کد خبر: 12109910553
بورسروزنامه

پذیره‌نویسی ۲ صندوق کشاورزی در بورس کالا از یکشنبه

یک درصد از سهام هر دو صندوق به صورت سهام ممتاز پذیره‌نویسی شده‌ است

بورس کالای با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از پذیره‌نویسی دو صندوق کالایی کشاورزی برای نخستین بار از روز یکشنبه ۱۴ دی تا ۲۰ دی خبر داد.

به گزارش «کالاخبر»؛ براساس این اطلاعیه‌ها، صندوق سرمایه‌گذاری طلای سرخ نوویرا و صندوق سرمایه‌گذاری گروه زعفران سحرخیز در نظر دارند واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مذکور را با مجوزهای سازمان بورس و اوراق بهادار، از طریق بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس کالای ایران پذیره‌نویسی کنند.

براساس اطلاعیه های مذکور، نوع صندوق سرمایه‌گذاری طلای سرخ نوویرا، صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده زعفران، زیره سبز و پسته، اوراق مشتقه مبتنی بر زعفران، زیره سبز و پسته بوده و ۱۰۰درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز صندوق به تعداد یک‌میلیون واحد را موسسان تعهد کرده و معادل ارزش مبنای آنها به میزان ۱۰میلیارد ریال را به حساب صندوق سرمایه‌گذاری طلای سرخ نوویرا (در شرف تاسیس) واریز کرده‌اند و مابقی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق به ارزش مبنای هر واحد ۱۰هزار ریال برای پذیره‌نویسی و خرید عموم عرضه می شود.

سهام ممتاز، نوعی گواهی مالکیت قابل انتقال است که به دارنده آن، حقی محدود و ثابت از دارایی‌های شرکت می‌دهد. واژه ممتاز بدین معنی است که پرداخت سود این سهام، نسبت به سود سهام عادی، اولویت دارد، و باید به‌طور کامل پرداخت شود.

بر همین اساس، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل انتشار ۱۰۰میلیون واحد است که از این تعداد یک‌میلیون واحد به صورت سرمایه‌گذاری ممتاز پذیره‌نویسی شده و ۹۹ میلیون واحد به صورت سرمایه‌گذاری عادی قابل پذیره‌نویسی است. مبلغ اسمی هر واحد ۱۰هزار ریال تعیین شده و براساس این اطلاعیه، خرید واحدهای ETF مستلزم وجود کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی است.

نوع صندوق سرمایه‌گذاری گروه زعفران سحرخیز نیز صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالای کشاورزی از جمله پسته، زعفران و زیره سبز است که ۱۰۰درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز صندوق به تعداد ۱۰میلیون واحد را موسسان تعهد کرده و معادل ارزش مبنای آنها به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال را به حساب صندوق سرمایه‌گذاری گروه زعفران سحرخیز (در شرف تاسیس) واریز کرده‌اند و مابقی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق به ارزش مبنای هر واحد ۱۰هزار ریال برای پذیره‌نویسی و خرید عموم عرضه می شود.

بر همین اساس، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل انتشار ۱۰۰میلیون واحد است که از این تعداد ۱۰میلیون واحد به صورت سرمایه‌گذاری ممتاز پذیره‌نویسی شده و ۹۰ میلیون واحد به صورت سرمایه‌گذاری عادی قابل پذیره‌نویسی است. مبلغ اسمی هر واحد ۱۰هزار ریال تعیین شده و براساس این اطلاعیه، خرید واحدهای ETF مستلزم وجود کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی است.

محدودیت حجمی برای هر سفارش خرید وجود ندارد و تنها باید سفارشات خرید مضربی از یک ورقه باشد. حداکثر تعداد اوراق قابل خریداری از سوی هر کد معاملاتی حقیقی و حقوقی نامحدود است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا