کد خبر: 011002146914
اقتصاداقتصاد کلانتولید و بازرگانیجهانروزنامه

پیش بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ایران و اوراسیا در گام نخست

به گفته وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا، در گام نخست و در یک بازه زمانی پنج تا هفت ساله بعد از امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا میزان تجارت دو طرف به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

به گزارش عصراقتصاد، آندری اسلپنف روز پنجشنبه در نشستی خبری با تاکید بر برنامه ریزی صورت گرفته برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در روز دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ (۲۵ دسامبر ۲۰۲۳) گفت: «ما با توافقنامه موقت موفق شدیم مبادلات دوجانبه با ایران را در طول سه سال دوبرابر افزایش دهیم و اکنون با امضای موافقتنامه دائم به طور منطقی می‌توانیم در کوتاه مدت در انتظار افزایش میزان تجارت دو کشور تا سقف ۲۰ میلیارد دلار در سال باشیم».

وی با اشاره به بازار بزرگ ایران، همسایگی با روسیه و نقش کلیدی ایران در کریدور حمل و نقل شمال-جنوب، امضای موافقتنامه تجارت آزاد دوجانبه با تهران را بسیار حائزاهمیت توصیف کرد.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ادامه افزود، این توافقنامه که برای اولین بار از سوی ایران امضا می‌شود، فرصتی استثنایی برای حضور کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بازار این کشور فراهم می‌کند چرا که تعرفه گمرکی برای صادرکنندگان روسی از ۳۰ درصد به ۴.۵ درصد کاهش خواهد یافت.

اسلپنف با توجه به عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، به برخی مشکلات در حوزه مسائل بانکی و پولی اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر سهم بزرگی از تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ارزهای ملی انجام می‌شود و برخی کانال‌های مالی ایجاد شده‌اند اما با افزایش میزان تجارت دوجانبه باید کارایی این کانال‌ها نیز بهبود یابد تا مشکلات در این زمینه به حداقل برسد».

به گفته اسلپنف، عدم توازن مناسب میان واردات به ایران و صادرات به روسیه یکی از مشکلاتی است که پس از امضای این توافقنامه به تدریج و با حضور بیشتر تجار ایرانی در روسیه حل خواهد شد. وی تاکید کرد، روسیه سهمیه بیشتری برای واردکنندگان ایرانی در نظر گرفته تا در نبود رقبای غربی که این کشور را ترک کرده‌اند، فرصت بیشتری برای تجارت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد، واردات گوشت طیور، میوه، آجیل، سبزیجات، محصولات کشاورزی، قطعات خودرو و الکترونیکی از ایران در دستور کار روسیه است. به گفته وی، در حال حاضر، عمده صادرات روسیه به ایران را محصولاتی همچون گندم، روغن و محصولات متالوژی تشکیل می‌دهند.

همچنین ایران به یکی از شرکای مهم اتحادیه اوراسیا تبدیل می‌شود

همچنین وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دیدار با کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد این اتحادیه با جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه گفت: ایران به یکی از شرکای مهم اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبدیل می‌شود.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا، این موافقتنامه را مهمترین سند همکاری اتحادیه اوراسیا با ایران خواند و اعلام کرد که با امضای این سند، ایران به یکی از شرکای مهم اتحادیه اوراسیا تبدیل خواهد شد.

جلالی سفیر ایران در مسکو نیز موافقتنامه تجارت آزاد بین کشورمان واتحادیه اقتصادی اوراسیا را حاصل مذاکرات فشرده و اراده طرفین برای توسعه مناسبات خود دانست.

بنا بر این گزارش، در این ملاقات که در آستانه سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به روسیه و امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا صورت گرفت، طرفین بر توسعه همکاریهای ایران و اتحادیه تاکید کردند.

بر اساس این گزارش، متن موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا پس ازمذاکرات فشرده، به تائید ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا رسید و قراراست در آینده نزدیک و در حاشیه اجلاس سران اتحادیه در سن‌پترزبورگ روسیه به امضا برسد.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافقنامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال انجام است.

در آخرین تحول، تهران با تمدید قانون موافقنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا راه را برای تحقق این هدف هموار کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اول خردادماه جاری در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی، «قانون سند الحاقی(پروتکل) تمدید موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو» را که در جلسه علنی دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصویب و ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ به تایید شورای نگهبان رسیده بود، برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد.

پیش از این، آلکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در حاشیه چهاردهمین مجمع اقتصادی بین المللی «روسیه – جهان اسلام: کازان فوروم» اعلام کرده بود: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) ممکن است زودتر از سایر کشورها به توافق بر سر تجارت آزاد با ایران دست یابد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا