کد خبر: 190601100592
اقتصادبورس

پیش بینی بورس فردا؛ شاخص کل در قفس جدید گرفتار می شود؟

افت بیش از ۱۵ هزار واحدی شاخص کل و اصلاح حدود ۵ هزار واحدی شاخص هم‌ وزن، خلاصه بورس روز شنبه بود؛ سطح پایین ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی هم که آنقدر تکراری شده که دیگر نیازی به بیان آن نیست.

هر چند بازار سهام طی این مدت بر مدار تکرار بوده است اما هر چقدر این روند ادامه پیدا کند،‌ بازار نیز به محدوده های نگران کننده ای می رسد.

احتمالا طی یکی دو روز آینده شاهد یک نوسان مثبت در بازار باشیم اما نوسان های مثبت بازار را نمی توان به عنوان بازگشت تلقی کرد و بازگشت شاخص کل به روند صعودی از مسیر دیگری می گذرد که فعلاً این مسیر در دست تعمیر است!

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شنبه های سرخ بورس تمامی ندارد؛ همانند هفته گذشته، ‌بورس این هفته را نیز قرمز پوش آغاز کرد و کلیت بازار به رنگ قرمز درآمد. (گزارش بورس روز شنبه را از اینجا بخوانید.)  همانگونه که در گزارش پیش بینی روز شنبه نیز اشاره شده بود؛‌ معاملات هفته چهارم شهریور ماه از بعد تکنیکالی برای شاخص کل از اهمیت بالایی برخوردار است.
چرا که ادامه روند نزولی و تثبیت زیر سطح حمایتی،‌ می تواند روزهای فرسایشی بازار سهام را طولانی تر کند.

نگاهی به چارت شاخص کل در تایم هفتگی نشان می دهد، شاخص کل در ۵ هفته گذشته میان میانگین‌های متحرک نمایی ۲۵ و ۵۰ دوره‌ای گرفتار شده بود و با توجه به روند خنثی چند ماهه بورس، این دو میانگین به یکدیگر آنقدر نزدیک شده بود که عملاً نوسان شاخص کل در حد چند درصد بود.

در این شرایط گفته شد که شاخص کل نمی تواند بیش از این در این محدوده باقی بماند و در صورتی که ریسک های سیستماتیک بازار (برجام و بازارهای جهانی) تعدیل نشود، احتمال شکست حمایت بیش از شکست مقاومت است.

تحلیل چارت شاخص کل

با ادامه روند نااطمینانی بازار و کاهش ارزش معاملات خرد، همانگونه که از نمودار زیر مشخص است، هفته گذشته شاخص کل عملاً با یک کندل نزولی قوی به محدوده حمایتی خود نفوذ کرد و فعلاً در آغاز معاملات این هفته هم نشانی از بازگشت شاخص کل دیده نمی شود.

بارها در تحلیل های مختلف گفته شده است که با توجه به فضای سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور،‌ تا ریسک های سیستماتیک بازار کمی تعدیل نشود،‌ نمی‌توان انتظار داشت که بازار بتواند از این شرایط رهایی پیدا کند.

در صورتی که شسکت این سطح حمایتی در معاملات این هفته تایید شود،‌ شاخص کل در قفس جدیدی گرفتار خواهد شد.

قفسی که کف آن میانگین ۷۵ دوره‌ای و سقف آن میانگین ۵۰ دوره ای است. شاید رهایی از این قفس به سمت بالا، به ویژه در شرایط کنونی بسیار سخت تر از قفس قبلی باشد.

شاخص کل بورس

بورس با ریسک عجین شده است

آخرین خبرها از برجام حکایت از تعویق مذاکرات به بعد از انتخابات میان دوره ای آمریکا دارد؛ اگر این خبر درست باشد، حداقل در کوتاه مدت خبری از احیای برجام نخواهد بود و این به معنای ادامه کمای برجامی بازار است.

شاید شکست رسمی برجام برای اقتصاد ایران به اندازه این بزرخ آسیب نداشته باشد. برزخی که نه تنها بورس بلکه تمام ابعاد اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

 از سوی دیگر،‌ بانک های مرکزی جهان هم قسم برای کنترل تورم، همچنان به سیاست افزایش نرخ بهره ادامه می دهند. این موضوع در کنار بحران اوکراین و اقتصاد متزلزل چین معنایی جز روند نزولی و نوسانی قیمت کامودیتی ها ندارد.

پیش بینی بورس یکشنبه ۲۰ شهریور

به طور کلی به نظر می رسد که همانند هفته گذشته بازهم اقبال بیشتر به سمت نمادهای کوچک بازار باشد و احتمالا مسیر شاخص کل و شاخص هم وزن دوباره در این هفته از هم جدا می‌شود. اما یک «اگر» در اینجا وجود دارد.

روند صعودی نمادهای کوچک و به تبع آن شاخص هم وزن در طول دو هفته گذشته، احتمالا به حفظ سود کوتاه مدت معامله گران و افزایش فشار فروش در این نمادها منجر خواهد شد.

بنابراین به نظر می رسد که فردا هم بازار با فشار فروش همراه باشد و در ادامه هفته کمی از فشار فروش نمادهای کوچک تعدیل شود.

در نقطه مقابل همانگونه که پیش تر اشاره شد،‌ روند خنثی بورس طی دو ماه گذشته منجر به نزدیک شدن حمایت های داینامیک بازار شده است.

بنابراین به نظر می رسد که شاخص کل این هفته با یک نوسان مثبت همراه باشد اما تا زمانی که ریسک های اصلی بازار تعدیل نشود،‌ این نوسان های مثبت را نمی توان به عنوان برگشت بازار تلقی کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا