کد خبر: 260901113043
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورس

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۷ آذر ۱۴۰۱

معاملات روز شنبه بازار سهام با واگرایی نماگرهای بورسی پایان یافت و ورود پول حقیقی‌ها مثبت بود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز بار دیگر با واگرایی شاخص کل و هم‌وزن همراه بود و گروه‌های بزرگ با وجود افزایش نرخ دلار، نتوانستند به خوبی کوچک‌ها عمل کنند. این روند اما از اواسط معاملات و با بازگشایی بازار ارز، شرایط بهتری به خود گرفت.

در نهایت شاخص کل بورس با یک بازدهی منفی ۰.۱۹ درصدی مواجه شد و این درحالی است که شاخص هم‌وزن توانست بازدهی مثبت ۰.۶۳ درصدی را به ثبت برساند.

ارزش معاملات خرد سهام در بازار امروز عدد ۴۴۰۵ را به ثبت رساند و شاهد ورود ۵۴ میلیارد تومانی سرمایه از سمت کدهای حقیقی بودیم.

روند رو به رشد و بدون توقف قیمت دلار در بازار آزاد و تحرک نسبی دلار نیمایی، اصلی‌ترین محرک این روزهای بورس تهران به شمار می‌رود اما با این وجود از اواسط معاملات روز چهارشنبه، شاهد افزایش نسبی عرضه‌ها بودیم که امروز نیز در گروه‌های بزرگ تا حدی ادامه یافت.

این موضوع نشان می‌دهد که گویا بازار سهام همچنان نگرانی‌هایی را در دل خود دارد که فعلا توسط رشد افسارگسیخته دلار فردوسی جبران می‌شود.

از این رو پیش‌بینی بورس فردا نیز تحت تاثیر ادامه معاملات دلار خواهد بود و هرگونه نوسانی در آن می‌تواند بورس را به سمت بالا یا پایین هدایت کند.

یک قدم تا دلار ۴۰ هزاری

قیمت دلار در بازار آزاد که شب گذشته توانسته بود خود را به حوالی ۳۸۸۰۰ تومان برساند، با شروع معاملات امروز، به روند صعودی خود ادامه داد و یک کانال دیگر را نیز فتح کرد تا رکورد تاریخی جدیدی را در ۳۹۲۵۰ تومان به ثبت برساند.

باید توجه داشت که این نرخ در ادامه معاملات امروز می‌تواند دستخوش تغییرات زیادی شود و این موضوع بورس فردا را نیز با نوسان روبرو می‌کند.

درباره تاثیرات نرخ دلار بر وضعیت چشم‌انداز تورمی، افزایش قیمت دارایی شرکت‌ها، تاثیر بر سودآوری آن‌ها و… تاکنون صحبت کرده‌ایم اما دو نکته همچنان حائز اهمیت است.

مهم‌ترین مورد را می‌توان همچنان به فاصله دلار فردوسی و نیما نسبت داد که اکنون به بیش از ۱۰هزار تومان رسیده و درحال ثبت رکوردهای جدیدی است.

این موضوع اگرچه چشم‌انداز احتمال رشد دلار نیمایی را نیز بهبود می‌بخشد اما شرکت‌های بزرگ و صادرات محور که بخش عمده‌ای از بورس تهران را تشکیل می‌دهند، با چالش‌هایی جدی مواجه می‌کند.

بنابراین انتظار می‌رود که واکنش‌های کنون بازار سهام به رشد قیمت دلار اکنون صرفا از جنبه انتظارات تورمی باشد و نوسانات ایجاد شده امری طبیعی به نظر می‌رسد.

چالش‌های داخلی و جهانی برای بزرگان

امروز پس از دو روز سبقت شاخص کل از هم‌وزن، ‌شاهد عملکرد بهتری از کوچک‌های بازار بودیم و بزرگان تقریبا شرایط متعادل و به سمت منفی را در پیش گرفتند.

این موضوع از دو عامل ناشی می‌شود که بخشی از آن داخلی و بخشی نیز خارجی است. در بخش داخل موضوع زمستان و مشکلات تامین سوخت صنایع به خصوص شرکت‌های پتروشیمی، نگرانی از کاهش درآمد و سودآوری‌ها را افزایش داده و هنوز بهبودی در این زمینه دیده نمی‌شود.

بخش جهانی نیز به شرایط نامناسب بازار کامودیتی‌ها به دلیل تداوم سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی ارتباط دارد که علاوه بر فشار بر قیمت‌ها، چشم‌انداز احتمال رکود جهانی را نیز افزایش داده است.

از این رو می‌توان عنوان کرد که بزرگان بورس تهران از سه منظر اختلاف دلار نیما و فردوسی، ‌ مشکلات سوخت در زمستان و شرایط نامناسب بازارهای جهانی، تحت فشار زیادی قرار دارند که همچنان بهبودی نیز در هیچکدام از موارد دیده نمی‌شود.

بهبود روندهای روزانه

نگاهی به روندهای روزانه نشان می‌دهد که بازار امروز از اواسط معاملات و زمانی که بازار ارز کار خود را با روند صعودی آغاز کرد، توانست شرایط بهتری را رقم بزند.

همانطور که در نمودار شاخص کل بورس پیداست، نماگر اصلی بازار تا حوالی ساعت ۱۱ صبح در مسیری نزولی حرکت می‌کرد اما به یکباره با افزایش تقاضا توانست خود را به مدار صعودی بازگرداند و بخش عمده‌ای از ریزش روزانه‌ را جبران کند.

وضعیت تعداد صف‌های خرید و فروش نیز به خوبی نشان می‌دهد که برنده نهایی بازار امروز، خریداران بوده‌اند و فروشندگان از قدرت بالایی برخوردار نبودند.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، در صورت ثبات شرایط کنونی به خصوص نرخ دلار در بالای کانال ۳۹ هزار تومانی، ‌ پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا روز سبز رنگی را تجربه کند اما اگر در ادامه روز شاهد تغییرات عمده‌ای در بازار ارز و قیمت دلار آزاد باشیم، این شرایط می‌تواند تغییر کند.

بنابراین می‌توان گفت که بورس این روزها به روند دلار گره خورده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا