پوشاک ایرانی با صنایع دستی پیوند می خورد

  کد خبر: 080302128735

معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و انجمن طراحان لباس و پارچه ایران تفاهم‌ نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش عصراقتصاد، پوشاکی که ایرانیان از دیرباز بر تن می‌کردند تلفیقی از پارچه‌های دست‌ساز، طرح‌های ایرانی و دوخت‌های تزئینی بوده است. لباس‌هایی که اگرچه صنعتی‌تر شده‌اند اما همچنان گاه و بی‌گاه ردپایی از دوخت‌های تزئینی و طرح‌ها و رنگ‌های سنتی ایرانی را در خود دارند.

گرچه هنوز هم از دید بسیاری از ایرانیان، مد و لباس جدایی از هنر دست و دوخت‌های تزئینی ایرانی نیست اما از زمانی که تصمیم‌گیران در ایران فعالان مد و لباس را از فعالان دوخت‌ها و بافته‌های دست‌ساز ایرانی جدا کرده‌اند، پیوند آنها حداقل در تشکیلات اداری گسسته شده است و هر کدام متولی خاص خود را دارند.

با این حال از سال ۹۴ تا کنون متولیان این دو صنعتِ کمتر مورد توجه، به فکر ایجاد پیوندی دوباره البته یکی با هدف احیای دوخت‌ها و هنرهای فراموش شده و حفظ دوخت‌های باقی مانده و دیگری برای بازگرداندن هویت ایرانی از دست رفته در پوشاک افتاده‌اند. اولین گام‌ها برای این هدف با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک کارگروه مد و لباس و معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در سال ۹۴ برداشته شده و کم‌کم در سال‌های بعد با ایجاد غرفه‌های مد و پوشاک ایرانی در نمایشگاه‌های صنایع دستی این هدف دنبال شده است.

گرچه در سال‌های اخیر رد پای هنرهای سنتی از دوخت‌های تزئینی و چاپ‌های سنتی با طرح‌های ایرانی روی لباس، مانتو، شال و کیف و کفش‏های زنانه و مردانه دیده می‌شود اما تلفیق حرفه‌ای این دو صنعت اصیل ایرانی هنوز راه بسیاری تا رسیدن به بازارهای جهانی و برندهای مطرح مد و لباس حتی در کشورهای اسلامی دارد.

محمدحسین عسگرپور مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی و سومیات هاکوپیان رئیس هیئت مدیره انجمن طراحان لباس و پارچه ایران در نشستی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه با هدف توسعه همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی به منظور تدوین و اجرای سیاست‌های کلان و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی‌هنری با رویکرد جذب و هدایت سرمایه به سمت ارتقای میراث پوشاک ایرانی مبتنی بر رشته‌های مرتبط صنایع‌دستی به امضا رسید.

برگزاری نشست‌های تخصصی و رویدادها به منظور ایجاد توسعه کارآفرینی و تجاری‌سازی در حوزه میراث پوشاک ایرانی و صنایع‌دستی مرتبط ازدیگر موارد مطرح شده در راستای هم‌افزایی میان دو مجموعه بود.

تاکید برای برگزاری کارگاه‌های آموزش تخصصی صنایع‌دستی مرتبط با لباس و پارچه ایرانی با محوریت کارآفرینی خلاق برای صنعتگران صنایع‌دستی در این نشست مطرح شد.

همچنین همکاری و تعامل در خصوص طرح رویداد ملی سه گام با محوریت گام دوم و سوم، طراحی لباس ایرانی و تجاری‌سازی رشته‌های صنایع‌دستی مرتبط (منسوجات سنتی، رودوزی‌های سنتی و چاپ‌های سنتی) از دیگر موضوعات مهم این نشست بود.

این همکاری همچنین به منظور در اختیار قرار دادن فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌های انجمن طراحان لباس و پارچه و همچنین معرفی طرح‌های برتر برای اخذ تسهیلات بانکی در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت.

خروج از نسخه موبایل