کد خبر: 301001117369
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

پیش بینی قیمت دلار ۱ بهمن ۱۴۰۱/ رشد دلار متوقف شد

قیمت دلار در آخرین هفته دی‌ماه ۲ هزار و ۲۲۰ تومان گران‌تر شد. لغو برجام در اتحادیه اروپا رای نیاورد و این موضوع باعث شد روند معاملات فردایی دلار، با کاهش همراه شود. هر چند آخرین معامله نقدی پنجشنبه این اسکناس آمریکایی قیمت ۴۳ هزار تومانی را لمس کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی علیه ایران، بازارهای مالی و سرمایه‌ای در تب و تاب روند افزایشی و چه کنم چه کنم‌های معامله‌گران قرار گرفته است.

روند صعودی اسکناس آمریکایی اواسط هفته جاری آغاز شد و در روزهای بعد در بازار معاملات آزاد تهران هر روز یک پله صعود کرد. هرچند تحلیلگران بازار، روند فعلی قیمت دلار را با وجود تورم بیش از ۵۰ درصدی، قابل توجه نمی‌دانند و معتقدند بازارساز با ابزارهای کنترلی، اقدام به مهار نرخ ارز کرده است. ابزارهایی که به نظر می‌رسید یکی از مهمترین آنها را از دست داده‌ایم.

معاملات فردایی کاهشی شد

برجام و موضوع مذاکرات هسته‌ای که در تنگناهای ارزی، دولت از آن بهره می‌گیرد، روز گذشته در نشست پارلمان اروپا برای لغو، رای نیاورد و این سیگنال باعث شد، قیمت دلار که به کانال ۴۳ هزار تومانی سرک کشیده بود، در معاملات فردایی روند کاهشی داشته باشد.

برخی از معامله‌گران می‌گویند؛ این خبر تا حد زیادی پیش خور شده بود.برخی فعالان نیز محدوده قیمت فعلی دلار را با توجه به انتظارات تورمی و دخالت‌های بازارساز ماندگار نمی‌دانند.

لبه دلار با شمشیر تصمیمات روزهای گذشته پارلمان اروپا تیزتر شده و ایران در تنگنای مسائل بین‌المللی و تورم‌های داخلی گرفتار شده است، اما به نظر نمی‌رسد قصد داشته باشد با سیاستی دوستانه و موضعی نرم به مدیریت اوضاع بپردازد.

 این در حالی است که برای بازار سرمایه که همسو با سیاست‌های بین المللی است، رشد شارپی را می‌توان متصور بود و برخی کارشناسان بازار نیز معتقدند؛ سیگنال‌های مذکور کوتاه مدت است و قیمت دلار متاثر از نقدینگی و تورم داخلی، در مسیر صعودی قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد سیگنال‌های خبری، دیگر تاثیری در پایین‌ آوردن قیمت ندارد و بازار ارز ، چشم‌انتظار اخباری واقعی و با اثرپذیری بالاست، تا دست پایین را بگیرد.

دلار ۲ هزار و ۲۲۰ تومان گران شد

قیمت دلار در سومین هفته دی ماه، فریز بود. فعالان بازار منتظر توزیع ربع سکه‌ها در بورس کالا بودند تا متناسب با میزان استقبال از این طرح دولتی، به بازار معاملات ورود کنند.

اما برخی فعالان بازار، تلاطمات هفته جاری را به آرامش قبل از طوفان تعبیر کرده و معتقدند بودند«وقتی تلاطم طلایی خوابید، بازارساز باید برگ برنده دیگری رو کند.»

تلاطم طلایی خوابید و استقبالی که می‌رفت تا روند قیمت در بازارهای سرمایه را نزولی کند، از این طرح صورت نگرفت.

در آخرین هفته از دی‌ماه ۱۴۰۱ قیمت دلار  ۲ هزار و ۲۲۰ تومان گران شد. این اسکناس روز یکشنبه کمترین قیمت را در بازار معاملات داشت و با نرخ ۴۰ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد و بیشترین قیمت مربوط به دیروز با نرخ ۴۳ هزار تومان بود.

سیگنال بازارهای موازی، بر مدار دلار تهران بود و  نرخ حواله درهم نیز در معاملات نقدی روز گذشته وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شد.

با وجود اخبار نامساعد بین‌المللی و روند صعودی نرخ ارز، رئیس‌کل بانک مرکزی اما برنامه‌هایی برای مدیریت بازار دارد.

او در نشست ماهانه مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی بر اصلاح نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی به منظور مهار تورم و کنترل نقدینگی تاکید کرد.

فرزین همچنین از موضع خود درباره تثبیت ارز ۲۸ هزار تومانی عقب نشست و قیمت مذکور را «نرخ میانگین» در سامانه نیما اعلام کرد.

روند دلار صعودی است

در همین راستا جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی درباره آینده قیمت ارز به تجارت‌نیوز گفت: درحال حاضر دولت سعی دارد نرخ ارز، در محدوده‌ای ثابت بماند و به دلار نیمایی نزدیک شود. به‌نظر می‌رسد فاصله بین دلار نیمایی و دلار آزاد درحال کاهش است.

او با تاکید بر نقدینگی به عنوان مهم‌ترین عاملی که باعث صعود قیمت دلار در بازار آزاد می‌شود بیان کرد: فنر فشرده دلار در حال آزاد شدن است و روند دلار صعودی است، اما در کوتاه مدت به‌دلیل کنترل بانک مرکزی بر بازار، قیمت در وضعیت نسبتا ثابتی قرار گرفته است.

فلاحیان گفت:سیاست دولت فعلی مانند دولت‌های قبل است یعنی کنترل بازار با ارزپاشی، خبردرمانی و کنترل قیمت از طریق صرافی‌های دولتی، اما در مقطع فعلی دولت توان کافی برای مدیریت بازار ندارد و فنر رها می‌شود و قیمت‌ها رشد می‌کند.

بنابراین ثبات بازار ارز تا زمانی اتفاق می‌افتد که دولت بتواند بازار را دستوری کنترل کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا