کد خبر: 04100062298
انرژیجهانروزنامه

پوتین: اروپا باید خود را به خاطر افزایش قیمت گاز سرزنش کند

ترجمه: سلیم حیدری

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه گفت که اتحادیه اروپا تنها می‌تواند سیاست‌های خود را به خاطر قیمت‌های بی‌سابقه گاز سرزنش کند. زیرا برخی از اعضای اتحادیه اروپا گاز ارزان روسیه را با قیمت‌های بسیار بالاتر در داخل اتحادیه می‌فروشند.

پوتین همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا مسیر جدید گاز روسیه به نام خط لوله نورد استریم ۲ را برای کاهش بحران قیمت گاز تصویب کند.

قیمت گاز اروپا در روز سه‌شنبه به رکورد جدیدی صعود کرد و تقریباً ۸۰۰ درصد از ابتدای سال افزایش یافت. قیمت در روز جمعه کاهش یافت، اما همچنان بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

نورد استریم ۲ با مخالفت ایالات متحده و به ویژه چندین کشور اروپای شرقی مواجه است و می‎گویند این خط لوله اتحادیه اروپا را بیش از پیش به گاز روسیه متکی خواهد کرد. این کشور در حال حاضر ۳۵ درصد از گاز مورد نیاز بلوک اروپا را تامین می‌کند.

خط لوله روسیه به آلمان که در ماه سپتامبر (شهریور) ساخته شد، همچنان در انتظار تایید نظارتی از سوی برلین و بروکسل است.

به گزارش خبرگزاری ریا، پوتین در نشست مشترک شورای دولتی و شورای علمی، آموزشی گفت: «تامین گاز بیشتر به اروپا مطمئناً قیمت مبادله گاز را در بازار کاهش می‌دهد.»

داده‌های اپراتور شبکه آلمانی گازکید نشان داد که خط لوله یامال-اروپا که معمولاً گاز روسیه را به اروپای غربی می‌فرستد، روز جمعه برای چهارمین روز به صورت معکوس جریان داشت و سوخت را از آلمان به لهستان پمپ کرد.

نتایج مزایده نشان داد که غول گاز روسیه یعنی گازپروم، ظرفیت ترانزیت گاز را برای صادرات از طریق خط لوله یامال-اروپا برای ۲۵ دسامبر (دی) رزرو نکرده است.

پس از اینکه لهستان و روسیه تصمیم گرفتند قرارداد انتقال گاز بلندمدت خود را در سال گذشته تمدید نکنند، گازپروم نیز معمولا ظرفیت انتقال از طریق این مسیر را به صورت کوتاه مدت رزرو می‌کند.

پوتین گفت لهستان روسیه را از مدیریت خط لوله یامال-اروپا به «حاشیه» رانده است. این خط لوله با ارسال گاز به شرق در حالت معکوس کار می‌کرد. این خط لوله از روسیه به بلاروس و سپس به لهستان و آلمان کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، پوتین در مورد جریان معکوس گفت: «این کار باعث افزایش حجم گاز روسیه در بازار اروپا نمی‌شود بنابراین قیمت گاز همچنان در حال افزایش است.»

پوتین روز پنجشنبه گفت که آلمان به جای تعدیل قیمت‌های بازار، گاز روسیه را به لهستان و اوکراین می‌فروشد.

در اوکراین- یکی دیگر از مسیرهای ترانزیت گاز روسیه به اروپا- رئیس اپراتور دولتی انتقال گاز گفت که گازپروم، ترانزیت روزانه گاز از طریق خاک اوکراین را از ۱۰۹ میلیون متر مکعب به ۸۷.۷ میلیون متر مکعب کاهش داده است.

سرگیی ماکوگن در فیس بوک نوشت: «کاهش عرضه گاز به اتحادیه اروپا در زمانی که قیمت‎ها به ۲۰۰۰ دلار رسید، نشان می‎دهد که این تصمیمات اقتصادی نیستند، بلکه تصمیمات صرفا سیاسی هستند و هدف آن افزایش فشار بر اتحادیه اروپا برای راه‎اندازی نورد استریم ۲ بر اساس شرایط فدراسیون روسیه است.»

قیمت بنچمارک گاز اروپا در روز سه شنبه به بالای ۲۲۰۰ یورو (۲۴۹۵ دلار) در هر ۱۰۰۰ متر مکعب افزایش یافت.

ماکوگن گفت که اروپا رکورد استخراج گاز از انبارها به دلیل کمبود عرضه را به ثبت رسانده است.

روسیه بارها اتهامات مربوط به بازی سیاسی در مورد گاز را رد کرده و گفته است که تمام مقادیری را که برای تامین گاز قرارداد بسته است، برآورده می‎کند. شرکت‌هایی که قراردادهای عرضه دارند نیز گفته‎اند که قراردادهایشان محقق شده است.

از دست رفته

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز گفت که اروپا به دلیل تأخیر در ساخت نورد استریم ۲، منابع گازی اضافی را که روسیه می‌توانست تامین کند، از دست داده است.

نواک به شبکه تلویزیونی دولتی روسیا-۲۴ گفت: «به نظر من، مصرف‌کنندگان اروپایی علاقه زیادی به شروع کار این پروژه دارند و شرکت‌هایی که در آن مشارکت می‌کنند، می‌توانستند درخواست‌های بیشتری را به عنوان بخشی از روابط بلندمدت در مورد تامین گاز از طریق این خط لوله گاز جدید ارائه کنند.»

او همچنین گفت که رهبران اروپایی در کاهش استفاده از معاملات بلندمدت عرضه به جای بازار نقدی، جایی که قیمت‌ها نوسان بیشتری دارد، اشتباه کرده‌اند.

نواک گفت: «کشورهایی که گاز را از طریق معاملات بلندمدت دریافت می‌کنند، آن را بسیار ارزان‌تر تهیه می‌کنند.»

بازار داغ گاز اروپا و اختلاف قیمت می‌تواند واردات محموله‌های گاز طبیعی مایع (LNG) از آسیا را تسهیل کند.

نتایج مزایده روز جمعه نشان داد، گازپروم که انحصار صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله را در اختیار دارد، ظرفیت ترانزیت گاز برای صادرات از طریق خط لوله یامال-اروپا برای ۲۴ دسامبر را رزرو نکرده است.

داده‌های گازکید در مورد خط لوله یامال-اروپا نشان می‎دهد که جریان در نقطه اندازه‎گیری در مرز آلمان و لهستان از شرق آلمان به لهستان با حجم ساعتی حدود ۱۲۱۸۰۰۰ کیلووات ساعت در روز جمعه است و انتظار می‎رود در این نقطه در تمام روز باقی بماند.

داده‌های اپراتور خط لوله اسلواکی نشان داد که ظرفیت جریان گاز روسیه در روز جمعه از اوکراین به اسلواکی از طریق نقطه مرزی و لکه کاپوسانی، ۷۳۹,۸۴۳ مگاوات ساعت بود که از ۷۸۵,۱۶۰ مگاوات ساعت روز پنجشنبه کمتر بود.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا