کد خبر: 200203158866
اخبار شرکت هااقتصادانرژیرئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت خبر داد

پروژه های صندوق بازنشستگی صنعت نفت در مرحله بهره برداری

به گفته رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، همه پروژه‌های این صندوق که در افق ۱۴۰۳ تعریف شده، به بالای ۹۴درصد پیشرفت رسیده‌اند و هم‌اکنون در این مرحله فضای کاری پروژه‌های این صندوق از مرحله ساخت و نصب به مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار عصراقتصاد، در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران در غرفه صنایع تجهیزات نفت، عبدالحسین بیات در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت در جمع خبرنگاران درباره پروژه‌های در حال بهره‌برداری صندوق بازنشستگی صنعت نفت گفت: پروژه‌های زیادی در دست اقدام است که فرصت کافی برای ارائه توضیحات درباره تک‌تک‌ آن‌ها نیست، اما درمجموع همه پروژه‌های این صندوق که در افق ۱۴۰۳ تعریف شده‌اند به بالای ۹۴درصد پیشرفت رسیده‌اند، ازاین‌رو هم‌اکنون در این مرحله فضای کاری پروژه‌های این صندوق از مرحله ساخت و نصب به مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: پروژه NGL۳۱۰۰ (طرح پتروپالایش دهلران) در حال راه اندازی با گاز شیرین است و هم‌اکنون منتظر آن هستیم تا بخش‌های بالادستی، خوراک این پتروپالایشگاه را تأمین کنند و با تلاشی که همکاران می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود تا اوایل مهر امسال این پروژه بزرگ به بهره برداری برسد، اما امیدوارم در این بین در ارسال تجهیزات مشکلی پیش نیاید.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه نیروگاه صبای دهلران علاوه بر تأمین برق پروژه NGL۳۱۰۰ از برخی واحدهای بهره‌برداری منطقه و بعضی از ایستگاه تقویت فشار شرکت ملی نفت ایران نیز پشتیبانی خواهد کرد، افزود: مازاد تولید این نیروگاه را هم می‌توانیم به شبکه سراسری برق کشور تحویل دهیم؛ البته در همین زمینه مذاکراتی هم با مقامات کشور همسایه عراق داشتیم تا بتوانیم برق مازاد خود در این نیروگاه را با برخی کالاها و خوراک‌های گازهای همراه نفت این کشور تبادل کنیم. هم‌اکنون این نیروگاه در حال تولید است و فقط افتتاح آن به‌صورت رسمی صورت نگرفته است.

بیات بیان کرد: تولیدات پتروشیمی آسماری اهواز که به‌عنوان یکی از پروژه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت پیش‌نیاز بسیاری از صنایع کشور به‌خصوص در حوزه رنگ و رزین است، به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. طرح توسعه پتروپالایش کنگان نیز حداکثر تا آبان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین دو مجتمع پتروشیمی تولیدکننده پلی‌اتلین در این صندوق نیز آماده بهره‌برداری است، اما یکی از این واحدها به دلیل اینکه برخی از تجهیزات آن از سوی سازندگان خارجی تکمیل می‌شود، با تأخیری سه‌ماهه، در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تنگ‌ترشدن حلقه تحریم‌ها، خوشبختانه همه پروژه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت به‌صورت شفاف در حال پیشرفت هستند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر که صندوق بازنشستگی دو سهم از پنج سهم شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس را در اختیار دارد، چه حمایتی از زیرمجموعه‌های این هلدینگ همسو با حمایت از ساخت داخل می‌تواند انجام دهد، گفت: این گروه اقتصادی توانایی تأمین کل زنجیره نیازمندی‌های صنعت نفت را دارد، به عبارت دیگر همه پتانسیل‌های هلدینگ خلیج‌فارس در خدمت صنعت نفت است.

بیات افزود: متأسفانه هلدینگ خلیج‌فارس چیزی حدود ۵ میلیون تن زیر ظرفیت اسمی خود تولید می کند، درحالی‌که این ۵ میلیون تن را می‌توان با تمهیدات و پیگیری‌های مدیریتی زنده کرد و سالانه چیزی حدود سه تا چهار میلیارد دلار درآمدزایی را در این مجموعه افزایش داد، شرکت تلاش گستران به‌عنوان اتاق فکر بالادستی این صندوق، مطالعات میدان‌های بالادستی را انجام داده است تا بتوانیم با توسعه آن‌ها کمبود خوراک این هلدینگ را جبران کنیم. به‌طور کلی ما آماده هستیم به‌صورت مشترک با هلدینگ خلیج‌فارس به‌سمت توسعه میدان‌های نفتی و گازی حرکت کرده و سرمایه را به آن سمت هدایت کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به پیشرفت قابل توجه نحوه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت نسبت به سال گذشته تأکید کرد: نمایشگاه امسال افقی امیدوارکننده و اطمینان‌بخشی را از خود نشان می‌دهد. شرکت‌های داخلی حاضر در نمایشگاه نیز پشتیبان خوبی برای صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی هستند؛ وانگهی تعداد شرکت‌های خارجی در این دوره از نمایشگاه با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا رو به گسترش بوده است و همه دنیا می‌بینند که شرکت‌های ایرانی در بازار داخلی و منطقه پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا