کد خبر: 230602138112
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصنعت و معدن

پس از دوسال وقفه ایران کانمین به نمایشگاه بازگشت

نشست خبری در خصوص هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن، راهسازی و صنایع وابسته تهران ۱۴۰۲ (ایران کانمین ۲۰۲۳) با حضور محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران؛ شهنام سپاسدار، رئیس هیئت مدیره و حسام گودرزی، قائم مقام مدیرعامل شرکت بانیان امید در محل خانه معدن ایران برگزار شد.

بهرامن با بیان اینکه بخش معدن تامین‌کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع در کل دنیا است، گفت: اگر ما خودمان را صرفاً با شرایط موجود تطبیق دهیم، امکان تحقق رشد ۱۳ درصدی که در برنامه هفتم توسعه برای بخش معدن در نظر گرفته‌شده، محقق نخواهد شد.

اولین ابزار رشد برای رسیدن به این هدف سرمایه‌گذاری در بخش تولید است؛ در سال گذشته رشد بخش معدن ۳ درصد بوده و برآوردها گویای این است برای اینکه رشد بخش معدن به ۷ تا ۸ درصد برسد، حداقل به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

عامل مهم دیگر توجه به «بازار» است. ما نمی‌توانیم صرفاً به مصارف داخلی بسنده کنیم، چرا که میزان مصرف داخل محدود و مشخص است و طبیعتاً مازاد تولید را باید صادر کنیم.

رئیس خانه معدن ایران با تاکید بر ضرورت توجه به اینکه بخش معدن مزیت رقابتی کشور ماست، بیان کرد ، تاکنون اقدامات صورت‌گرفته متناسب با ابعاد این مزیت رقابتی نبوده است و برنامه‌ریزی بلندمدت را از الزامات توسعه این بخش دانست؛ در همین راستا وی اظهار داشت: طراحی استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های کنونی که در دست اقدام است با در نظرگرفتن یک افق ۳۰ ساله، یعنی برای سال ۲۰۵۰ در حال انجام است.

محمدرضا بهرامن در رابطه با جذب سرمایه گذاری شرکت های خارجی گفت :شرکت‌های خارجی برای شناخت وارد کشور می‌شوند البته خانه معدن اطلاعات لازم را در اختیار آنها می‌گذارد که در آینده سرمایه‌گذاری انجام دهند.

در ادامه این نشست حسام گورزی قائم مقام شرکت بانیان امید گفت: حدود ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران کانمین حضور دارند که از این تعداد ۷۴ شرکت خارجی از کشورهای روسیه، چین، ترکیه، هند، امارات، افغانستان، اسپانیا، آلمان، کانادا و بلاروس هستند.‌علاوه براین هیات‌های تجاری نیز با کمک ریاست‌جمهوری در نمایشگاه ایران کانمین حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: از جمله موضوعاتی که در پنل‌های تخصصی این نمایشگاه با محوریت حوزه معدن و صنایع معدنی به آن پرداخته خواهد شد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسئولیت اجتماعی سازمانی

تامین مالی

چالش‌های توسعه پایدار

هوشمندسازی، تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم

اهمیت و جایگاه حمل و نقل و ترانزیت در بخش معدن و صنایع معدنی

لازم به ذکر است نمایشگاه ایران کانمین در تاریخ ۱۳ لغایت ۱۶ آبان سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران، با مشارکت خانه معدن و توسط شرکت بانیان امید برگزار می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا