کد خبر: 25080055505
اخبار شرکت هاانرژی

پتروشیمی پارس شرکتی موفق با افقی روشن

ارزیابی اعتباری صورت گرفته از شرکت پتروشیمی پارس این مجموعه را در زمره قابل اتکاترین بنگاه‎ های اقتصادی کشور در کوتاه مدت و بلند مدت قرار داده است.

برای دریافت فایل پی دی اف ویژه نامه روز صادرات بر روی اینجا کلیک نمایید.

شرکت پتروشیمی پارس با ظرفیت ۴.۵ میلیون تن در سال،‌ در اسفند۱۳۷۷ تاسیس شد. این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که در شمال خلیج فارس در بندر عسلویه است قرار دارد. این منطقه در حد‌فاصل ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و ۵۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس است.

شرکت پتروشیمی پارس با ظرفیت اسمی سالیانه ۴ میلیون ۴۸۱ هزار تن محصولات پتروشیمیایی، شامل ۱میلیون ۶۰۰ هزار تن اتان، ۹۸۰ هزار تن پروپان، ۵۷۰ هزار تن بوتان، ۸۶ هزار تن گسولین، ۶۴۵ هزار تن اتیل بنزن، ۶۰۰ هزار تن استایرن منومر و ۱۴ هزار تن مخلوط بنزن و تولوئن، بزرگترین واحد استحصال اتان کشور، یکی از بزرگترین صادر کننده گان LPG خاورمیانه، تنها تولید کننده و تامین کننده استایرن منومر داخل و یکی از بزرگترین صادر کننده های این محصول در دنیا می باشد.

خوراک اصلی شرکت پتروشیمی پارس، گاز غنی شده است که آن را از پالایشگاه های فاز ۱ و ۲ و ۳ مجتمع گاز پارس جنوبی و توسط دو خط لوله تأمین می‌شود. شرکت علاوه بر گاز غنی از اتیلن و بنزن به عنوان خوراک استفاده می‌کند. که به ترتیب از پتروشیمی‎های آریاساسول و نوری تأمین می‌شود.

این مجموعه در حال حاضر و با بیش از دو دهه فعالیت از جمله ناشران معتبر بازارسرمایه کشور محسوب شده و در آخرین ارزیابی مالی صورت گرفته توسط شرکت پایا موفق به کسب بالاترین رتبه مالی در بلند مدت و کوتاه مدت شده است.

در بیانیه رسانه‎ای منتشر شده از سوی شرکت پایا وضع اعتباری پتروشیمی پارس به این شکل اعلام شده است: «براساس بررسی داده‎های کمی شامل صورت‎های مالی ونسبت‎های مالی مستخرج شده از آن ویژگی کیفی شامل ارزیابی‎های مربوط به فعالیت‎های شرکت، حاکمیت شرکتی، محیط عملیاتی، تامین مالی و سوابق آن و نیز تحلیل فضای کلان اقتصادی، کسب و کار و صنعت مربوطه، رتبه اعتباری بلند مدت AA- بادورنمای با ثبات و رتبه اعتباری کوتاه مدت A1+ با درجه سرمایه ‎گذاری را به شرکت پتروشیمی پارس (سهامی عام) تخصیص داد.

براساس واژه‎نامه تعاریف شرکت رتبه‎ بندی اعتباری«پایا» در این طبقه از رتبه اعتباری بلندمدت، ظرفیت ایفای تعهدات مالی در سطح بسیار بالاست.»

از سوی دیگر میزان بازدهی این شرکت برای سهامدارانش نیزنشان تعهد مدیران مجموعه در قبال برنامه‎های ارائه شده است. در مجمع عمومی این شرکت، مسعود حسنی مدیرعامل پتروشیمی پارس، با اشاره به تحقق ۹۵ درصدی تولید به ظرفیت اسمی این مجتمع از افزایش فروش و سودآوری پارس درآمد عملیاتی را ۷۱ درصد بیشتر از سال قبل و سود عملیاتی را نیز ۶۷ درصد بیشتر از سال قبل مالی ‏اعلام کرد. و در نهایت نیز در همین مجمع سودی معادل ۲هزار تومان به هر برگ سهام شرکت تعلق گرفت.

البته همانطور که ارزیابی اعتباری شرکت نشان داد این وضعیت برای سال جاری نیز تداوم یافته است، آخرین گزارش مالی منتشر شده از فعالیت‎های پتروشیمی پارس گویای رشدهای سه رقمی در درآمدهای این پتروشیمی بزرگ است.

درآمد‌های شناسایی‌شده پتروشیمی پارس در شهریور سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش را تجربه کرده و از ابتدای سال مالی تا انتهای شهریور نیز مقدار درآمد‌های این پتروشیمی با رشد ۱۲۴ درصدی روبه‌رو بود.

همچنین بیشترین درآمدی که طی این دوره یک‌ماهه حاصل‌شده از فروش محصول «استایرن منومر» با ۱۱،۴۰۴ میلیارد ریال بوده و «اتان» نیز با ۸،۱۳۱ میلیارد ریال در جایگاه بعدی قرارگرفته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا