کد خبر: 19129918544
بورسروزنامه

پیام بازار دیروز؛ بازگشت اعتماد حقیقی‌های بورس زمان‌برست

مسعود وطنخواه

بازار سرمایه روز گذشته، افزایش حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد اما آمارها از ادامه خروج پول حقیقی حکایت دارد. گروهی از فعالان بازار سرمایه هنوز با تردید به بورس نگاه می‌کنند؛ به عبارت دیگر، بازگشت اعتماد حقیقی‌ها زمان‌برست.

شاخص کل بورس پس از مدت‌ها روز گذشته افزایش بیشتر از ۲۰هزار واحدی را همراه با رشد در ارزش و حجم معاملات ثبت کرد. هر چند در میانه زمان معاملات، فشار عرضه افزایش یافت، اما در ادامه حضور خریداران سبب ادامه صف شدن گروهی از نمادها شد.

دیروز شاخص‌سازها برای دومین روز متوالی درخشش داشتند که در این میان گروه بانکی، پالایشی و فلزات اساسی نقش پررنگ‌تری ایفا کردند. شاخص کل بورس در حالی با افزایش ۲۴هزار و ۳۴۸واحدی و بازدهی ۲درصدی در تراز یک‌میلیون و ۱۹۹هزار واحدی ایستاد که شاخص کل هم‌وزن بازدهی ۰.۲۸درصدی را تقدیم سرمایه‌گذاران کرد. رشد نامتوازن دو شاخص کل بیانگر دو قطبی بودن بورس است که فعالان بازار سرمایه به آن افزایش شاخص‌سازها می‌گویند.

در شاخص کل تاثیر شرکت‌ها بر اساس بزرگی (تعداد سهام و مبلغ سرمایه) آنهاست؛ بنابراین ارزش تمام شرکت‌ها برابر نیست و وزن شرکت‌ها و مقدار در شاخص کل متفاوت است. برای نمونه، نمادهای بزرگی همچون فملی، فولاد، فارس، خودرو، شستا، که تعداد سهام و معامله بیشتری دارند تاثیرگذارتر از شرکت‌های کوچک‌اند.

اما در محاسبه شاخص کل (هم‌وزن)، وزن و اندازه شرکت‌ها تاثیرگذار نیست و سرمایه آنها یکسان در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین تاثیر افزایش و کاهش سود و قیمت سهام شرکت‌ها در این شاخص به یک میزان اثر دارد.

گروه خودرو با ۷هزار و ۷۴۲میلیارد ریال در حالی رتبه اول بالاترین ارزش معاملات را کسب کردند که فرآورده‌های نفتی با ۷هزار و ۶۵۲، فلزات اساسی با ۵هزار و ۷۴۳، بانک‌ها با ۴هزار و ۶۴۱ و شیمیایی با ۳هزار و ۸۳۴میلیارد ریال رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا