کد خبر: 14040036067
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

پیامدهای ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه

اگرچه ادغام بانک‌ها در راستای ساماندهی نظام بانکی و چابک‌سازی فعالیت بانک‌های همسو حرکتی مطلوب بود اما به باور کارشناسان این اقدام بدون کارکارشناسی مشکل آفرین شد و به زیان مردم سهامداران تمام می‌شود.

به گزارش بازار، ادغام بانک‌ها رویکردی درستی است که از اول انقلاب مورد توجه قرار گرفت و خیلی از بانک‌ها در اوایل دهه ۶۰ با هم ادغام شدند این موضوع پس از دو دهه سکون اما در اواخر دهه ۹۰ دوباره جان تازه به خود گرفت چنین موضوعی در حالی اتفاق افتاد که تعداد شعب بانک‌ها در برخی مناطق و خیابانها تا حدودی همتراز با تعداد مغازها و فروشگاهها شده بودند.

افزایش تعداد بانک‌ها به دلیل آن بود که در دهه‌های گذشته مجوز لازم برای ایجاد موسسات مالی و تعاونی‌ها اعتبار در ارگان‌ها، نهادها و دستگاه‌های مختلف از سوی بانک مرکزی صادر می‌شد و این تعاونی‌ها پس از چند سال فعالیت مدعی تاسیس بانک بودند که بانک مرکزی نیز آنها را در این مسیر همراهی می‌کرد. از طرفی نیز سیاست تاسیس بانک‌های خصوصی با هدف ایجاد رقابت سالم در خدمات‌رسانی به مردم اقدام دیگری بود که طی سال‌های گذشته منجر به رشد قارچ‌گونه بانک‌های مختلف خصوصی با عناوین خاص در کشور شد.

بحث ادغام ۴ بانک و یک موسسه اعتباری در بانک سپه از سال ۹۶ مطرح شد و در نهایت در سال ۹۷ در پی مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با هدف اصلاح نظام بانکی، بانک‌ها و موسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه را با در نظر گرفتن ملاحظات مرتبط با مشتریان، سپرده‌گذاران، سهامداران، کارکنان و سایر ذینفعان تدوین شد.

اقدامی که به گفته محمدکاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه با این ادغام بزرگترین بانک کشور شکل می‌گیرد. او درباره اینکه آیا با ادغام ۴بانک و یک موسسه اعتباری مشکل امنیت شغلی کارکنان این بانک‌ها را تهدید نمی‌کند؛ گفت: با ادغام بانک‌ها هیچ یک ازکارکنان بانک‌های ادغامی برکنار نمی‌شود و همه نیروهای فعالیت خود را در بانک بزرگ سپه از سر می‌گیرند بدون اینکه کارمندی از کار بیکار شود.

او خاطر نشان کرد: حتی با کاهش شعب، نیروهایی که در آن شعبه کار می‌کنند به عنوان کارمندان ستادی مشغول به کار خواهند شد و با اطمینان می‌گویم هیچ کارمندی در بانک‌های ادغامی نباید دغدغه بیکار شدن با ادغام بانک‌ها در بانک سپه را داشته باشد.

احمد حاتمی یزدی، مدیرعامل اسبق بانک‌های تجارت و صادرات درباره وجود برخی چالش‌ها و مشکلات فرایند ادغام بانک‌ها در بانک سپه گفت: این که شاید نیرویی در فرایند ادغام بانک‌ها در بانک سپه بیکار شده باشد و یا یکپارچگی در خدمات‌رسانی بانک‌های تحت نظر بانک سپه وجود نداشته باشد خیلی نمی‌تواند چالش بزرگی برای بانک بزرگ سپه محسوب شود چراکه حل آن به مرور زمان امکان‌پذیر است و حقوقی در این مسیر پایمال نمی‌شود اما باید دید که بانکی که متحمل پوشش ۴ بانک و یک موسسه اعتباری است آیا با مشکلاتی مواجه خواهد شد یا خیر؟

حاتمی یزدی تصریح کرد: اکنون که ۴ بانک و یک موسسه اعتباری در بانک سپه ادغام شده است چناچه چند هزار نیرو در فرایند ادغام اضافه باشند اما طی ۳ یا ۴ سال این نیروها به صورت خودکار تعدیل می‌شوند، بنابراین لازم نیست که نیرویی اخراج شود چراکه خیلی‌ها در این چند سال بازنشسته می‌شوند.

وی افزود: درچنین وضعی بیکار شدن نیروی کار در بانک سپه چالش اصلی نیست چراکه اگر چنین مشکلی نیز اتفاق بیفتد به خوبی قابل حل است اما مشکل اصلی ادغام ۴ بانک و یک موسسه اعتباری در بانک سپه، زیانی است که این بانک در پی بدهی برخی بانک‌های ادغامی مواجه خواهد شد.

مدیرعامل اسبق بانک تجارت با یادآوری مشکل‌آفرینی یکی از موسسات مالی در چند سال گذشته افزود: نبود مدیریت صحیح در برنامه‌ریزی و نظارت دقیق بر عملکرد این موسسه اعتباری موجب شد تا بانک مرکزی رقمی حدود ۳۰هزار میلیارد تومانی را به سپرده‌گذاران بدهد.

او اظهار کرد: اکنون برخی بانک‌های ادغامی با زیان انباشته زیادی مواجه‌اند که این زیان به راحتی حل نمی‌شود.

حاتمی یزدی با بیان اینکه زیان بانک‌های ادغامی در بانک سپه مجموعا بیش از ۷۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: تاکنون هیچ فردی در این مورد از مسئولان بانک سپه سئوال نکرده است که چگونه می‌تواند زیان موجود را مهار کند. از طرفی نیز منابعی برای کسب درآمدهای هنگفت چون فروش نفت در زمان تحریم وجود ندارد تا حداقل از این طریق زیان بانک‌ها را صاف کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا