کد خبر: 03010020155
بورس

پیش‌بینی وضعیت بورس در سال ۱۴۰۰ / انتخابات بر بازار سهام چه تاثیری دارد؟

برخی از کارشناسان بازار سرمایه، بورس در سال ۱۴۰۰ را با یک روند متعادل و برخی با یک روند صعودی پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش‌بینی‌ها برای بازار سهام سال ۱۴۰۰ بسیار متفاوت است و با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی موجود، کارشناسان سناریو‌های مختلفی را برای بازار در نظر گرفته‌اند. برخی از کارشناسان بازار سهام را در سال ۱۴۰۰ با یک روند تعادلی-صعودی می‌دانند و در مقابل برخی دیگر از کارشناسان، تحرک خاصی را برای بازار پیش‌بینی نمی‌کنند و معتقدند بازار واکنش خاصی به شرایط نشان نمی‌دهد.

علی خوانپایه، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره روند بازار در دوران انتخابات گفت: از نظر من بازار تحرک زیادی نخواهد نداشت. روند بازار در سال ۹۹ به گونه‌ای پیش رفت که در سال ۱۴۰۰ با توجه به وجود انتخابات و تغییر سیاست‌گذارن، تحرک زیادی پیش‌بینی نمی‌کنم.

خوانپایه به انتظار بازارها از نمادهای خودرویی اشاره کرد و گفت: نمادهای خودرو و خساپا با افت قیمت همراه بودند. اگر بازار با یک تحرکی همراه شود و به عنوان مثال نماد خودرو به بالای ۳۰۰ تومان برسد، شاید بازار به یک روند تعادلی برسد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است رکود در بازار وجود خواهد داشت. بازار با یک افت نسبتا زیادی همراه بود اما بازار با توجه به شرایط موجود با افت همراه نیست اما صعود زیادی هم نخواهد داشت و با یک روند متعادل پیش‌ می‌رود.

وی به دامنه نوسان بورس اشاره کرد و توضیح داد: این دامنه منفی دو و مثبت شش یک روند کاملا کنترلی را در شاخص به همراه دارد و بنابراین بازار تحرک چندانی ندارد. دامنه نوسان فشار روانی سهامداران را به حداقل رسانده و بنابراین شاخص تحرک زیادی ندارد.

او به انتخابات در سال ۱۴۰۰ و تاثیر آن بر بازار اشاره کرد و گفت: بسیاری از سهامداران در حالت انتظار قرار دارند و معاملات در حالتی نیست که بتوان گفت تحرک خاصی داشته باشد. از طرفی روز به روز فشارهای روانی ناشی از شرایط اقتصادی و شرایط بازار بیشتر می‌شود. از نظر من روند مثبتی در انتظار بازار نیست.

این کارشناس معتقد است: روند مثبتی در انتظار بازار نیست.

برخلاف برخی از کارشناسان که یک روند مثبتی را پیش‌بینی می‌کنند، این کارشناس معتقد است: با توجه به افزایش حجم تقاضا و عرضه تغییر چندانی در روند شاخص مشاهده نمی‌کنیم و روند نوسانی ادامه‌دار است.

این کارشناس بازار سهام معتقد است: اگر روند مثبتی هم در بازار به وجود بیاید، خروج نقدینگی را افزایش می‌دهد، زیرا سهامدار با دو سه روز مثبت شدن نماد، توانایی نقد کردن پول خود را دارد و برای ترس از قفل شدن نماد، سهام خود را می‌فروشد.

این کارشناس بازار سرمایه نرخ دلار را بسته به شرایط سیاسی می‌داند و معتقد است یک نوسان چند درصدی را در پیش دارد.

او در پایان گفت: شاید حجم نقدینگی زیاد باشد اما با توجه به نوسان قیمت دلار قدرت خرید پایین است. بنابراین باید منتظر باشیم تا با گذر زمان نرخ دلار به یک ثبات نسبی برسد. تقاضای مصرفی برای واردات، صادرات، تولید و مسافرت‌های خارجی بسیار کاهش پیدا کرده و تقاضای دلار ضعیف شده است. اتاق بازرگانی و دیگر ارکان تاثیرگذار روی قیمت دلار، دلار ۲۰ هزار تومان را پیش‌بینی کرده‌اند.

با توجه به پیش‌بینی‌های مختلف درباره روند بازار در سال ۱۴۰۰ باید دید شرایط سیاسی و اقتصادی در سال ۱۴۰ به چه شکل رقم می‌خورد و بازار سهام چه واکنش‌هایی نشان می‌دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا