کد خبر: 25120074985
بورس

پیش‌بینی بورس شنبه/ نرخ تسعیر ارز چه تاثیری روی بورس دارد؟

شاخص کل بورس امروز بیش از هفت هزار واحد صعود کرد و به محدوده یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحدی رسید. به گفته کارشناسان شنبه بازار روند متعادلی خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس در پایان معاملات امروز ۰.۵۸درصد و شاخص هم‌وزن ۰.۷۷درصد رشد کردند. کارشناسان عقیده دارند که بورس شنبه روند متعادل روبه‌بالایی به خود می‌گیرد.

امیر توپچی پور در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره بخشنامه تسعیر ارز بانک‌ها می‌گوید: کاهش فاصله میان نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ اعلامی توسط دولت می‌تواند به شفافیت منجر شده و تأثیر مثبتی هم بر بازار سرمایه داشته باشد.

این کارشناس درباره پیش‌بینی بازار روز شنبه، اظهار می‌کند: گروه خودرویی با توجه به اخبار مثبت برجامی و عرضه یکی از محصولات گروه سایپا امروز با استقبال خوبی همراه بود.

انتظار می‌رود این گروه روز شنبه نیز وضعیت خوبی داشته باشد. در این صورت خودرو و خساپا به عنوان لیدرهای این گروه می‌توانند در سال ۱۴۰۱ بتوانند یک روند صعودی را آغاز کنند.

وی ادامه داد: نمادهای گروه بانکی نیز بایستی تا روز شنبه شفاف‌سازی کنند تا شاهد بازگشایی این نمادها قبل از پایان سال باشیم. بازگشایی بدون دامنه نوسان این نمادها مهم است و انتظار می‌رود استقبال خوبی از این گروه صورت گیرد و تقاضا در این گروه افزایش یابد.

توپچی پور توضیح می‌دهد: نرخ تسعیر ارز نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر سود محاسباتی بانک‌ها، از جمله نرخ‌های دستوری است. افزایش این نرخ و نزدیک‌تر شدن آن به نرخ بازار آزاد خبر مثبتی برای گروه بانکی محسوب می‌شود چراکه باعث افزایش درآمد و سود برخی نمادهای بانکی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مالیات حاصل از افزایش نرخ تسعیر ارز برای دولت ادامه می‌دهد: با توجه به سیاست‌های دولت که سال آینده حساب ویژه‌ای بر اخذ مالیات باز کرده است. به نظر می‌رسد این اتفاق بیشتر به منظور اخذ مالیات در نظر گرفته شده است. در این شرایط، بخشی از درآمد حاصل برای بانک‌ها به عنوان مالیات اخذ خواهد شد.

نرخ تعسیر ارز چه تاثیری روی بورس دارد؟

توپچی پور تأکید می‌کند: البته سود ناشی از تغییرات نرخ تسعیر ارز، سود حسابداری بوده و وجه نقد عملیاتی برای بانک‌ها ایجاد نمی‌کند.

همچنین بر اساس این بخشنامه سود ناشی از تسعیر قابل تقسیم نیست ولی می‌تواند به منظور افزایش سرمایه بانک مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین در صورت زیان‌ده بودن بانک نیز موجب کاهش زیان انباشته و زیان عملکرد خواهد شد.

وی با اشاره به فرایند تسعیر ارز، اظهار می‌کند: شرکت‌های مختلف می‌توانند مطالبات و بدهی‌هایی بر مبنای ارزهای خارجی داشته باشند، که این مبالغ بایستی بر حسب پول رایج کشور یعنی ریال محاسبه و در صورت‌های مالی ثبت شود.

افزایش نرخ تسعیر ارز، بر صورت‌های مالی شرکت‌هایی که مطالبات و دارایی‌های خارجی بیشتری دارند تأثیر مثبتی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره تاثیر افزایش نرخ تسعیر ارز بر بانک ملت توضیح می‌دهد: بانک ملت در بورس هفت میلیارد دلار تراز ارزی مثبت دارد که بیشترین سود را کسب می‌کند.

همچنین حرکت به سمت حذف قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد شفافیت در بازار سرمایه اتفاق مثبتی است که در بلند مدت تأثیرات آن بیشتر به چشم می‌آید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا