کد خبر: 03030183989
بورس

پیش‌بینی بورس فردا/ تغییر مولفه‌های اقتصادی به نفع بورس

شاخص کل بورس چند روزی است که روند نوسانی دارد و امروز افت کمتر از یک درصدی را ثبت کرد. به گفته کارشناسان تمامی مولفه‌های اقتصادی دست به دست هم داده تا بورس در بلند مدت صعودی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس امروز با افت هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۵۵۵ هزار واحدی رسید. کارشناسان عقیده دارند که مولفه‌های اقتصادی می‌توانند بورس را در بلندمدت صعودی کنند.

ارز ترحیجی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار روی بورس است و برخی کارشناسان عقیده دارند حذف این ارز بورس را مدتی صعودی کرد. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زیان دهی صنایع کاهش و صنایع دیگر صعودی شدند.

مهرناز سلطانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: ارز ۴۲۰۰ تومانی را شاید بتوان بزرگترین اشتباه ۴۰ سال اخیر مسئولان دانست. اشتباهی که منجر به انفجار تورمی و رشد نقدینگی و افزایش تصاعدی قیمت‌ها شد. ارز ترجیحی رانتی را برای یک عده خاص داشت که حتی برخی از محصولات را قاچاق می‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: تحریم‌ها روی سودآوری شرکت‎‌های بورسی و غیر بورسی تاثیر داشتند. به دلیل یارانه‌های آشکار و پنهان نیز با کسری بودجه روبه‌رو شدند.

وی اضافه می‌کند: حذف ارز ترجیحی بر صنایع و تولیدی‌های فعال در بورس نیز اثرگذار خواهد بود. این صنایع چندی پیش مواد اولیه خود را به قیمت‌های آزاد و جهانی می خریدند و به علت قیمت‌گذاری دستوری محصولات به ویژه در بخش مواد غذایی و ملزومات روزمره آرایشی و بهداشتی و شوینده‌ها‌، زیان‌ده شده بودند.

اکنون با آزادسازی قیمت‌ها از ورشکستگی و زیان نجات پیدا می‌کنند. برخی از این صنایع بورسی و غیر بورسی حتی مقدار تولید خود را کاهش داده بودند چراکه تولید برای آنها صرفه نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: دولت در این بین باید توجه ویژه‌ای به سه بخش داشته باشد؛ بخش‌های دارو و درمان و صنایع غذایی و بهداشتی. چراکه این سه حوزه به شدت با زندگی روزمره مردم در ارتباط است.

در این بخش‌ها دولت باید هم از تولیدکننده و هم از مصرف‌کننده بیشترین حمایت را داشته باشد. هر دو بخش عرضه و تقاضا در این سه گروه، آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند.

تغییر مولفه‌های اقتصادی به نفع بورس

وی توضیح می‌دهد: برای کنترل پایه پولی و جلوگیری از تورم، اعمال دیگری نیز ضروری است. در بخش اول کنترل نظام بانکی تجاری و نظارت شدید بر آنها اهمیت دارد.

علاوه بر تامین نقدینگی دولت برای یارانه‌ها از طریق استقراض از بانک‌ها، خود بانک‌ها هم با دادن وام‌های بدون تضمین و بررسی و بدون بازگشت سرمایه، باعث افزایش نقدینگی شده‌اند. در اصل، بانک‌ها خسارت ناشی از آن را در بازار بین بانکی جبران کرده‌ و پایه پولی را افزایش داده‌اند.

همچنین ساختار نظام مالیاتی کشور باید اصلاح و نظارت شدیدی بر آن صورت گیرد. جلوی فرارهای مالیاتی باید گرفته شود و اعداد مالیات‌ها اصلاح شود. در این صورت درآمد دولت نیز بهبود می‌یابد و کمتر به سراغ افزایش پایه پولی می‌رود.

سلطانی در نهایت می‌گوید: فرآیند حذف ارز ترجیحی و یارانه‌ها، اتفاقی بود که باید رخ می‌داد ولی در مورد نحوه انجام این کار شبهات زیادی در میان است. دولت باید طوری عمل کند که کمترین خطرات تورمی در مورد کالاها و خدمات اساسی رخ دهد و آسیب‌ها به حداقل برسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا