کد خبر: 21109911785
روزنامهصنعت و معدن

پیام وزیر صنعت، معدن و تجارت به مناسبت روز ملی صادرات

پیام وزیر صنعت، معدن و تجارت

توسعه صادرات از اولویت‌های اصلی کشورها در مسیر رشد اقتصادی می‌باشد. در کشور ما نیز در برنامه‌های توسعه اقتصادی پنج‌ساله، توسعه صادرات غیرنقتی از اولویت‌های کشور نام برده شده و در سال‌های اخیر این مهم در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مکمل برنامه‌های جهش تولید مورد تاکید قرار گرفته است. توسعه صادرات هم حضور کشورها را در بازارهای بین‌المللی میسر می‌سازد هم نقش مهمی در توسعه فرهنگ و آداب و رسوم کشور در عرصه جهانی ایفا می‌کند.

به پاس توسعه فرهنگ صادراتی، ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات نام‌گذاری شده تا ضمن تاکید بر اهمیت صادرات، فرهنگ عمومی را در حوزه صادرات ارتقاء دهد. بنابراین باید قدر صادرات را دانست. بدون شک توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف و اتکاء به نقاط قوت در حوزه اقتصاد و تجارت، دستیابی به اهداف بلند را برای این مرز و بوم میسر خواهد ساخت.

بخشی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها که امید می‌رود با همت بخش خصوصی و دولتی، افق‌های روشنی برای کشور به ارمغان آورد عبارتند از:

·        تاب آوری چشم‌گیر اقتصاد ایران در برابر تکانه‌های خارجی

·        داشتن مرزهای آبی و خاکی با ۱۵ کشور

·        توان بالای خدمات فنی و مهندسی، و نیروی جوان تحصیلکرده

·        وجود جاذبه‌های متنوع طبیعی و تاریخی

·        داشتن منابع غنی معدنی

در فضای کنونی اقتصاد کشور، همانگی بیشتر بین سیاست‌ها و برنامه‌های قوای سه‌گانه در سطح کلان، سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و اعتباری با سیاست‌های تجاری، تقویت دیپلماسی اقتصادی و هماهنگی بین وزارتخانه‌های مرتبط با تجارت و امور اقتصادی مورد تاکید بوده تا با بهبود فضای کسب و کار کشور، اهدافی نظیر افزایش تولید داخلی و اشتغال با تاکید بر کالاهای دارای ارزش افزوده بالا، استمرار صادرات و توسعه و صیانت از منابع ارزی کشور با سرعت بیشتری محقق گردد. بدون شک این اهداف در سایه مشارکت بیشتر بخش خصوصی فعال و کارآفرین در نظام تصمیم‌سازی اقتصاد کشور امکان‌پذیر خواهد بود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای دستیابی به اهداف اسناد بالادستی، برنامه‌های کلانی را خصوصاً در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی در دستور کار خود قرار داده است و تلاش نموده است تا با:

·        سیاست‌های تسهیل‌گرایانه، مقررات زدایی

·        بکارگیری روش‌های نوین تجاری

·        ایجاد سامانه‌های جامع هوشمند در حوزه‌های مختلف تولید، بازرگانی داخلی و خارجی

·        فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه استان‌ها

·        بسترهای مناسب را برای تحقق اهدافی مانند:

بهبود تراز تجاری، حضور و ارتقاء در زنجیره ارزش جهانی، افزایش تنوع کالاها و بازارهای صادراتی را میسر نماید.

بر دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بالاخص سازمان توسعه تجارت ایران فرض است تا با تدوین برنامه‌های منسجم و اقداماتی نظیر انعقاد و توسعه موافقتنامه‌های تجاری، پیگیری توسعه لجستیک (آمادگاری) و حمل و نقل صادراتی، ارتقاء و هماهنگ‌سازی استانداردها، توسعه برنامه‌های ترویجی مانند اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ارتقاء نقش اتحادیه‌های صادراتی، تقویت شرکت‌های کوچک و متوسط و اعطای مشوق‌های موثر و کارآمد، زمینه فعالیت گسترده و مستمربخش خصوصی را در توسعه صادرات غیرنفتی فراهم آوردند.

بر خود لازم می‌دانم، از زحمات و تلاش‌های صورت گرفته در بخش دولتی و همت والای فعالان بخش خصوصی به ویژه صادرکنندگان عزیز که در سال‌های سخت تحریم اقتصادی و مضاعف شدن مشکلات به دلیل شیوع بیماری کرونا به مدد اقتصاد ایران آمدند قدردانی نمایم. ضمن تبریک بیست و چهارمین سالروز ملی صادرات به صادرکنندگان ممتاز و نمونه کشور، توفیق روز افزون ایشان را از خداوند منان مسئلت دارم.

علیرضا رزم حسینی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا