کد خبر: 06120071320
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

پیش‌بینی افزایش P/E در بازار سرمایه

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه، باتوجه به آمار و مستنداتی که از توافق برجام در اواسط دهه ۹۰ دردست است درصورت توافق و عقد قراردادی مبنی بر توافق در مذاکرات هسته‌ای p/e بازارسرمایه افزایش خواهدیافت.

علی اسلامی بیدگلی در این باره به پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) درمورد وضع بازارسهام تا پایان سال، گفت: ازآنجایی که سال مالی عمده شرکت‌ها در بازارسرمایه منتهی به ۲۹ اسفند است و از سوی دیگر نیز براساس رویه‌های افشای اطلاعات آن‌ها هر ماه باید میزان تولید و فروش خود را اعلام کنند به همین خاطر اکنون براساس جمع‌بندی‌های صورت‌گرفته اغلب شرکت‌ها با تحقق سودآوری قابل قبولی برای عملکرد ١۴٠٠ مواجه خواهند بود.

او افزود: در سال آینده مهم‌ترین ریسک‌های سیستماتیک به بحث برجام و مفروضات مندرج در بودجه ۱۴۰۱ مربوط می‌شود.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: باتوجه به مسائلی که طی دوسال اخیر در بازارسرمایه رخ داد، بسیاری از سیاست‌مداران و مسئولان کشور می‌دانند، درصورت تحمیل ریسک دیگری به بازارسرمایه، اوضاع غیرقابل کنترل خواهدبود.

اسلامی بیدگلی تاکید کرد: اکنون مسئولان مربوطه تصمیمات اقتصادی خود را مطابق صلاحدید سهامداران درنظر می‌گیرند، که چنین مسئله‌ای را می‌توان به فال نیک گرفت، از بعد بین‌المللی نیز اخبار مثبتی درباره برجام به گوش می‌رسد، که درصورت توافق و رفع تحریم‌ها، شاهد کاهش یکی از بزرگترین ریسک‌های سیستماتیک بازارسهام خواهیم بود.

او گفت: اینکه پس از کاهش ریسک برجام، سهام شرکت‌های ارز محور، چه واکنشی را از خود نشان دهند فعلاً به طور کامل مشخص نیست، زیرا با رفع محدودیت‌ها، انتظار افزایش ارز کاهش می‌یابد و از این منظر نمی‌توان همچون گذشته انتظار داشت بازار سرمایه به واسطه‌ تضعیف پول ملی با افزایش ارزش جایگزینی ریال افزایش یابد و با مبلغ فروش آنها از این طریق روند صعودی به خود گیرند.

این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: درمقابل ازآنجایی که بارفع تحریم‌ها برخی محدودیت‌های وارداتی و صادراتی شرکت‌ها ازجمله نقل ‌و انتقال منابع مالی، فروش صادراتی محصولات، دسترسی به مواد اولیه، تکنولوژی و سایر موارد کاهش می‌یابد، از این بُعد می‌توان گفت که حاشیه سودشرکت‌ها به مرور زمان زمان افزایش خواهدیافت.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: براساس مطالعات و تجربه‌ای که در اواسط دهه ۹۰ داشتیم به نظر می‌رسد طی سال آتی p/e بازارسهام افزایش یاید به گونه‌ای که شاهد بهبود وضع بازارسهام در مقایسه با سال‌های قبل خواهیم بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا