کد خبر: 31030033560
اقتصادتولید و بازرگانی

پرداخت ۸۱ درصد از مطالبات گندمکاران و ۶۵ درصد کلزاکاران

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از پرداخت ۸۱ درصد از مطالبات گندمکاران و ۶۵ درصد از مطالبات کلزاکاران در قالب خرید تضمینی توسط دولت خبر داد.

مرتضی سعادتی‌کیا در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه تا امروز ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تن گندم در ۲۹ استان از کشاورزان خریداری شده است، اظهار کرد: ارزش گندم خریداری شده از کشاورزان ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، این گندم‌ها از ۱۸۴ هزار کشاورز در قالب ۴۹۶ هزار محموله تحویل گرفته شده است.

وی ادامه داد: فایل‌های پرداخت شده بهای گندم‌های دریافتی توسط بانک‌های عامل، ۱۰ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان، معادل ۸۱ درصد از مطالبات است و گندمکارانی که محصول خود را تا ۲۰ خرداد تحویل داده‌اند بهای محصول خود را ۱۰۰درصد دریافت کرده‌اند.

سعادتی‌کیا با تاکید بر اینکه این مقدار خرید در ۵۸۴ مرکز در استان‌های سراسر کشور انجام شده، افزود: تا کنون استان خوزستان با تحویل یک میلیون و ۸۳ هزار تن گندم در رتبه اول و استان گلستان با ۴۱۶ هزار تن و استان فارس با ۳۶۸ هزار تن در رتبه دوم تا سوم کشور قرار دارند.

به گفته وی؛ از مجموع گندم‌های خریداری شده از کشاورزان ۶ هزار و ۶۰۰ تن آن گندم دوروم است که مورد استفاده صنایع تولید ماکارونی قرار می‌گیرد.

سعادتی‌کیا یادآور شد: علاوه بر خرید تضمینی مقدار یاد شده توسط دولت، ۱۰۰ هزار تن از گندم‌ها در سالجاری توسط بخش خصوصی بصورت توافقی از کشاورزان خریداری شده است.

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره آخرین وضعیت خرید و پرداخت مطالبات کلزاکاران نیز اظهار کرد: تا امروز ۱۱۰ هزار تن دانه روغنی کلزا به ارزش یک هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان از کشاورزان در ۲۱ استان خریداری شده است.

سعادتی‌کیا ادامه داد: از این میزان یک هزار و ۱۳ میلیارد تومان فایل به بانک‌های عامل برای پرداخت مطالبات ارسال شده که ۷۳۳ میلیارد تومان آن معادل ۶۵ درصد ارزش فایل‌های ارسالی، به کشاورزان پرداخت شده است.

وی تعداد مراکزی که در حال خرید دانه روغنی کلزا از کشاورزان هستند را ۱۰۷ مرکز عنوان کرد و افزود: از لحاظ میزان خرید دانه کلزا استان گلستان با ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن، خوزستان با ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن و مازندران با ۷ هزار و ۷۰۰ تن در رتبه اول تا سوم کشور قرار دارند.

سعادتی‌کیا یادآور شد: تمامی مطالبات کشاورزانی که فایل‌های آن‌ها تا ۱۴۰۰.۳.۷ به بانک‌ها ارسال شده، پرداخت شده است.

وی پرداخت مابقی مطالبات کلزاکاران توسط دولت را به محض تامین نقدینگی اعلام کرد.

سعادتی‌کیا تصریح کرد: علاوه بر حجم خرید تضمینی دانه کلزا توسط دولت، ۱۱۱ هزار تن از کلزای تولیدی در سالجاری با نرخ توافقی در قالب کشاورزی قراردادی توسط بخش خصوصی از کشاورزان خریداری شده است.

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین از واریز یک هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران به حسابشان در روز جاری خبر داد و افزود: با این واریز فایل‌های پرداخت بانکی گندمکاران تا ۲۴ خرداد تسویه خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا