کد خبر: 150901111819
اقتصادبورس

پیش‌بینی بورس فردا /بورس درگیر اصلاح زمانی یا اصلاح قیمتی؟

با سپری شدن میانه آذرماه بورس تهران هنوز هم درگیر روند اصلاحی آغاز شده در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۱ است.

شاخص کل بورس در روز جاری با افت ۴ هزار و ۱۹۹ واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۰۹ هزار واحدی رسید. با این وجود معاملات فردا چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس تهران در حالی از میانه آذر ماه گذشت که روند اصلاحی بازار سرمایه همچان ادامه دارد. شاخص کل بورس تهران با عملکرد منفی نمادهای شاخص‌ساز گام منفی ۰.۳ درصدی برداشت.

نزول امروز بازار سرمایه، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای را به پله یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۴۰۴ واحد فرستاد.

در سوی دیگر اما شاخص کل هم‌وزن قرار داشت که وزن یکسانی برای نمادهای حاضر در بازار سرمایه قائل است. نماگر هم‌وزن بازار با عملکرد مطلوب سهام متوسط و کوچکتر بورس موفق شد بر مدار صعودی باقی بماند. شاخص ذکر شده با رشد خوب ۰.۳۹ درصدی به محدوده ۴۱۶ هزار و ۱۹۰ واحد دست یافت.

ضریب بتا منفی شاخص کل بورس و نماگر هم‌وزن در این روزها

حسین مریدسادات، کارشناس بورس در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت:« بازار سرمایه در حال حاضر به دو دسته نماد‌های شاخص ساز و سایر سهام متوسط و کوچک تقسیم شده است.

این دو دسته رفتاری جدا از هم را روی تابلو معاملات ثبت می‌کنند. شاخص سازها به جز گروه خودرو که اخبار مثبتی اطراف آن مخابره می‌شود، وارد فاز اصلاح شده‌اند.»

وی افزود:« به طور مثال بحث قطع گاز صنعت پتروشیمی و پالایشی‌ها چشم‌انداز خوبی برای زمستان در پیش برای این صنایع ترسیم نمی‌کند. در گروه بانکی فعلا اهالی بازار اقبالی نسبت به آن‌ها نشان نمی‌دهند و در گروه فلزات اساسی، در بازار کامودیتی‌ها اخبار مطلوبی شنیده نمی‌شود.»

اصلاح قیمتی یا زمانی؟

این کارشناس با تاکید بر تفکیک دو مولفه اصلاح زمانی و اصلاح قیمتی از هم گفت:« در کل نماد‌های شاخص ساز در فاز اصلاح زمانی هستند و نه اصلاح قیمتی. این دو مولفه را باید از یکدیگر جدا دید.

بازار در این اعداد و ارقام فروشنده سنگینی در جریان معاملات امروز نداشته و این نکته امیدوار کننده‌ای است که بورس پس از یک رالی صعودی در حال ساختن یک Base برای رالی صعودی بعدیست که با افزایش حجم و ارزش معاملات احتمالا رقم خواهد خورد.»

محدوده مقاومتی شاخص کل بورس

مرید سادات تصریح کرد:« شاخص کل به محدوده مقاومتی یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی قرار گرفته است و به جز گروه خودرو، صنایع دیگر وارد فاز اصلاح زمانی شده‌اند و شاید منتظر یک خبر خوب از سوی محورهای موثر بر بازار که فعلا فضای مبهمی دارند، هستند.

اگر در صنعت خودرو، نمادهای مهمی نظیر خودرو و خساپا موفق به شکست مقاومت‌های خود شوند( خودرو مقاومت ۲۷۰ تومانی و خساپا محدوده مقاومتی ۲۵۰ تومانی) شاخص کل از مقاومت یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد عبور خواهد کرد.»

وضعیت شاخص کل هم‌وزن بورس

این کارشناس با اشاره به رفتار متضاد شاخص کل هم‌وزن نسبت به نماگر اصلی بازار سرمایه بیان کرد:« در شاخص کل هم‌وزن شاهد یک رفتار متفاوت از شاخص کل بورس هستیم. یعنی بعد از یک رالی شارپ که این شاخص را به محدوده ۴۱۰ هزار واحد رساند، سهام موثر در شاخص ذکر شده وارد یک اصلاح زمانی خیلی مختصر و کوتاه شدند.

سپس مجددا رالی پرقدرت صعودی خود را ادامه دادند. در حال حاضر شاخص کل هم‌وزن وارد فاز جدیدی برای شکار مقاومت ۴۵۰ هزار واحدی شده است.»

جریان گردش پول در کدام سمت بورس است؟

مرید سادات در رابطه با این پرسش گفت:« در حال حاضر و در شرایط چنین بازار سرمایه، پول بیشتر در صنایع کوچک و متوسط بورس در حال گردش است. البته به جز گروه خودرو که اقبال عمومی نسبت به آن‌ها وجود دارد.

توصیه‌ای که می‌توان در چنین شرایطی به مخاطبان بازار سرمایه داشت این است که در صف خرید سهامی که رشد سنگین و عجیبی را پشت سر گذاشته‌اند نشوند تا به بلای بانک رسالت با نماد “وسالت” دچار نشوند.»

پیش بینی بورس فردا

این کارشناس در پایان در این رابطه ادامه داد:« در جریان دادوستدهای بورس فردا برای صنایع کوچک و متوسط، بازار مثبتی جریان خواهد داشت چرا که تقاضا همچنان در این گروه‌ها وجود دارد.

همچنین صنعت خودرو نیز متعادل و مثبت خواهند بود. اما برای نماد‌های شاخص ساز سایر گروه‌ها ادامه اصلاح زمانی محتمل ترین سناریو است.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا