کد خبر: 18070049210
بازاربازارها و خدمات مالیروزنامه

پیامد رسیدن استخراج بیت‌کوین  به ۱۰درصد پایانی

ترجمه: سلیم حیدری

بیت‌کوین، بزرگترین ارز رمزنگاری‌شده جهان، دارای محدودیت عرضه ۲۱ میلیون سکه است که تقریباً ۹۰ درصد آن استخراج شده است. تحلیلگران در این گزارش پیش‌بینی می‌کنند که در صورت پایان انتشار سکه جدید چه اتفاقی برای اقتصاد رمزنگاری می افتد.

برخلاف سایر انواع رایج پول، از جمله ارزهایی که به دلخواه بانک‌های مرکزی چاپ می‌شوند، بیت‌کوین دارای محدودیت عرضه است. مخترع این رمز‌ارز، ساتوشی ناکاموتو، آن را به ۲۱ میلیون سکه محدود کرده است.

این بدان معناست که تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین وجود خواهد داشت. داده‌های اینوستوپدیا نشان می‌دهد که تا آگوست (شهریور) ۲۰۲۱، تقریباً ۱۸.۷ میلیون بیت‌کوین در دسترس بوده است و تنها ۲.۳ میلیون دیگر برای استخراج باقی مانده است.

محدودیت عرضه، قدیمی‌ترین رمز‌ارز جهان را به یک کالای دارای محدودیت تبدیل می‌کند و تورم آن را کنترل می‌کند. این تورم می تواند ناشی از عرضه نامحدود سکه باشد.

همچنین بر طبق برآورد فعلی، آخرین بیت‌کوین در سال ۲۱۴۰ استخراج خواهد شد. این مساله سوالاتی را در مورد اینکه آیا شبکه بیت‌کوین پس از آن زمان همچنان فعال باقی خواهد ماند، ایجاد کرده است.

آیا اقتصاد بیت‌کوین تغییر خواهد کرد؟

تحلیلگران می گویند اقتصاد بیت‌کوین برای حفظ عملکرد این شبکه باید تغییر کند.

بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است اکوسیستم ارزهای رمزنگاری‌شده تغییر کند؛ درست همانند هویت آن که تغییر کرده است. ارز رمزنگاری‌شده در ابتدا به عنوان وسیله مبادله معاملات روزانه معرفی شد، اما بعداً به عنوان دارایی سرمایه‌گذاری محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

تحلیلگران همچنین می‌گویند که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین می‌توانند کارتل تشکیل دهند؛ درست مانند کارتل‌هایی که بازار سایر کالاها را کنترل می کنند، از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که بازار تولید نفت را کنترل می‌کند.

احتمال دیگری که تحلیلگران مطرح کرده‌اند، این است که بیت‌کوین می‌تواند به یک دارایی ذخیره‌ای و سرمایه‌ای تبدیل شود. این اتفاق باعث می‌شود تعداد معاملات در شبکه ارزهای دیجیتال کاهش یابد؛ زیرا بازیگران بزرگ نهادی و تجاری جای معامله‌گران خرده‌فروش و شرکت‌های تجاری کوچک را می‌گیرند. آنها معاملات کمتر و گرانتری را انجام می‌دهند و زمان استخراج بیت‌کوین نهایی را طولانی‌تر می‌کنند.

در نهایت، ممکن است پروتکل ارز رمزنگاری‌شده تغییر کند تا پس از رسیدن به مرز ۲۱ میلیون تولید ادامه یابد. اما این کار ارزش بیت‌کوین‌هایی را که قبلاً استخراج شده‌اند، کاهش می‌دهد و بعید است دارندگان سکه‌های قبلی آن را بپذیرند.

اکنون کمیاب بودن و افزایش قیمت بیت‌کوین سرمایه‌گذاران سوداگر را به خود جلب کرده است. این سرمایه‌گذاران با شرط‌بندی منجر به نوسانات و بی‌ثباتی قیمت سکه می‌شوند و سرمایه‌گذاران جدی را از سرمایه‌گذاری بر ارز رمزنگاری‌شده دور می‌کنند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا