کد خبر: 26010177896
بازاربازارها و خدمات مالی

پیش‌بینی انس جهانی طلا/ چه خبر از قیمت سکه؟

یکی از مولفه‌هایی که تاثیر مستقیمی بر بازار طلا و سکه داخلی دارد مسئله قیمت جهانی طلا است. باتوجه به نوسانات اخیر طلا و سکه انس جهانی در چه شرایطی به‌سر می‌برد و چه چشم‌اندازی برای آن وجود دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق نرخ‌‌‌های اعلامی اتحادیه طلا و سکه تا ساعت ۱۸روز گذشته، قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد.

در بازار امروز قیمت طلا برای هر گرم طلا ۱۸ عیار، یک میلیون و ۳۰۵ هزار ۹۱۸ تومان اعلام شد.

نیم‌سکه، هفت میلیون و ۳۷۰ هزار تومان در بازار معامله شد. قیمت ربع‌ سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و دو میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود.

یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر فضای طلای داخلی نوسانات انس جهانی است. درحال حاضر قیمت جهانی طلا در چه شرایطی به سر می‌برد؟

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای ملی دراین خصوص به تجارت‌نیوز گفت: انس جهانی در محدوده ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۵ یک فضای مقاومتی مهم دارد.

نرخ برابری طلا نسبت به دلار در محدوده ۱۹۷۰ است و در این فضا عکس‌العمل‌های بازار بسیار همیت دارد، درصورتیکه طلا در این فضا بخواهد تثبیت شود فعلا تا دو هزار دلار را شاهد خواهیم بود.

اگر این عدد تثبیت شود نشان‌دهنده عدم‌قطعیت است.

او ادامه داد: از طرفی رشد دارایی‌‌ها معمولا توسط یکسری بحران‌های ژئوپولیتیکی تحریک می‌شود، در چندماه اخیر نیز اختلافات روسیه و اوکراین در این زمینه بسیار اثرگذار بوده است و باعث افزیش تورم در جهان شده است که مردم را به سمت خرید خرایی‌هایی مثل طلا سوق داد.

دیبا بیان کرد: اما به‌طور کلی از یک جایی بعد که جنگ در یک مسیر فرسایشی قرار می‌گیرد معامله‌گران از آن ترس اولیه خارج می‌شوند و به دنبال سرمایه‌گذاری‌های جایگزین می‌روند و از این باب رشد بالاتر طلا دچار نقصان می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی درمورد پیش‌بینی خود از باین بازار گفت: کشورهای بزرگی در این مدت سعی کردند با فروش طلا میزان طلای خود را تعدیل کنند.

در این بین نکته اساسی سیاست‌های پولی انقباضی و تهاجمی فدرال رزرو برای مهار تورم است که باعث شده معامله‌گران انتظار داشته باشند قیمت درحالت کلی قرار است بالاتر رود. این دست‌اندازها ممکن است باعث عدم رشد طلا در آینده شود.

پیش‌بینی قیمت سکه

دیبا درمورد سکه نیز بیان کرد: اگر بخواهیم بازار سکه را از لحاظ تکنیکال بررسی کنیم محدوده ۱۳ میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان فعلا یک سقف مقاومتی است و امکان پایین آمدن تا حدود ۱۲ میلیون را دارد که منوط به رفتار روزهای آینده دلار و انس جهانی است، بعد از آن می‌تونیم رشد بالاتری را برای سکه شاهد باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا