کد خبر: 06040188784
اقتصادبورس

پیش بینی بورس فردا ۷ تیر؛ رکود تالار شیشه ای تا کجا ادامه دارد؟

پیش بینی کارشناسان حاکی از آن است که شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد حمایت خوبی دارد و از لحاظ زمانی نیز احتمالا در اواخر تابستان شاهد واکنش مثبت بازار در این محدوده باشیم.

اقتصادآنلاین؛ به طور کلی تابستان‌ها فصل خوبی برای بازار سرمایه نبوده است و به جز سال ۹۹ که بازار رشد شارپی داشت در دیگر سال‌ها فصل تابستان فصل رونق بازار نبوده است.

در تابستان امسال اما بازار با ریسک‌ها و پارامترهای منفی دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

علی پوررمضان، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، به بررسی ریسک‌های حاکم بر معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: چالش‌های سیاسی از جمله برجام، افزایش نرخ بهره بین بانکی، کاهش حاشیه سود شرکت‌ها به دلیل افزایش بهای تمام شده و دستوری بودن نرخ فروش محصولات و کاهش سرمایه در گردش شرکت‌ها بازار این روزها به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی توضیح داد: به طور کلی ریسک‌ها و تنش‌های سیاسی نسبت به قبل بیشتر شده و این ابهامات باعث ورود پول به بازارهای موازی شده است. از طرفی دیگر افزایش نرخ بهره بین بانکی همیشه با بازار سرمایه رابطه معکوس داشته و در زمان رشد این پارامتر شاهد افت و اصلاح بازار بوده‌ایم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به دلیل افزایش بهای تمام شده و نرخ‌گذاری دستوری در بسیاری از محصولات، حاشیه سود بسیاری از شرکت‌ها کاهش داشت و با حذف ارز ترجیحی نیز بهای تمام شده شرکت‌ها با افزایش همراه شد. همین موضوع باعث شده سرمایه در گردش شرکت با خطر مواجه شود و شرکت برای تامین این مخارج به ناچار وام بگیرد و به تبع هزینه‌های تامین مالی نیز افزایش یابد.

وی بیان کرد: از طرفی دیگر قطعی برق و احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی، رشد ایندکس دلار به دلیل افزایش نرخ بهره آمریکا و کاهش قیمت کامودیتی‌ها از دیگر ریسک‌های پیشروی بازار سرمایه هستند.

این کارشناس تشریح کرد: قطعی برق در تابستان و کاهش تولیدات شرکت‌ها مثل فولادی‌ها و سیمانی‌ها و احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی بازار سرمایه را با ریسک همراه کرده است.

از طرفی دیگر کامودیتی‌ها در جهان در حال اصلاح هستند و دلیل این اصلاح افزایش نرخ بهره آمریکا می‌باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این اصلاحات جهانی، به دلیل اینکه محصولات روسیه با تخفیف بسیاری عرضه می‌شوند، کشور ما نیز مجبور به افزایش تخفیف‌ها شده و همین دلایل باعث کاهش درآمد شرکت‌های صادراتی خواهد شد.

پوررمضان در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه به نظر می‌رسد بازار درگیر ریسک‌ها و عوامل منفی بسیاری قرار دارد، انتظار می‌رود بازار سرمایه رشد خاصی در تابستان نداشته باشد.

شاید ریزش قیمتی در بازار نداشته باشیم ولی اصلاحات زمانی اجتناب ناپذیر بوده و به احتمال زیاد بازار درگیر این اصلاحات زمانی خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا