کد خبر: 250901112895
جهانروزنامه

پرداخت یارانه تعمیرات به صاحبان لوازم خانگی

ترجمه: محمود نواب مطلق

به تازگی در فرانسه برای تشویق به تعمیرات لوازم برقی خانگی یارانه‌ای تعلق می‌گیرد. اتحادیه تولید‌کنندگان لوازم خانگی نگران آن هستند که صنایع کوچک در گرفتن این برچسب دچار مشکل شوند.

از روز پنجشنبه۱۵دسامبر(۲۴آذر) اعطای این یارانه با هدف تشویق به تعمیرات انواع لوازم‌خانگی به‌جای دورانداختن آنها به اجرا درآمد. میزان این یارانه از ۱۰ تا ۴۵ یورو متغیر است. البته این یارانه شامل لوازم‌خانگی برقی که هنوز تحت ضمانت هستند نمی‌شود.

تعمیرکاران با داشتن ۳۱ معیار واجد شرایط دریافت برچسب (قابل دریافت یارانه تعمیرات) می‌شوند. بدین ترتیب تعمیرکاران در صورتحسابهای خود برای مشتریان مبلغی معین را تخفیف می‌دهند.

این مبلغ که از محل صندوقی به ارزش ۴۲۰ میلیون یورو ظرف شش سال از طرف تولیدکنندگان لوازم خانگی تأمین شده به تعمیرکاران پرداخت می‌شود.

از جمله این ۳۱ معیار می‌توان به این موارد اشاره کرد: تضمین حداقل سه ماهه تعمیرات، دادن صورتحساب دقیق در مورد بخش های مختلف تعمیرات، مشخص بودن وضعیت قطعات استفاده شده از حیث کیفیت منبع تأمین آنها، داشتن تعمیرکاران کارآزموده، پاسخ به شکایت مشتریان درکمتر از ۸روز، توجیه آنها برای استفاده درست از وسایل برقی تعمیرشده و استفاده از نظام رایانه‌ای استاندارد برای دریافت رایانه تعمیرات به کمک نرم افزارهای معین از پیش تعیین شده.

این اقدام از حیث کمک به محیط زیست و استفاده بهینه ازمنابع در تولید لوازم جدید اقدامی بسیار خوب ارزیابی شده اما برخی نگرانیها را نیز برای اتحادیه‌های مرتبط به وجود آورده است.

از جمله این نگرانیها می توان به این موارد اشار کرد: تعداد ۳۱ معیار برای دریافت این برچسب زیاد است، گروههای صنعتی کوچک ممکن است نتوانند مشمول دریافت این برچسب با این تعداد معیار شوند، در فرانسه ۲۱هزار تعمیرکار لوازم‌خانگی وجوددارد که ۷۰درصد آنها بصورت مستقل کار می‌کنند.

۷۸ درصد آنها تعمیرکاران لوازم خانگی برقی و ۸۳ درصد آنها تعمیرکاران لوازم الکترونیکی هستند. آنها نمی‌توانند مراحل اداری پیچیده مرتبط با فرآیند دریافت برچسب یارانه تعمیرات را طی کنند.

داشتن نظام رایانه ای استاندارد بدین منظور مستلزم هزینه های ۵تا۶هزاریورویی به منظور استفاده از نرم افزارهای مرتبط با این موضوع است.

این میزان هزینه برای گروه های صنعتی کوچک زیاد است. معیارهای مشخص شده برای این کار در مورد گروه های صنعتی کوچک و شرکت های بزرگ چند ملیتی یکسان تعریف شده است.

مبالغ یارانه ها به صورت ۳۰ درصد از طرف شرکت متقاضی و ۷۰ درصد از طرف سازمان های حمایت از محیط زیست پرداخت می‌شود.

این مبالغ برای تعمیرکارانی با دو تا سه نیروی کار ۱۴۹۰ یورو و برای تعمیرکارانی با ۳ تا صد نیرو۲۴۱۵ یورو پیش بینی شده است. شرایط بسیار نابرابری از حیث رقابت بین گروه های کوچک و بزرگ تعمیراتی بوجود آمده است.

اما بنا به گفته مسئولان با این روند هم اطمینان مشتریان جلب می‌شود و هم حیثیت حرفه‌ای تعمیرکاران تضمین می‌شود.

آنها برخلاف نگرانی های موجود براین باورند به دلیل شفافیت های موجود در این طرح تعمیرکاران مستقل منزوی نخواهند شد.

کسانی که این برچسب را دریافت می‌کنند درشرایط یکسانی قرار خواهند گرفت.

علاوه براین برای حمایت از مصرف‌کننده رعایت ضوابط دقیق ایمنی وکیفیت اجتناب ناپذیر است. رعایت استانداردها هم به نفع مشتریانست و هم به نفع تعمیرکاران.

با این برچسب هم مشتریان بیشتر اطمینان می‌کنند و هم حیثیت کاری تعمیرکاران بیشتر تضمین می‌شود.

از سوی دیگر مصرف‌کنندگان بدین ترتیب درمی‌یابند نباید لوازمی را که قابل تعمیر هستند دور بیندازند و به تعمیر آنها اقدام می‌کنند.

دراین مسیر تعمیرکاران نیز می‌توانند به انبوهی از موارد تعمیراتی فکرکنند که کار آنها را رونق می‌دهد.

چراکه حرفه‌ای بودن آنها درامر تعمیرات برای مشتریان بدین وسیله تضمین می‌شود و آنها دراین خصوص می‌توانند مطمئن باشند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا