کد خبر: 160901111935
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالی

پیش بینی قیمت دلار ۱۷ آذر ۱۴۰۱

روند کاهشی قیمت دلار، این اسکناس را به مرز کانال ۳۶ هزار تومانی رساند. سیگنال کاهشی بازارهای موازی نیز از کاهش قیمت‌ها در بازار معاملات تهران حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نزدیکی به مرز کانال ۳۶ هزار تومانی محدوده قیمتی دلار در روزهای پایانی هفته است. قیمت دلار در حالی به روند کاهشی تمایل دارد که بازار طلا و سکه نیز از محدوده‌های قیمتی ابتدای هفته پایین آمده است.

در روزهای گذشته برخی فعالان بازار، سقف قیمتی ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را محدوده مقاومتی قیمت دلار پیش بینی کرده بودند. به باور آن‌ها در صورت عبور قیمت از این محدوده ،اسکناس آمریکایی به کانال‌های بالاتر نیز ورود می کند.

قیمت دلار فعلا کاهشی است

اما امروز نزدیک شدن این اسکناس امریکایی به مرز کانال ۳۶ هزار تومانی نشان از تلاش بازارساز برای کنترل قیمت‌ها دارد. به عبارتی این ارز فعلا آرایش کاهشی به خود گرفته است.

اکو ایران در گزارشی نوشته که برخی تحلیلگران فنی باور دارند زمانی که بازار نمی‌تواند با قدرت از یک سقف عبور کند و پشت سر آن دست و پا می‌زند، به تدریج انتظارات افزایشی شماری از معامله‌گران تحلیل می‌رود و شروع به فروش بخشی از ارزهای خریداری‌شده خود می‌کنند.

بر اساس این گزارش، برای نوسان‌گیران سود فعالیت در بازار ارز، تغییرات قیمتی و استفاده از این تغییرات به نفع خود است. به طور معمول، آن‌ها زمانی که از  نوسان افزایشی ناامید شوند، فروش در نرخ‌های بالا را  کلید می‌زنند و آماده خرید در نرخ‌های پایین‌تر می‌شوند.

اتفاقی که در سال جاری نیز رخ داد و زمانی که بازار نتوانست در دوره نوسان قبلی از مرز ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان عبورکند، فشار فروش تا میانه‌های کانال ۳۴ هزار تومان ادامه یافت.

انتظارات تورمی بازار دلار افزایشی است؟

با توجه به نزدیکی به سال نو میلادی و ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد افزایش مسافرت‌ها، سطح جدیدی از تقاضا را وارد بازار کند. بر اساس پیش بینی کارشناسان اقتصادی از ابتدای سال تا کنون روند افزایشی به ویژه در ماه‌های پایانی سال، در انتظار قیمت دلار است.

از سوی دیگر بانک مرکزی نیز بیکار ننشسته و با اختیارات نامحدودی که بر بازار دارد، سعی در کنترل بازار و ممانعت از جهش سریع قیمت دلار دارد.

برخی کارشناسان فراز و فرودهای قیمت دلار را چندان قابل توجه نمی‌دانند و معتقدند این اسکناس امریکایی با ارزش ذاتی خود و تورم داخلی فاصله قابل توجهی دارد.

به نظر می‌رسد در بازار دلار خرید و فروش با احتیاط صورت می‌گیرد. بسیاری ترجیح می‌دهند با وجود رونق گرفتن معاملات ارزی در روزهای جاری نسبت به آبان و آذر ماه، سرمایه‌های خود را به بازار سکه و طلا منتقل کنند.

قیمت در بازارهای موازی کاهشی است

بازارهای موازی نیز در مسیر کاهشی قرار دارند و سیگنال نزولی به معاملات ارز در تهران را می‌دهند.

در ۲ روز گذشته قیمت درهم امارات پله پله مسیر کاهشی طی کرده و اکنون با قیمت ۹ هزار و ۹۵۰ تومان رسیده است. در ساعاتی از امروز این اسکناس به پله دوم کانال ۹ هزار تومانی نیز رسیده بود.

دلار هرات نیز روند کاهشی دارد و امروز با قیمت ۳۵ هزار و ۶۸۰ تومان معامله شد.

علی‌اصغر سمیعی، رئیس هیات مؤسس کانون صرافان به تجارت‌نیوز گفت: 《قیمت هر کالایی به دو عامل عرضه و تقاضا بستگی دارد. بیش از ۸۰ درصد عرضه ارز در کشور نیز، در اختیار دولت و بانک مرکزی است.》

او در ادامه با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد از تقاضای ارز در کشور، از سوی بخش خصوصی است خاطرنشان کرد:اجازه واردات به همان ۵۰ درصد متقاضی ارز داده نمی‌شود  این در حالی است که در شرایط عادی، دولت می‌تواند در تعیین قیمت دلار نقش اساسی داشته باشد.》

سمیعی درباره روند قیمت دلار در ماه‌‌های پایانی سال گفت: 《قیمت دلار در کشور بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و تفاضل نرخ تورم در ایران و کشورهای حوزه دلار است.

البته باید توجه داشت همین قیمت هم با توجه به سیاست‌های بازارساز و سایر سیاست‌های اقتصادی می‌تواند تغییر کند.》

رئیس هیات موسس کانون صرافان افزود: 《در حال حاضر حدود ۱۰ نوع قیمت دلار در کشور وجود دارد. اگر این نرخ‌ها برداشته شود و دلار تک‌نرخی شود، قیمت دلار به نقطه تعادلی و واقعی خود می‌رسد.》

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا