کد خبر: 14120072809
جهانسیاست

پوتین: اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین یعنی جنگ مستقیم علیه روسیه

رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین را به منزله جنگ مستقیم با روسیه اعلام کرد.

رئیس جمهور روسیه در بازدید از یک مرکز آموزش خلبانان شرکت هواپیمایی ملی روسیه گفت که فعلا نیازی به اعلام شرایط اضطراری در روسیه نیست و ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین غیرممکن است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، ولادیمیر پوتین، همچنین اعلام کرد: «هر نوع تلاش کشور دیگری برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع را مشارکت مستقیم در فعالیت های نظامی محسوب خواهیم کرد.

نیروی کافی برای اجرای ماموریت هایی که برای نیروهای مسلح خودمان مشخص کردیم، در اختیار داریم. باید به دو جمهوری دونتسک و لوهانسک کمک کنیم.»

 پوتین در این سخنرانی گفت که  روسیه برای اجرای همه توافق‌ها و تعهدات و جلوگیری از وقوع تنش در شرق اوکراین تمام تلاش خود را کرده است، اما مقامات اوکراینی، محله‌های مسکونی در دونتسک را بمباران و مردم را با سلاح‌های سنگین، هدف قرار می‌دهند.

او در ادامه با توضیح اینکه مقامات کی‌یف برای تعلل در اجرای معاهده در طول سال‌های گذشته تلاش کردند و حدود ۱۳ هزار روس تبار را در دونباس کشتند، از ناتو انتقاد کرد و اظهار داشت که ناتو به اوکراین کمک می‌کند، زیرا علیه روسیه موضع گیری کرده است.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه تردیدی نیست که ارتش روسیه به همه اهدافش خواهد رسید، گفت که اوکراین نباید عضو ناتو شود. هیچ کسی وزیر امور خارجه انگلیس را پس از سخنانش درباره مشارکت ناتو در جنگ اوکراین، بازخواست نکرد.

او همچنین  تلاش اوکراین را برای دستیابی به پایگاه‌های تسلیحات هسته‌ای را غیرقابل قبول خواند و  مقامات کی‌یف را متهم کرد که نمی‌خواهند توافقنامه مینسک را اجرا کنند.

پوتین همچنین در ادامه اظهار داشت که همه پیشنهادات خود را روی میز مذاکره با اوکراین روی میز قرار داده و تصمیم گیری را بر عهده آن‌ها گذاشته است.

پیش از این ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین،از کشورهای ناتو و اروپایی ها درخواست کرده بود تا برای مقابل با روسیه،  منطقه پرواز ممنوع بر فراز حریم هوایی اوکراین ایجاد کنند.

منطقه پرواز ممنوع به بخشی از حریم هوایی گفته می‌شود که هواپیماهای خاص نمی‌توانند در آن پرواز کنند اما مقامات غربی معتقدند که درگیری مستقیم نیروهای ناتو با جنگنده‌ها یا تجهیزات روسی می‌تواند خطر یک درگیری شدیدتر را در پی داشته باشد.

به همین دلیل آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در باره ایجاد منطقه پرواز ممنوع گفته بود که تحمیل منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین نیز منجر به جنگی همه‌جانبه علیه روسیه خواهد شد.

خبرگزاری آر تی روسیه نیز اعلام کرد ناتو با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین باز هم موافقت نکرده است.

رئیس جمهور اوکراین به شدت از تصمیم ناتو درباره رد درخواست کیف برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای محافظت از آسمان این کشور در برابر هواپیماهای جنگی و موشک های روسیه انتقاد کرد و نشست روز جمعه ناتو را ضعیف و  گیج کننده توصیف کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا