کد خبر: 2707994723
روزنامهعدالت و رفاه اجتماعی

پرداخت مستمری ماهانه به ۱۲۵ هزار خانوار دارای معلول بینایی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست با موسسات و انجمن های غیر دولتی فعال در حوزه نابینایان از پرداخت مستمری ماهیانه به ۱۲۵ هزار خانوار دارای معلول بینایی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری با گرامیداشت روز جهانی ایمنی عصای سفید و تبریک به فعالان جامعه نابینایان گفت: مبلغ مستمری ماهیانه از ۵۳ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان و برای خانوارهای ۵ نفره به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

او تاکید کرد: معتقدیم این مبلغ با شرایط مطلوب فاصله دارد اما امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته منابع مالی بیشتری به این موضوع اختصاص یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: جامعه نابینایان ۲۰۳ هزار نفر جمعیت دارند که ۱۳۰ هزار نفر مرد و ۷۳ هزار نفر زن هستند و یکی از فرهیخته‌ترین و اندیشمندترین افراد در عرصه‌های علمی به شمار می‌روند.

شریعتمداری در خصوص کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت نیز گفت: پرداخت کمک هزینه معیشت به معلولان فاقد شغل و درآمد که دهک‌های یک تا سه هستند به منابع مالی زیادی نیاز دارد که با مذاکرات صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه امیدواریم در جهت تامین مالی آن قدم‌های موثری برداشته شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بودجه ۳۰ هزار میلیاردی برای اجرای کامل قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: تامین یکجای این بودجه برای دولت مشکل خواهد بود ولی باید اقدام جدی برای تخصیص بودجه ۱۰۰ درصدی سال ۱۳۹۹ و دریافت کمک از محل سایر اعتبارات در بودجه سال ۱۴۰۰ صورت گیرد.

شریعتمداری به ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی اشاره و تصریح کرد: باید از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اولویت تامین هزینه‌های افراد دارای معلولیت بهره‎گیری شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه قانونگذاری برای افراد دارای معلولیت، فعالیت‌های مثبتی در کشور انجام شده و مشکلی در این بخش نداریم، افزود: عمده مشکلات مربوط به جامعه معلولان به دلیل‌ اجرانکردن قوانین است که نظارت و پیگیری جدی را می‌طلبد که با تشکیل شورای نظارت بر قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت بخش زیادی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی تاکید کرد: اصلاح برخی قوانین و مقرارات در مورد افراد دارای معلولیت در کارگروهی با حضور انجمن‌های مردم نهاد و کارشناسان سازمان بهزیستی مورد بررسی قرار گیرد.

او با اشاره به مشکلات موجود در توزیع وسایل و تجهیزات توانبخشی نیز افزود: برای تامین بلند مدت اعتبارات مورد نیاز تجهیزات توانبخشی می‌توان از توان خیرین و معلولان با تاسیس صندوق‌های حمایتی در بخش‌های گوناگون کشور با حمایت دولت بهره گرفت و افراد دارای معلولیت می‌توانند اداره‎کننده این صندوق‌ها باشند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا