کد خبر: 15080053326
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

پیش‌بینی بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، بعد از جلسه دولت با حقوقی‌ها و حمایت حقوقی‌ها از بورس، اعتماد به این بازار بازگشته است.

به گزارش بازار، همایون دارابی، درباره رشد این روزهای بازار سرمایه افزود: بعد از افت شدیدی که بازار سرمایه تجربه کرد، دولت جلسه‌ای با حقوقی‌ها برگزار کرد و با حمایت حقوقی‌ها از بازار سرمایه اعتماد از دست‌رفته، به این بازار بازگشت.

او ادامه داد: بازار با مشکل خروج نقدینگی روبه‌رو شد که با حمایت حقوقی‌ها و عملکرد هماهنگ آن‌ها و همچنین حمایت صندوق تثبیت بازار، این مشکل نیز برطرف شد.

دارابی اضافه کرد: رشد نمادهای شاخص‌ساز و بزرگ آغاز شده است و ما با موج دوم ورود نقدینگی به بازار روبه‌رو بودیم که سبب شد بازار حرکت رو به جلو داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این نمادهای شاخص‌ساز، شامل پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها، پالایشگاهی‌ها، فولادی‌ها و نمادهایی، چون چادرملو و تاپیکو بودند که شاخص را حدود ۲ ممیز ۳ دهم درصد بالا بردند.

او بیان کرد: با رشدی که امروز (شنبه) در بازار سرمایه رخ داد، حدود چهار روز پیاپی است که بازار روند رو به رشد و مثبت را تجربه می‌کند و این رکورد خوبی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

دارابی افزود: از نااطمینانی معامله‌گران به بازار سرمایه کم شده است و معامله‌گران با امیدواری بهتری به خرید و فروش در این بازار اقدام می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازار بعد از مدت‌ها با حجم خوب و رشد قابل توجهی همراه بوده و امیدواریم با این روند رو به رشد، زیان‌ها در این بازار جبران شود.

او اضافه کرد: علاوه بر موارد ذکرشده، گزارش‌های رسیده از شرکت‌ها نیز مثبت بوده و این امر نیز سبب رشد بازار شده است.

پیش‌بینی همگامی بازار سرمایه با رشد قیمت نفت

همچنین یک کارشناس دیگر بازار سرمایه، افزایش تقاضای جهانی برای نفت و مشتقات نفتی در پی بهبود کرونا و شروع فصل سرما را در سودآوری شرکت‌های پتروپالایشی اثرگذار دانست و او درباره بهبود آثار مخرب کرونا در دنیا و بازگشت کشورها به روند طبیعی خود به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: روندی که در دنیا مشاهده می‌شود، بیانگر افزایش تقاضا برای بیشتر کامودیتی‌ها، از جمله نفت و مشتقات نفتی است. با این امر، پیش‌بینی می‎شود همراه با افزایش قیمت نفت، قیمت گاز نیز با توجه به فصل سرما و افزایش مصرف آن افزایش قابل توجهی پیدا کند.

علی اسلامی بیدگلی ادامه داد: بنابراین، پیش‌بینی‌ می‌شود این موضوع بر قیمت مشتقات نفتی نیز با توجه به همبستگی بالای میان آنها تأثیرگذار است. درنتیجه، احتمالاً در مبلغ فروش شرکت‌های پتروشیمی و پتروپالایشی، افزایش مشاهده خواهد شد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، افزایش فروش شرکت‌های یادشده با افزایش بهای تمام‌شده آنها همراه است. اما از آنجا که بخشی از هزینه‌های شرکت‌ها، هزینه‌های ریالی همچون هزینه‌های حقوق و دستمزد، هزینه‌های حمل‌ونقل داخلی و مانند آن است، بنابراین، این موضوع افزایش حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی و پتروپالایشی را در پی دارد.

عضو هیأت مدیره آرمان آتی تأکید کرد: با افزایش حاشیه سود شرکت‌ها باید انتظار داشته باشیم انتظارات سودآوری آنها هم افزایش یابد؛ بنابراین، در ۶ماهه دوم سال وضع بهتری برای شرکت‎های پتروپالایشی از نظر مبلغ فروش، تصور می‌شود. با توجه به وزن قابل‌توجه شرکت‌های این صنعت در بازار سرمایه، انتظار می‌رود بازار نیز از رشد نسبی برخوردار شود.

او با مدنظر قرار دادن جهش چشمگیر در افزایش جهانی قیمت کالاها خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بیشتر کالاهایی همچون مواد غذایی، کامودیتی‌ها، محصولات پتروشیمی، محصولات معدنی نسبت به میانگین آنها در ۲۰سال گذشته، چشم‌انداز بهتری را برای سودآوری شرکت‌ها ترسیم می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا