کد خبر: 280601102012
اقتصادبورس

پیش بینی بورس سه شنبه ۲۹ شهریور

چرا باید بورس روند نزولی خود را متوقف کند یا به بیان دقیق تر چه عاملی از ریزش بیش تر شاخص کل جلوگیری می کند؟ پاسخ کاملاً مشخص است؛ بازگشت تقاضا به بازار. پس بیاییم به این پرسش پاسخ دهیم که در چه صورت معامله گران به بورس بازمی گردند و نقدینگی وارد بازار می شود؟

برای اینکه به پاسخ دقیق تری دست یابیم، معامله گران را به دو گروه تقسیم می کنیم؛ معامله گران کوتاه مدت یا همان نوسان گیران و معامله گران میان مدت و بلند مدت.

معامله گران میان مدت و بلند مدت در شرایطی حاضر به ورود هستند که چشم انداز روشنی از آینده سودسازی شرکت ها ببینند.

در شرایطی که بازارهای جهانی روند اصلاحی در پیش گرفتند و آینده برجام در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ در هیچ کدام از نمادهای دلاری و ریالی از جذابیت لازم برای ورود این گروه از معامله گران دیده نمی شود.

با توجه به آمارهای تورم آمریکا و افزایش احتمالی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو،‌ به نظر نمی رسد حداقل در کوتاه مدت سیگنال مثبتی از طرف بازارهای جهانی به بورس تهران مخابره شود.

اما این احتمال وجود دارد که با سفر رییسی به نیویورک شاهد تحولات جدیدی از در مذاکرات برجامی شاهد باشیم. به ویژه آنکه سخنگوی وزارت خارجه امروز دوشنبه احتمال مذاکرات هسته ای در حاشیه سفر رییسی به آمریکا را رد نکرد.

اما باید توجه داشت که احتمالاً بازار دیگر به خبرهای نیم بند برجامی واکنش نشان نمی دهد و یک خبر موثق و جذاب می تواند به عنوان یک محرک عمل کند.

در نقطه قابل،‌ معامله گران کوتاه مدت زمانی پوزیشن خرید خواهند گرفت که انتظار یک نوسان مثبت را در بازار داشته باشند. با توجه به کف حمایتی قوی شاخص کل،‌ به نظر می رسد که این گزینه از احتمال بالاتری برخوردار است.

اما با توجه به تعطیلی های هفته آینده این احتمال وجود دارد که تا پس از تعطیلات شاهد ورود این گروه از معامله گران به بازار نباشیم به ویژه آنکه در روزهای پایانی تسویه اعتباری به سر می بریم.

نکته مهم این است که شاخص کل در معاملات امروز عملاً به محدوده حمایتی خود نفوذ کرده است و در صورت از دست دادن این حمایت،‌ این معامله گران هم فعلاً وارد بازار نخواهند شد.

به طور کلی به نظر می رسد که بازار فردا در نیمه اول با فشار فروش بالایی همراه باشد و باید چشم انتظار معامله گران کوتاه مدتی و نوسانگیران بود که آیا وارد بازار خواهند شد یا خیر.

البته نیم نگاهی هم باید به نیویورک داشت که آیا گره کور برجامی کمی شُل می شود یا به پایان رویای برجامی نزدیک شده ایم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا