروج ۴۴ میلیارد تومان پول از بورس می‌دهد.

نقشه بورس تهران امروز با حضور ۲۷۹ نماد سبز و ۳۵۳ نماد منفی نمایان‌گر تعادل نسبی میان قدرت خریداران و فروشندگان در بازار بود. ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز چهارشنبه در سطح ۲۶۱ میلیارد دلاری باقی ماند.

نمادهای اثرگذار بر معاملات

امروز نمادهای حکشتی، وبملت، وپارس، خودرو، وتجارت و کالا بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای فولاد، فملی، میدکو، شستا، پارس شپنا و شبندری در بر دارنده بیشترین تاثیر منفی روی شاخص کل بودند.

در سوی دیگر بازار، نمادهای بپاس، آریا، صبا، شاوان و وهور بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل فرابورس داشتند. از طرفی دی، وکبهمن، فرابورس، قاسم و فروسیل بیشترین تاثیر مثبت را روی این شاخص داشتند.

بیشترین خالص نسبی خرید حقیقی‌ها متعلق به نمادهای انرژی۲، فکمند، قاروم، تاتمس، شصفها، ما و حکشوه بود. در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش نمادهای وسالت پای ثابت صف‌ فروشی‌های بازار سرمایه بازهم در این لیست حاضر بود و در ادامه نمادهایی همچون گدنا، ولبهمن، انرژی ۱ و وسدید در این لیست به چشم می‌خورد.

بیشترین ارزش صف خرید نیز متعلق به نمادهای فاذر، وسینا، گشان، فکمند و دی بود که نماد جدید حاضر در این لیست است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا