کد خبر: 150701103561
جهانروزنامه

پیشرفت برنامه ۱.۲ تریلیون دلاری اتصال هند بی توجه به بحران اقتصاد جهانی

ترجمه: سلیم حیدری

طرح “PM Gati Shakti” (قدرت سرعت) اکتبر (مهر) گذشته رونمایی شد و به دنبال بهبود اتصال با ایجاد “زیرساخت‌های قابل اعتماد” است. همچنین به نظر می‌رسد با اطمینان از هماهنگی بهتر بین ادارات مختلف دولتی و سهامداران خصوصی، تاخیرهای پروژه را به حداقل برساند.

با گذشت یک سال از برنامه بلندپروازانه ۱.۲ تریلیون دلاری هند برای تقویت “اتصال چند وجهی”، یک مقام ارشد هندی به اسپوتنیک گفت که دولت “۱۹۷ شکاف زیرساختی حیاتی” را شناسایی کرده‌است. این شکاف‌های زیرساختی باعث افزایش هزینه‌های لجستیکی می‌شود.

به عنوان بخشی از این طرح، دولت هند یک گروه برنامه ریزی شبکه‌ای (NPG) را برای اطمینان از هماهنگی بهتر میان وزارتخانه‌های مختلف دولتی و سهامداران خصوصی در تسهیل پروژه‌های زیربنایی به ارزش بیش از ۶۱ میلیون دلار تشکیل داد.

NPG شامل روسای بخش برنامه‌ریزی شبکه‌ای هشت وزارتخانه زیرساختی در حوزه‌های بزرگراه، بنادر، راه آهن، هواپیمایی کشوری، موادغذایی و کود، فولاد، سیمان و زغال سنگ است.

ریاست این گروه بین وزارتی را آمریت لعل مینا، دبیر ویژه بخش لجستیک در وزارت ارتقای صنعت و تجارت داخلی (DPIIT) برعهده دارد.

مینا به اسپوتنیک گفت: “وجود NPG ها برای تایید پروژه نیست، اما توصیه‌هایشان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. این توصیه‌ها به عنوان تضمینی برای این است که پروژه‌ها به درستی در نظر گرفته شده‌اند و اجرای یکپارچه و همزمان در سراسر بخش‌ها با حداقل اختلالات وجود خواهد داشت.” مینا اضافه کرد که این گروه ۳۹ پروژه را از آپریل (اردیبهشت) تاکنون ارزیابی کرده‌اند.

این مقام گفت که اگرچه پروژه‌هایی با ارزش بیش از ۶۱ میلیون دلار در اولویت این گروه هستند، اما این گروه در حال بررسی پروژه‌های کم‌ارزش نیز است. زیرا احساس می‌شود این پروژه‌ها برای اطمینان از “اتصال مایل آخر” مهم هستند.

پروژه‌ها شناسایی، بررسی و اولویت‌بندی می‌شوند تا شکاف‌ها در زیرساخت‌های حیاتی از جمله اتصال برطرف شود. مینا خاطرنشان کرد: پروژه‌ها سپس برای اجرا در زمان محدود نظارت می‌شوند.

وی گفت که این کمیته قبلاً “طرح جامع اتصال بندر” را بررسی کرده‌است که براساس آن ۸۰ بندر در سراسر کشور طبق اصل “اتصال مایل آخر” به نقاط زیرساختی اصلی متصل خواهند شد.

مینا همچنین اطلاع داد که در نتیجه مذاکرات این کمیته، راه آهن هند هدف خود را در مورد توسعه پایانه باری چند وجهی گاتی شاکتی از ۱۰۰ به ۳۰۰ در این ماه ارتقا داد. بیش از ده‌ها از این پایانه ها درحال حاضر تحت مدل مشارکت عمومی خصوصی (PPP) راه‌اندازی شده‌اند.

او گفت که «طرح‌های اتصال» مشابه برای سایر وزارتخانه‌ها مانند فولاد، غذا، کود، سیمان و زغال‌سنگ نیز وجود دارد.

به عنوان بخشی از طرح ملی، دولت همچنین یک پلتفرم دیجیتالی ایجاد کرده است که ۱۶ وزارتخانه دولتی را گرد هم می‌آورد تا راه‌حلی یک‌جا برای سرمایه‌گذاران خارجی در مورد تاییدیه‌های نظارتی و برآورد هزینه ارائه کند.

طرح اتصال برای کاهش هزینه‌های لجستیکی

مینا گفت که کاهش هزینه‌های لجستیک و «به حداقل رساندن اختلالات» به‌گونه‌ای که کسب‌وکارها فعالیت در هند را آسان‌تر کنند، اهداف اصلی اصلاحات در حال انجام است.

هزینه‌های لجستیک هند یکی از بالاترین‌ها در میان اقتصادهای بزرگ گروه ۲۰ است و ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می دهد.

به طور قابل توجهی، این طرح در بحبوحه خطرات رکود در غرب ناشی از قیمت بالای انرژی و مواد غذایی و در نتیجه فشار تورمی شکل می گیرد.

چین که بزرگترین نقش را در جذب سرمایه گذاران خارجی در میان کشورهای در حال توسعه داشته است، در حال تجربه بادهای منفی جهانی است.

چندین شاخص اقتصادی از جمله عملکرد سهام و سرمایه گذاری خطرپذیر در سال جاری گواه رقابت اقتصادی رو به رشد هند در مقابل چین است.

طبق گزارش گلوبال دیتا، شرکت‌های چینی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ قراردادهای سرمایه گذاری خطرپذیر را به میزان ۲۹.۱ میلیارد دلار اعلام کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴.۱ درصد کاهش داشت.

در عین حال، رشد سرمایه گذاری خطرپذیر هند در بین بهترین‌ها در منطقه قرار گرفته است.

منبع: اسپوتنیک

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا