کد خبر: 140402131891
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان، ­راهکاری برای افزایش تولید خودرو ­

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌‏سازان خودروی کشور گفت: پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان، ­راهکاری برای افزایش تولید خودرو خواهد بود.

علی یکه ‏فلاح گفت: قطعه‌سازان بار‌ها اعلام کرده‌اند که توان تولید قطعاتی با کیفیت بالاتر و پیشرفته‌تر را دارند و در صورت درخواست و سفارش خودروسازان قادر به تولید این نوع قطعات هستند، اما این امر به گردش مالی نیازمند است، زیرا قطعه‏‌سازان بر اساس کیفیت مواد اولیه و سرمایه در گردشی که در اختیار دارند می‏‌توانند قطعه تولید کنند.

او گفت: مشکل مهم صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی در کشور  تأمین منابع ریالی و ارزی و کمبود نقدینگی است، این مشکلات در نهایت موجب بدهی معوق ۲۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان شده است.

یکه‏ فلاح گفت: اگر خواهان رونق صنعت قطعه‏‌سازی هستیم، خودروساز باید کاملا از قطعه‌سازی خارج شود و تلاشش را روی تولید خودرو بگذارد قطعه‌سازی را به اهلش بسپارد و خصوصی‌سازی، واقعی شود. این حجم مطالبات، می‏تواند هر صنعتی را زمین‏‌گیر کند.

وی در ادامه گفت: اگر موضوع تامین منابع مالی و ارزی نباشد، تولید خودرو در سال به دو میلیون دستگاه نیز می‌رسید.

یکه فلاح گفت: قطعه‌سازان مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری می‌کنند. این در حالی است که خودروسازان مطالبات خود را به موقع پرداخت نمی‏کند. قطعه‌سازان مجبورند که با دریافت مطالبات خود از خودروسازان که در ماه‌های گذشته فروخته شده است، مواد اولیه را با مبلغ بالاتری مجدداً خریداری کنند.

به گفته او، ورود نخبگان دانشگاهی کشور و متخصصان بیشتر به این صنعت، راهکار مناسبی است که می‌تواند در‌های توسعه و نیز همگامی با پیشرفت‌های جهانی را به روی خودروسازان و زنجیره تامین خودرویی کشور باز کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا