کد خبر: 31050197695
اقتصادبورس

پیش بینی بورس/ سایه برجام کنار نمی رود

سایه برجام نه تنها دست از سر بازار بر نمی دارد که هر روز بر نااطمینانی های آن افزوده می شود؛ شرایطی که بازار هفته گذشته را که نشانه هایی از بازگشت به دوران رونق داشت را به بازاری کم رمق تبدیل کرد.

به گونه ای که در سه روز ابتدایی این هفته در حالی میانگین ارزش معاملات خرد به سطح ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که هفته گذشته به حدود ۳هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته بود.

همچنین تا اینجا کار،‌ حقیقی‌ها به طور میانگین روزانه بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که این رقم در هفته گذشته برابر با ۸۴ میلیارد تومان بود. با این اوصاف شرایط بازار فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بازار روز دوشنبه هم تفاوت محسوسی با روزهای گذشته نداشت؛ هر چقدر هفته گذشته بازار امیدوار به احیای برجام بود،‌این هفته شک و تردید به جان بازار افتاده است؛ شک و تردیدی که ریشه در بی خبری برجامی دارد.

پس از آنکه هفته گذشته ایران پاسخ متن پیشنهادی اروپا را داد،‌ بایکوت خبری آغاز شد و فضای رسانه پر شد از تحلیل و تفسیرهای گوناگون. برخی خبر از اختلاف جدی میان ایران و آمریکا می دهند و گروهی برجام را تمام شده می دانند.

همین موضوع منجر شد که معاملات بورس در سه روز پایانی مرداد کم رمق باشد؛ نمادهای برجامی که هفته گذشته با صعود به سقف‌های کوتاه مدت خود رسیده بودند،‌ با اصلاح همراه شدند.

به بیان دیگر،‌ شرایط بازار به گونه ای نبود که تقاضای لازم برای شکست این مقاومت شکل بگیرد و معامله گران نسبت به هفته گذشته احتمال کم تری را به احیای برجام می دادند.

وضیعت دلاری های هم که برزخی است؛ رکود جهانی و حالا برجام این نمادها را تحت تاثیر قرار داده و فعلاً شرایط مناسبی ندارند.

همین موضوع منجر شد که در سه روز ابتدایی بازار این هفته میانگین ارزش معاملات خرد به سطح ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به حدود ۳هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته بود.

همچنین در سه روز ابتدایی بازار این هفته،‌ حقیقی‌ها به طور میانگین بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که این رقم در هفته گذشته برابر با ۸۴ میلیارد تومان بود.

نگاهی به این اعداد و ارقام نشان می دهد که چرا بازار این هفته رمق نداشته است.

 بورس فردا چه می شود؟؛ حمایت برجامی یا مقاومت بی خبری!

 اول اینکه در شرایط کنونی، یعنی دقیقاً در اوج بی خبری برجام و فضای نااطیمنانی سیاسی،‌ درصد دقت تحلیل ها کاهش محسوسی پیدا می کند و اصطلاحاً بازار از شرایط تحلیلی دور می شود.

نکته دوم این است که برای آنکه شرایط حدودی بازار را پیش بینی کنیم باید ببینیم چه اخباری در فضای رسانه ای بازتاب بیش تری پیدا کرده است.

تا لحظه نگارش این گزارش چند خبر بیش‌ترین بازتاب را در رسانه ها به همراه داشته است؛ اولی به خبر صبح دوشنبه باز می گردد،‌جاییکه خبری به نقل از مقامات ارشد آمریکایی منتشر شد.

بر اساس این خبر دولت آمریکا به اسرائیل تأکید کرده که امضای توافقنامه هسته ای، انتظار نمی رود در آینده نزدیک اتفاق بیفتد و قریب الوقوع باشد.

همچنین دولت جو بایدن در روزهای اخیر تلاش کرده است تا اسرائیل را آرام کند و روشن کند که با امتیازات جدید در چارچوب مذاکرات غیرمستقیم با ایران موافقت نکرده است. شاید همین خبر بود که دلار را در بازار  آزاد دوباره از کانال ۲۸ هزار تومان به مرز ۳۰ هزار تومان رساند.

پس از آن  توییت لورا روزن مورد توجه قرار گرفت؛ این روزنامه نگار آمریکایی در صفحه شخصی خود گفته بود ایالات متحده احتمالاً تصمیم خود را در مورد پیشنهاد ایران گرفته است، اما در حال مشورت با متحدانش هست و یکشنبه با تروئیکا و احتمالاً اسرائیل و دیگران هم قبل از ارسال پاسخ گفتگو خواهد کرد.

در خبر دیگری بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا در مورد احیای برجام معقول دانست و پیش بینی کرده جلسه کمیسیون مشترک این هفته برگزار شود. این دو خبر کمی فضای منفی برجامی را تعدیل کرد.

حالا با این اخبار منتشر شده به نظر نمی رسد که شرایط نسبت به روزها گذشته تغییری داشته باشد و فعلاً در بر روی همان پاشنه می چرخد و اوضاع درهم و برهم بورس ادامه دارد. اما باید توجه داشت که هرچه این شرایط ادامه پیدا کند،‌ بازار وزن بیش‌تری به عدم احیای برجام خواهد داد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا