کد خبر: 240202127196
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورس

پایان بورس امروز ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / بازگشت رنگ سبز به نقشه بازار سهام

پس از پنج روز خونین بازار سرمایه، بالاخره معاملات بورس رنگ سبز را به خود دید و نماگرهای بازار سرمایه افزایش قابل توجهی داشتند. باید دید آیا رشد امروز شاخص کل می‌تواند به روند اصلاحی بازار را پایان دهد و آن را به مسیر صعودی پایدار بازگرداند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، معاملات بورس امروز در حالی رقم خورد که شاخص کل بالاخره در خلاف جهت اصلاح خود گام برداشت و بعد از پنج روز نزول بالاخره افزایش ارتفاع داد.

بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ۷۱ هزار و ۸۸۱ واحدی که معادل ۳.۲ درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد و در ارتفاع دو میلیون و ۲۸۵ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد.

بر خلاف روزهای گذشته که اصلاح شاخص هم‌وزن عمیق‌تر بود اما در روز جاری رشد این نماگر کم فروغ‌تر از شاخص کل بود. به طوری که با افزایش ۱.۹ درصدی به سطح ۷۴۸ هزار و ۴۰۴ واحدی رسید.

تجارت‌نیوز پیشتر به احتمال مهار اصلاح شاخص کل اشاره کرده بود. چرا که با خروج پول حقیقی‌ها در معاملات روزهای گذشته، خرید سهام این افراد توسط حقوقی‌های بازار صورت می‌گرفت؛ این روند به‌ویژه دیروز مشهودتر بود.

همین خرید سنگین حقوقی در روز شنبه که حدود چهار همت بود سبب شد تا امروز، تب عرضه در بازار سرمایه کاهش یابد و معاملات بورس جان دوباره بگیرد.

محرک‌های رشد بورس

بازار سهام رشد امروز خود را علاوه بر خرید حقوقی‌ها در روز گذشته مدیون تصویب دو مصوبه واریز ۵۰۰ میلیارد تومانی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه به منظور حمایت از بازار سهام و افزایش زمان اصلاح پرتفوی صندوق‌های درآمد ثابت است.

بر این اساس، صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند عرضه سهام خود را کاهش دهند و تا حدودی جو فروش بازار را پایین بیاورند.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را ۲۶ میلیارد و ۵۷۰ میلیون و ارزش معاملات را ۱۴ هزار و ۷۳۷ میلیارد تومان نشان می‌دهد که نسبت به دیروز افزایش داشت.

برترین‌های بازار سهام

در جریان معاملات امروز بازار، سه سهم دی، خزامیا و شپنا بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های دی، شستا و کرمان بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

تشاد با افزایش ۱۱.۹۸ درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، سخاش نیز با افت ۸.۱۲ درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های شبندر، شپنا و بنیرو تعلق گرفت. همچنین سهم‌های شپنا، پالایش و شبندر نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند.

در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای کاج، سپر و تپسی خروج پول هوشمند داشتند.

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های سخوز، دامین و قرن رقم خورد. همچنین ثشاهد در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد وسینا بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا