کد خبر: 130901111449
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

پیش بینی قیمت دلار ۱۴ آذر ۱۴۰۱/کف سازی دلار در کانال جدید

قیمت دلار با نوسان محدود، نزدیک به کانال ۳۶ هزار تومان مانده است. فعالان بازار این حرکت دلار را کف سازی در محدوده جدید می‌دانند. آیا قیمت بالاتر می‌رود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، حرکت آهسته و پیوسته قیمت دلار از ابتدای هفته گذشته تا امروز یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ به گونه‌ای بود که بازار معاملات ارز، رشد محسوسی را شاهد نبود. اما قیمت دلار یک کانال طی این مدت بالا رفت.

در حاشیه جلسه هیأت دولت در روز چهارشنبه گذشته ۸ آذر ماه، رئیس کل بانک مرکزی خبر از افزایش سهمیه ارزی دارندگان کارت بازرگانی داد و از دیروز این امکان در اختیار بازرگانان قرار گرفته است.

سیگنال ذخایر غنی ارزی بانک مرکزی به بازار

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی سقف مجاز خرید ارز توسط دارندگان کارت بازرگانی افزایش یافته است.

بازرگانان (اشخاص حقیقی) می‌توانند با ارائه کارت بازرگانی با حداقل یک ماه اعتبار و گواهی سابقه فعالیت تجاری از وزارت صنعت، معدن و تجارت (حداقل به مدت یک سال) به متصدیان شعب منتخب بانک‌های ملی، سپه، تجارت، ملت و صادرات مراجعه کنند و نسبت به خرید ارز به‌ صورت اسکناس تا سقف ۶ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سال با نرخ توافقی اقدام کنند.

به نظر می‌رسد این راهکار جدید بانک مرکزی مورد توجه دارندگان کارت‌های بازرگانی با شرایط ذکر شده قرار گرفته است. برخی نیز معتقدند عرضه این مقدار ارز به چه دردی می‌خورد.

از سوی دیگر عده‌ای از معامله‌گران نیز می‌گویند؛ این اقدام نهاد بازارساز با هدف سیگنال‌دهی به بازار است برای این‌که بانک مرکزی فعالان بازار را از ذخایر غنی خود مطلع کند.

اما تحلیلگران ارزی معتقدند این اقدام بازارساز با هدف جلوگیری از نوسانات ارزی است. در ۲ ماه گذشته بانک مرکزی بیشترین تلاش را برای حفظ محدوده قیمتی دلار کرد.

از جمله این اقدامات می‌توان به راه‌اندازی سامانه نوبت دهی اینترنتی خرید ارز سهمیه ای، افزودن شعب برخی بانک‌ها در کنار صرافی‌ های مجاز برای عرضه ارز سهمیه ای، فروش اوراق ارزی و دستگیری برخی دلالان برای نظم‌دهی به بازار ارز اشاره کرد.

به گفته فعالان بازار به نظر می‌رسد افزایش سقف سهمیه ارزی دارندگان کارت های بازرگانی بیشترین اقبال را در میان سایر بسته‌های نهاد پولی کشور طی مدت اخیر داشته باشد.

قیمت دلار در بازارهای موازی

قیمت دلار هرات بسیار به دلار تهران نزدیک شده و برخلاف ماه‌های گذشته که دلار سلیمانیه چند پله از دلار تهران عقب می‌ماند، در روزهای اخیر دلار سلیمانیه از تهران عقب افتاد.

به نظر می‌رسد سیگنال دلار هرات برای معاملات فردایی بازار تهران افزایشی است. اما برخی معتقدند این سیگنال افزایشی از بازی بازیگران بزرگ ارزی برای جهش قیمت دلار در بازار تهران حکایت دارد که فعلا بازارساز با ارز پاشی موفق به نوسان‌گیری شده است.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به روند فعلی قیمت دلار و ارزپاشی‌های بازارساز به تجارت‌نیوز می‌گوید: «کانال فعلی برای قیمت ارز قابل پیش بینی بود و افزایش قیمت دور از انتظار نبود.

پیش بینی ها همه حاکی از این بود که دولت تا مدتی می‌تواند فنر ارز را فشرده نگه دارد و نهایتا این فنر رها می‌شود.»

او به موضوع اعتراضات، قطعی مداوم اینترنت، گسترش تحریم‌ها، اخبار نامساعد سیاسی و بین‌المللی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «فضای نااطمینانی در بازار ایجاد شده و در چند ماه گذشته، بازارساز با ابزار مختلف قیمت دلار را کنترل کرده است.

اما به نظر می‌رسد با گذر از شش ماهه اول و نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال مدیریت بازار ارز مشکل‌تر از گذشته شده است و همین مساله باعث رشد قیمت دلار شده است.»

این تحلیلگر بازارهای مالی به، تقاضای انباشته شده در بازار اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «انباشت تقاضای دلار به عوامل قبلی اضافه شد و ریتم بازار را بهم زده است.»

ورود خریداران منتظر به بازار

در چند ماه گذشته مذاکرات برجامی، انتظارات تورمی در جامعه را تا حدودی کنترل کرده است.

مردم نیز منتظر نتیجه برجام بودند که بدانند دلار ارزان می‌شود یا نه. اما حالا به نظر می‌رسد که تکلیف برجام تا حدودی مشخص شده و خریدارانِ منتظر وارد بازار شده‌اند.

این درحالی است که کارشناسان بازارهای مالی از ابتدای سال بر فنر فشرده دلار و فاصله قیمت ذاتی دلار با توجه به تورم ۵۰ درصدی در بازار اشاره کرده بودند.

دیبا با تأکید بر‌ اینکه مردم نگران سرمایه‌های ریالی خود هستند، می‌گوید: «در شرایط کنونی، افراد به دنبال ایمن‌تر کردن سرمایه خود هستند که معمولا این سرمایه‌ها به سمت بازار دلار روانه می‌شود.

در نتیجه افزایش تقاضای دلار در بازار آزاد با افزایش مواجه شده است.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا