کد خبر: 070703174255
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیروزنامهواکنش مسئولان و بازارهای مالی به خبر ترور ناجوانمردانه سید حسن نصرالله؛

جهان در خوف، بازارهای مالی به هم ریختند!

بامداد امروز خبری از ادعای جدید ارتش رژیم صهیونیستی منتشر شد مبنی اینکه دبیر کل حزب الله لبنان به همراه چند تن از فرماندهان این جنبش در حمله ناجوانمردانه ترور به ضاحیه بیروت به شهادت رسیده است.

به گزارش عصراقتصاد، در بیانیه ادعایی ارتش صهیونیست آمده بود که هواپیماهای نیروی هوایی این رژیم، با هدایت اطلاعاتی دقیق رکن اطلاعات و موساد، مقر مرکزی حزب الله که در زیر زمین یک ساختمان در ناحیه ضاحیه در بیروت قرار دارد، را مورد حمله قرار داده است.

در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است: سرور مقاومت، بنده صالح، به عنوان شهیدی بزرگ، رهبری شجاع، دلاور، مؤمنی حکیم، بصیر و مؤمن به قافله جاویدان شهدا پیوسته است.پس از اعلام شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله پرچم گنبد مطهر حرم رضوی تعویض و به رنگ مشکی درآمد.

مردم تهران نیز با تجمع در میدان فلسطین، جنایات روز گذشته _ جمعه ششم مهر ماه_ رژیم صهیونیستی در ضایحه جنوب بیروت که منجر به شهادت سید حسن نصرالله گردید، محکوم کردند.

همچنین بنابر اطلاعیه دفتر حزب الله لبنان در تهران،‌ مراسم عرض تسلیت شهادت حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن نصرالله (رضوان الله علیه) از تاریخ یکشنبه هشتم مهرماه به‌مدت سه روز از ساعت ٩ الی ۱۵ در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران برگزار می‌شود.

همچنین دیروز مسئولان بلند پایه کشور پیام‌های تسلیت برای شهادت سید حسن نصرالله دادند که خلاصه برخی از انها را می توانید در ادامه مرور کنید.

پزشکیان: جهان فراموش نمی‌کند که فرمان این حمله تروریستی از نیویورک صادر شد

رئیس جمهور با بیان اینکه فقدان شخصیت‌های برجسته‌ی مقاومت و در رأس آنها رهبر جاویدالاثر حزب‌الله شهید سید حسن نصرالله، شجره طیبه مقاومت را بیش از پیش مستحکم‌تر می‌کند، گفت: ما اینگونه آموخته‌ایم که فرماندهی از آن خداست. مسیر الهی هیچ‌گاه بدون فرمانده و رهبر باقی نمی‌ماند و این زمین به بندگان صالح خدا به ارث خواهد رسید. (متن کامل پیام)

*‌ محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس‌جمهوری ضمن تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:بی‌تردید نقشه آشفته نتانیاهو و اسرائیل برای منطقه و دنیا شکست خواهد خورد و این مقاومت شکل گرفته در برابر وحشی‌گری‌ آنان از این پس با قدرت بیشتری پیش خواهد رفت.

* محمد مخبر مشاور و دستیار مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: سید حسن نصرالله هماهنگونه که وعده الهی بوده برای همیشه زنده است و در قلب های ما خواهد ماند. پرچم او هیچ گاه بر زمین نمی ماند و جهادگران حزب خدا این بیرق را تا زمان نصرت الهی در برابر دیدگان صهیونیست های کودک کش پای برجا نگه می دارند.

*‌ سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه در پیام تسلیت خود نوشت: بی تردید خون پاک شهدای مقاومت زمینه ساز پیروزی نهایی و آزادی قدس شریف از لوث جنایتکاران صهیونیست خواهد بود.

*‌حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی تاکید کرد: راه نصرالله ادامه دارد، همانطور که راه سید عباس موسوی و کلیه فرماندهان مقاومت تا امروز تداوم داشته است؛ اما درک مختصات دوره جدید از مبارزه با استکبار ضرورت فوری و حیاتی این شهادت های عظیم است.

* ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت : رهبری حزب‌الله با مقدس‌ترین و گرانقدرترین شهید در سفر فداکاری عهد می‌بندد که به جهاد خود در مقابله با دشمن، حمایت از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان استوار و شریف آن ادامه خواهد داد.

همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، شهادت سیدحسن نصرالله را تسلیت گفتند و تاکید کردند که سیدحسن نصرالله⁩ به اسطوره‌ای برای مقاومت تبدیل خواهد شد که یاد و راهش روشنی بخش دلهای رزمندگان مقاومت و نابودکننده رژیم جعلی صهیونیستی خواهد بود.

واکنش تند بازار جهانی طلا به روند وقایع

اما از زمان انتشار ادعای رژیم صهیونیستی، واکنش های متفاوتی را در بازارهای مالی شاهد بودیم و همین خبر باعث شد تا بازار‌های مالی از همیشه بیشتر در تنش و اضطراب به سر برند.

در اولین واکنش بازار‌ها، بازار طلای جهانی پس از رکورد بزرگ هفته پیش خود، بار دیگر یک رکورد تازه را رقم زد. در روز‌های اخیر، قیمت طلای جهانی روند صعودی خود را با دقت حفظ کرد. این فلز گران‌بها در روز جمعه (۲۷ سپتامبر) در مسیر رسیدن به بهترین سه ماهه خود در بیش از هشت سال گذشته بود که در جلسه‌های اخیر به رکوردهای بالاتری رسید زیرا شروع تسهیل پولی ایالات‌متحده جذابیت شمش بدون بازده را افزایش داد. با توجه به روند صعودی درخشان طلا و اقدامات محرک چین، قیمت نقره نیز به بالاترین حد خود در بیش از یک دهه گذشته رسیده است.

در نهایت نیز روز گذشته فلز زرد گران بها در جهان، در کانال ۲۶۶۰ دلار باقی ماند و یک رکورد در بازار را ثبت کرد.

طلا وارد کانال ۴ میلیون شد

در بازار طلا و سکه ایران نیز آن چه واضح است این بوده که خبر‌های منفی در حوزه سیاسی مبنی بر ترور سران حزب‌الله بخصوص سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان موجب شده تا بازار ارز و طلا نیز واکنش نشان دهند و با افزایش قیمت همراه شوند.

البته که بخشی از افزایش ناگهانی قیمت طلا، وابسته به بازار جهانی است که مدام در حال رکوردزنی تازه در قیمت است، اما تاثیر جنگ در جنوب لبنان را نیز نمی‌توان در روند وقایع نادیده گرفت.

چنان که ظهر روزگذشته، ۷ مهرماه، در بازار ایران، قیمت طلا ۱۸ عیار هر گرم به ۴ میلیون و ۲۸ هزار تومان رسید و یک کانال تازه را فتح کرد.

همچنین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود.

از سوی دیگر نیز نیم‌سکه بهار آزادی ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش رسید. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

نیم سکه بهار آزادی در حالی اکنون به کانال ۲۶ میلیون نزدیک شده است که در اواسط هفته اول مهرماه قیمت آن در کانال ۲۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد.

اما با وجود رکوردشکنی طلا و سکه در بازار، طبق اعلام رئیس اتحادیه طلا، هیچ تقاضای اضافی وارد بازار نشده و التهابی در این بازار مشاهده نمی‌شود. پیش از این هر زمان قیمت‌ها در این بخش با افزایش محسوس همراه می‌شد بلافاصله شاهد تشکیل صف خرید هم در بازار بودیم، ولی این بار طبق اذعان رئیس اتحادیه طلا، همچنان رکود در بازار حاکم است و خبری از خرید‌های هیجانی نیست.

هیجان را کنترل کنید

بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران، اما می‌گوید، تنش‌های سیاسی بین المللی عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی است و این نوسانات منشا اقتصادی ندارد بلکه صرفاً هیجانات بازار است.

وی درباره وضعیت بازار در روز‌های آینده نیز گفته بود که: «باید منتظر باشیم و ببینیم بازار جهانی و تنش‌های غرب آسیا به چه سمت و سویی می‌رود بنابراین نمی‌توان پیش بینی دقیقی از وضعیت بازار ارائه داد. منتهی طبق تحلیل‌هایی که در ابتدای سال ۲۰۲۴ صورت گرفت اعلام شده بود که تا پایان سال میلادی انس طلا روند افزایشی را طی خواهد کرد. به هر حال باید منتظر باشیم تا ببینیم اخبار سیاسی به چه سمت و سویی می‌رود.»

بورس ریزش کرد

بازار سرمایه در اولین روز هفته، برخلاف روز‌های کاری قبل منفی شد؛ به طوری که شاخص کل با کاهش ۸۱۷۵ واحد به رقم دو میلیون و ۱۴۶ هزار واحد رسید. این در حالی است که این بازار از ۲۶ شهریورماه به بعد غالبا صعودی بوده است. به نظر می‌رسد ریسک‌های سیستماتیک و متغیر‌های سیاسی، اثر کاهشی بر بازار سهام داشته است. همزمان، سازمان بورس دامنه نوسان را از سه درصد به مثبت و منفی یک درصد کاهش داد.

روز شنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۸۱۷۵ واحد افت کرد و در عدد دو میلیون و ۱۴۶ هزار و ۸۴۸ واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با افت ۱۵۷۳ واحد به رقم ۷۰۵ هزار و ۴۲۴ واحد رسید.

دلار بر کانال ۶۰ هزار تومان ایستاد

اما از سوی دیگر قیمت ارز که طی ماه‌های اخیر از ثبات نسبی برخوردار بود و در کانال ۵۹ هزار تومان در نوسان بود از عصر روزجمعه و با تشدید تنش‌های منطقه‌ای و افزایش حملات اسرائیل به لبنان با افزایش همراه شده است.

در معاملات روزگذشته و در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به‌نرخ ۴۹ هزار و ۵۹۸ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۶ هزار و ۶۱۵ تومان معامله شد.

اما قیمت‌ها در بازار ارز آزاد با رشد یک کانال مواجه بود و دلار که برای روز‌ها در کانال ۵۹ هزارتومان آرام گرفته بود، با یک جهش وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد و تا ساعات تنظیم این گزارش، رقم دلار به رقم ۶۰ هزار و هشتصد تومان رسید.

باید توجه داشت که اخبار سیاسی، چون «افزایش تنش‌های اخیر بین اسرائیل و حزب‌الله»، «آغاز مذاکرات با کشور‌های اروپایی» و «احتمال ورود به گفتگو‌های رفع تحریم» تأثیر مستقیم بر روند بازار ارز داشته است. سخنان دونالد ترامپ هم درباره «آمادگی برای مذاکره با ایران» از دیگر موضوعاتی است که ممکن است طی روز‌های آینده بر قیمت دلار اثرگذار باشد.

اما فعلا اصلی‌ترین عامل سیاسی تاثیرگذار بر بازار ارز ایران، مساله حملات اسرائیل به لبنان و شهادت سید حسن نصرالله است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا