کد خبر: 2209998419
کشاورزی

پیش بینی تولید بیش از ۱۴.۷ میلیون تن ذرت در سال زراعی جاری

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی گفت: برآورد می شود تولید ذرت دانه ای و سیلویی به بیش از ۱۴.۷ میلیون تن در سال زراعی جاری برسد.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، فرامک عزیزکریمی، با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: پیش بینی می کنیم امسال حدود ۱.۲ میلیون تن ذرت دانه ای و بیش از ۱۳.۵ میلیون تن ذرت سیلویی در کشور تولید شود.

وی  سطح زیر کشت ذرت دانه ای را ۱۴۰ هزار هکتار و ذرت سیلویی را ۲۶۰ هزار هکتار در سال زراعی جاری عنوان کرد.

عزیز کریمی افزود: امسال سطح زیر کشت ذرت دانه ای و سیلویی در مجموع ۱۱ درصد نسبت به سال زراعی قبل افزایش نشان می دهد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی اظهار داشت: بیشترین میزان تولید ذرت دانه ای و سیلویی مریوط به استان های اردبیل خوزستان، اصفهان، فارس، کرمان، کرمانشاه، تهران و جنوب کرمان بوده است.

وی خاطر نشان کرد که در سال گذشته استان های خوزستان با تولید بیش از ۱.۶ میلیون تن، تهران بالای ۱.۵ میلیون تن و فارس با تولید نزدیک به ۱.۵ میلیون تن، استان های برتر در تولید ذرت سیلویی بوده اند.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره ذرت بذری نیز پیش بینی کرد: از سطح کشت بیش از ۵ هزار هکتار ذرت بذری در کشور، بیش از ۱۵ هزار تن بذر تولید شود.

وی گفت: بیش از ۴۴۰۰ هکتار مزرعه ذرت بذری در استان اردبیل بوده که بیش از ۸۰ درصد از سطح کشت این محصول را در کشور شامل می شود.

عزیزکریمی با اشاره به کشت نشایی ذرت اذعان داشت: کشت نشایی ذرت به صورت پایلوت در اکثر استان ها اجرا شده و در مجموع سطح کشت آن به ۷۰ هکتار می رسد.

وی اضافه کرد: کشت نشایی در مصرف آب با توجه به پیش رس کردن محصول در مرحله خاک آب و پی آب موثر است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره تاثیر ویروس کرونا بر حوزه کشت و تولید ذرت گفت: کرونا بر کشت این محصول تاثیری نگذاشته به جز آن مواردی که به ارتقای قیمت ها از جمله هزینه های کارگری و به ویژه کارگران بلال چین در مزارع منجر شده است.

وی در همین حال خوداتکایی در تولید بذر ذرت با هدف افزایش ضریب امنیت و اطمینان تولید و کاهش وابستگی به واردات با توجه به شرایط تحریم، واردات تکنولوژی تولید بذور ارقام میان رس و زود رس و تولید بذر هیبرید آنها در داخل کشور با رویکرد افزایش مشارکت بخش خصوصی در تولید بذر و کاهش سهم بخش دولتی را از برنامه های مهم معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید این محصول برشمرد.

به گفته عزیز کریمی اصلاح و کاهش شیوه های آبیاری سنتی و استفاده از روش های نوین آبیاری به ویژه آبیاری تیپ در تمام مناطق کشور، ایجاد تنوع در ارقام ذرت مصرفی، انتخاب آرایش کاشت جدید توام با سیستم آبیاری میکرو با هدف بهره گیری حداکثری و صرفه جویی در منابع آب و هزینه ها و اجرای پایلوت های مقایسه ای تغذیه در مزارع ذرت و پایلوت های کشت نشایی از دیگر برنامه ها و سیاست های در حوزه این محصول هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا