کد خبر: 170602137418
جهانروزنامه

پتروبراس برزیل چهار فرآیند واگذاری خود را لغو می کند

ترجمه: سلیم حیدری

شرکت نفت دولتی پتروبراس برزیل روز دوشنبه اعلام کرد که تصمیم گرفته است تا فروش دارایی های کلیدی خود را پس از بازنگری گسترده در فرآیندهای واگذاری که در دوره دولت قبلی این کشور آغاز شده بود، متوقف کند.

این غول نفتی در یک پرونده اوراق بهادار اعلام کرد که دیگر خوشه های خشکی Urucu و Bahia-Terra و همچنین میدان نفتی Manati و Petrobras Operaciones، زیرمجموعه خود در آرژانتین را نمی فروشد.

فرآیندهای واگذاری توسط مدیریت قبلی پتروبراس در زمان رئیس جمهور سابق ژایر بولسونارو آغاز شده بود، زیرا این شرکت به دنبال فروش دارایی های غیر اصلی برای تمرکز بر اکتشاف نفت در آب های عمیق و کاهش بدهی خود بود.

اما پس از روی کار آمدن رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا در ژانویه (دی)، برخی از این فرآیندها متوقف شد و انتظار می رود که لغو شوند – از جمله باهیا-ترا که شرکت قبلاً گفته بود این فرآیند را پیش نخواهد برد.

این تصمیم ضربه‌ای به شرکت‌های انرژی برزیلی کوچکتر مانند Petroreconcavo و Eneva بود که سال گذشته یک پیشنهاد همکاری مشترک ۱.۴ میلیارد دلاری با Bahia-Terra داشتند.

با وجود کناره گیری از فروش، پتروبراس قبلا گفته بود که همچنان می تواند به دنبال شرکای بالقوه برای حفظ دارایی هایش باشد.

پتروبراس روز دوشنبه گفت سیاست جدیدش برای بخش اکتشاف و تولید نفت مبتنی بر “به حداکثر رساندن ارزش پرتفوی با تمرکز بر دارایی های سودآور” است زیرا تنها اینچنین سیاستی است که تصمیم برای لغو فروش را توجیه می کند.

این شرکت افزود: این سیاست همچنین شامل «پر کردن ذخایر نفت و گاز (از جمله اکتشافات جدید)، افزایش عرضه گاز طبیعی و ترویج عملیات کربن زدایی است.

پتروبراس گفت که امکان حفظ “سایر دارایی ها” در پرتفوی خود به طور دوره ای بر اساس اهداف سودآوری به روز و فرصت های کربن زدایی مجدد ارزیابی می شود و درها را برای واگذاری های جدید بالقوه باز می گذارد.

این شرکت دولتی افزود که با فروش سهام خود در نیروگاه های ترموالکتریک Brasympe/Termocabo، Suape II و Araucaria پیش خواهد رفت. این شرکت در هر یک از این دارایی ها حدود ۲۰ درصد سهم دارد.

در یک پروژه جداگانه، پتروبراس همچنین اعلام کرد که یک یادداشت تفاهم با Mubadala Capital برای بررسی یک سرمایه گذاری بالقوه در پروژه سوخت زیستی در حال توسعه، با مشارکت و سرمایه گذاری ابوظبی در برزیل امضا کرده است.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا