کد خبر: 20110068960
اخبار شرکت ها

پیام معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در آستانۀ چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پیامی، فرارسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی باشکوه انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در پیام تبریک علیرضا پیمان پاک آمده است:

چهل و سه سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با مطلع “قل انما اعظکم بواحده ان تقومولله مثنی و فرادی” به روشنگری امام راحل (قدس سره) میگذرد. حرکت گسترده ای که در آن تمام آحاد جامعه با پایمردی و ایستادگی در برابر بی عدالتی حاکمان و علیه استثمار قدرت های ظالم غربی قد علم کردند و این ایستادگی تا به امروز نیز ادامه دارد. یکی از مهم ترین عوامل پیروزی در این قیام بزرگ مردمی از دیدگاه معمار کبیر انقلاب، وحدت کلمه بود که با استمرار مبارزات در راستای اهداف والای الهی و میهنی و با محوریت ولایت به سرانجامی با شکوه و ماندگار رسید. در حقیقت انقلاب اسلامی از آغاز خود در نسل ها جاری و ساری شده و از حرکت باز نمی ایستد.

ایران پیش از انقلاب اسلامی، به لحاظ اقتصادی و تجاری، تحت نفوذ شدید هستۀ اقتصاد جهانی، آمریکا، بود و اقتصادی حاشیه ای قلمداد می شد. چنانکه شیطان بزرگ در دهۀ ۱۳۵۰گلوگاه های تجاری کشور را با دستان استثمار برای رسیدن به اهداف پلید خود می فشرد.

شرایط اسفبار صادرات غیر نفتی و تجارت خارجی کشور به گونه ای بود که صادرات نفت به بالاترین میزان سهم خود در تجارت خارجی رسیده و تراز تجاری کشور در سال ۱۳۵۶ بدون احتساب نفت و گاز با رقم منفی ۱۷۸۸۰ میلیون دلار ثبت شده بود. در بخش واردات که مهر تأییدی بر تشدید روند وابستگی کشور بود تنها ۱۰ درصد از درآمد نفت و کمتر از ۱۵ درصد از کل واردات به توسعه کشور اختصاص می یافت که آن نیز غالباً در رابطه های فاسد به هدر می رفت یا صرف اقلام مصرفی می شد.

پس از انقلاب اسلامی با گذر از دورۀ تاریک پهلوی، علیرغم جنگ تحمیلی و تحریم های پی در پی، با همت غیور مردان و شیرزنان ایران، شاهد رشد و پیشرفت در همۀ ابعاد مرتبط با توسعه به ویژه در بخش تجارت خارجی هستیم. شاهد این مدعا آن که در ده ماهۀ سال جاری با وجود رکود حاکم بر فضای تجارت خارجی در جهان، ارزش صادرات کشورمان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۸ درصدی داشته است.

هدفگذاری ها و اقدامات صورت گرفته همچون افزایش نسبی سهم بازار از طریق توافق نامه های تجاری منطقه ای و فرا منطقه ای مانند عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری های شانگهای، تدوین نقشه راه توسعه تجارت با کشورهای هدف، تقویت دیپلماسی تجاری از طریق کمیسیون های مشترک و مواردی از این دست از جمله اقدامات با هدف توسعه تجارت کشور است.

هرچند هنوز ظرفیت های بسیاری برای بهره گیری در راستای گسترش و نفوذ در بازارهای هدف، توسعه صادرات غیر نفتی و تولید صادرات محور مغفول مانده که با اتکا به خداوند متعال، به مدد عزم و ارادۀ صادرکنندگان و حمایت دولت سیزدهم با برنامه ریزی های دقیق و بر اساس مزیت های نسبی به اهداف توسعه ای در این بخش دست خواهیم یافت.

در پایان با تبریک فرا رسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ضمن ادای احترام به مقام شامخ بنیانگذار انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد شهدای انقلاب و دفاع مقدس، در پرتو رهنمودهای مقام عظمای ولایت، در خدمتگزاری به ملت شریف ایران می کوشیم و از تمام توان برای آبادانی ایران اسلامی و اعتلای نام کشورمان در پهنۀ گیتی فروگذار نخواهیم کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا