کد خبر: 090801106621
اقتصادبورس

پیش‌بینی بورس فردا / رشد خوب امروز ادامه پیدا می‌کند؟

بورس تهران امروز ۹ آبان ۱۴۰۱ شاهد رشد نسبتا چشمگیر شاخص کل بود. شاخص هم‌وزن بازار نیز این‌بار همسو با شاخص کل رشد نسبتا خوبی را تجربه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تالار شیشه‌ای امروز شاهد رشد به نسبت قدرتمند شاخص کل بود. نماگر هم‌وزن بازار نیز هم‌سو با شاخص اصلی رشد ۱٫۲ درصدی را تجربه کرد. با این وجود معاملات فردا به چه شکل پیش خواهد رفت؟

نماگر اصلی بورس تهران طی معاملات روز دوشنبه ۹ آبان ماه ۱۴۰۱ با رشدی ۱٫۲۳ درصدی معادل پانزده هزار و ۳۶۸ واحد موفق شد به محدوده یک میلیون و ۲۶۹ هزار واحدی برسد.

شاخص هم‌وزن نیز با رشدی بیشتر از شاخص اصلی ۱٫۲۸ درصد افزایش یافت و در محدوده‌ی ۳۶۰ هزار واحدی ایستاد.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مسئله اساسی این روز‌های بورس تهران این است که پس از افت شدید هفته‌های اخیر تلاش های زیادی از سمت سازمان بورس و وزارت اقتصاد صورت گرفت و جلسات فشرده‌ای در چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته برگزار شد که به مصوبه ۱۰ بندی منتج شد. مصوبه یاد شده توانست تا حدودی به بازار کمک کند.

خصوصا توجهی که‌ به صندوق تثبیت شد و تلاشی که این صندوق در جهت کمک به بازار سرمایه کرد. در کنار بند بیمه‌‌ای که برای سهامداران درنظر گرفته‌شد، توانست مقداری آرامش را به بازار برگرداند.

معاملات روز‌های آتی به چه شکل پیش خواهد رفت؟

مدیرعامل سبدگردانی داریوش ادامه داد: حداقل در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که بازار به سمت شکست کانال یک میلیون ۲۰۰ هزار واحد نرفته‌است و امروز هم موفق شد بیشتر ۱۵ هزار واحد رشد را ثبت کند و به رقم یک میلیون و ۲۶۹ هزار واحد رسید.

به هر حال بازار برای مدت طولانی است که منفی بوده و باید منتظر و امیدوار باشیم که با حمایت های انجام شده بتواند یک تغییر جهت انجام دهد.

در حال حاضر با توجه به اینکه شاخص‌کل از ابتدای سال ۱۴۰۱ خورشیدی تا به الان نزدیک به ۹ درصد زیان را ثبت کرده بود و طی معاملات امروز توانست ۱٫۳ درصد از این زیان را جبران کند، حداقل میتوانیم بگویم کمی امیدوار هستیم به اینکه بازار بیشتر از این مقدار کاهش پیدا نکند.

شرط اصلی رشد پایدار و بلند مدت بورس چیست؟

در این رابطه همایون دارابی گفت: اگر قرار است به طور کلی شرایط بازار بورس عوض شود باید مسائل بنیادین اصلاح شوند که در پنج شاخه مورد توجه است: بحث قیمت‌گذاری دستوری، زیان ناشی از نرخ ارز نیمایی به بازار سرمایه، بحث نرخ بهره که کاملا بازار پول رها شده و متاسفانه هیچ نظارتی روی بازار پول نیست و عملا بانک‌ها با رقابت شدید برای جذب سپرده‌ها خودکشی می‌کنند و سیاست انقباضی بانک مرکزی با کمبود منابع مواجه شده‌اند، عدم پایبندی به خبر‌هایی که به بازار داده شد از جمله واگذاری خودروساز‌ها، همچنین وضعیت نامشخص سهام عدالت و صندوق‌های دارا و پالایش و مانند آن‌ها مواردی هستند که روی بازار و روند آن فشار می‌آورد.

گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها نیز با مقداری افت حاشیه سود همراه بود. این اتفاق نشان‌دهنده‌ی این است که مقدار فروش متناسب با  هزینه‌ها بالا نمی‌رود؛ بخش عمده‌ای از عدم افزایش فروش به مسئله قیمت ‌گذاری دستوری و بحث نرخ ارز نیمایی و همچنین هزینه‌های تسهیلات بانکی برای شرکتهاها  بیروتذسچیرندسیرد‌ها برمی‌گردد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا