کد خبر: 200403165814
اخبار شرکت هااقتصادانرژیمعاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

پنجمین مرکز شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مکران تاسیس می شود

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تاسیس پنجمین مرکز شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مکران پس از مراکز مهم تهران، اراک، شازند و عسلویه خبر داد و گفت: در دوسال گذشته با تمرکز بر توسعه صنایع پتروشیمی،تلاش کردیم برای بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز این صنعت به‌صورت جهشی حرکت کنیم.

به گزارش عصر اقتصاد به نقل از نیپنا؛ مرتضی شاهمیرزایی، مرتضی شاهمیرزایی در همایش «انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز» که روز (سه‌شنبه، ۱۹ تیر)برگزار شد، با تأکید بر نقش کلیدی کاتالیست در صنعت پتروشیمی بیان کرد: تلاش کردیم برای بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز این صنعت در چند سال گذشته به‌صورت جهشی حرکت کنیم و با تعریف مأموریت در این زمینه، در چند محور مختلف کار جهادی خود را آغاز و رویکردها و سمت‌وسوی حرکت‌ها را معین کردیم.

وی با بیان اینکه دستاوردهای مطلوبی در دولت سیزدهم، همسو با خودکفایی و توسعه در صنعت پتروشیمی کسب شده است، گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، بازوی پژوهشی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تدوین، توسعه و تجاری‌سازی دانش فنی تولید محصولات، کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت پتروشیمی و همچنین بهینه‌سازی و رفع مشکلات فرایندهای واحدهای تولیدی و بهبود دانش‌های موجود است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: پنجمین مرکز پژوهش و فناوری این شرکت در مکران پس از مراکز مهم تهران، اراک، شازند و عسلویه در دستور کار قراردارد.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه در بخشی از کاتالیست‌ها به‌دلیل مانع‌تراشی غربی‌ها مشکلاتی داشتیم، افزود: برای بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی با مشارکت صنعتگران این حوزه برنامه‌ریزی شد تا در شرکت‌های تولیدی حوزه این صنعت، زمینه بومی‌سازی و تولید فراهم شود. در همین مسیر، سند جامع کاتالیست آماده شد که در این سند، وضعیت صنعت پتروشیمی در منطقه و آسیا به‌دقت بررسی و مشخص شد که باید در کدام بخش‌ها بیشتر متمرکز و سرمایه‌گذاری کنیم.

وی بیان کرد: نخستین نمایشگاه کاتالیست در سال ۱۴۰۱ در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد که در این نمایشگاه ضمن اینکه فعالان در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها با یکدیگر آشنا شدند، زمینه تبادل نظر و هم‌افزایی دانش فنی نیز محقق شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از اقدام های موثر در راستای کسب دانش و فناوری های نوین در مسیر داخلی سازی نیازهای صنعت پتروشیمی این است که همکاری تنگاتنگی با تعدادی از شرکت ها و کاتالیست‌سازهای خوشنام شکل گرفته است که تاسیس نخستین مرکز کاتالیست با مشارکت دانشگاه امیرکبیر یکی از نتایج آن است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا