کد خبر: 2209998523
بازارتولید و بازرگانی

پیش افتادن کاهش قیمت مرغ در مازندران از مصوبه ستاد تنظیم

گوشت مرغ تازه آماده طبخ در مازندران که قرار بود طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار استان به قیمت هرکیلوگرم ۲۶ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد، پس از ۲ هفته اجرای مصوبه به قیمت ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان رسید و پیش‌بینی کارشناسان و اعضای ستاد را برای تداوم روند کاهشی محقق کرد.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که قیمت مرغ اکنون در مازندران در بهترین برندهای به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده است و روند کاهشی همچنان ادامه دارد. فروشندگان خرد بعضی از برندها را نیز به قیمت ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان عرضه می کنند.

قیمت گوشت مرغ تازه در مازندران اوایل آذر بالای ۳۰ هزار تومان رسیده بود و به عبارتی قیمت این ماده پروتئینی در برخی برندها تا ۸۰ درصد و در برخی از فرآورده ها نیز تا ۱۲۰ درصد نسبت به اوایل آبان افزایش داشت.

ستاد تنظیم بازار مازندران در هفته دوم آذر ماه برای کنترل قیمت مرغ در استان حداکثر نرخ موقتی تعیین و اعلام کرد که بهای خرید مرغ کشتار روز یا گرم برای مصرف‌کنندگان حداکثر باید ۲۶ هزار تومان باشد و فروش مرغ بالاتر از این قیمت را غیرمجاز و تخلف دانست. این مصوبه باعث شد تا قیمت مرغ نه تنها از اوج قیمت خود فاصله زیادی بگیرد، بلکه در اواسط هفته دوم آذر ماه برای چند روز حتی به زیر قیمت ستاد تنظیم بازار یعنی حدود ۲۵ هزار تومان رسید که البته زمان زیادی را در این قیمت سپری نکرد و بار دیگر افزایشی شد و به بالای ۲۷ هزار تومان رسیده بود.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران کاهشی شدن قیمت مرغ را نزدیک به واقعیت دانست و اظهار کرد: آنچه ستاد ملی تنظیم بازار مصوب کرده قیمتی واقعی و خارج از ضرر و زیان مرغدار و مصرف کننده است.

حسینقلی قوانلود علت کاهشی شدن روند قیمت مرغ را اشباع بازار از تولید عنوان کرد و افزود : تامین و توزیع کافی نهاده های دامی یکی از علل کاهش قیمت بوده است.

وی گفت: با توجه به رفع بخش قابل توجهی از مشکلات مرغداران ، پیش بینی می‌کنیم قیمت مرغ در زمان شب عید یک نرخ واقعی باشد که البته از میزان کنونی کمتر خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران نیز درباره روند کاهشی قیمت به خبرنگار ایرنا گفت: همان طور که قابل پیش بینی بود افزایش قیمت مربوط به برخی نارسایی های جزئی و کوتاه مدت بود که در حال حاضر برطرف شده است. البته در این مساله برخی رفتارهای هیجانی در قیمت گذاری نیز بی تاثیر نبود.

عطاالله حسن زاده متضرر اصلی نواسانات قیمت مرغ را مرغداران دانست و افزود: مرغداران همواره خواهان ثبات قیمت در بازار و روند رشد قیمت بر اساس تورم هستند زیرا با این شرایط نه تنها می توانند خرید بهتری در زمان جوجه‌ریزی داشته باشند، بلکه برنامه‌ریزی آنان برای زمان فروش نیز بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به برطرف شدن نیاز نهاده‌های دامی مرغداران ، گفت : البته هنوز ضعف هایی در کیفیت نهاده ها و افزایش برخی نیازهای صنعت مرغ به دلیل نیمایی شدن ارز وجود دارد که با برطرف کردن آن شرایط بازار مرغ به ثبات بیشتری خواهد رسید.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران نیمایی شدن ارز واکسن ، دارو، نهاده ها و دیگر مسائل را از مشکلات صنعت مرغ عنوان کرد و گفت: با همه این مسائل آنچه مصوب ستاد ملی تنظیمی بازار است یعنی قیمت حداکثر ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده عادلانه است.

وی افزود: ما نیز پیش بینی می‌کنیم که اگر شرایط به همین منوال در تامین نهاده‌ها و جوجه‌ریزی متداوم مرغداری‌ها پیش برود حتی قیمت کنونی بازار نیز شکسته خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا